Att välja rätt domän kan ofta vara ett otroligt viktigt val. Inte bara för att du vill ha ett väl representabelt, bra och kort domännamn. Ur ett SEO-perspektiv är din domän A och O.

Sökord i domänen

Google har sedan länge tittat på sökord i domänen. Finns ditt sökord i domänen rankar du i regel bättre. Det är en självklarhet att Wikipedia.org ska synas högst upp när man söker på Wikipedia. Skulle Expressen hamna ovanför Aftonbladet när man googlar på aftonbladet, så skulle Google idag inte vara världens största sökmotor.

Sökord i domänen är dock något som utnyttjats, ibland till en överdrift. Ett tag bestod, framförallt vid spammiga sökningar, sökresultatet i majoritet av sökordsdomäner - t.ex. "lar-dig-sokoptimering.se". Man får anta att Google sett dessa utnyttjanden och manipuleringar och gjort någonting åt det. Av förklarliga skäl (se exemplet med Aftonbladet) så kan de inte utesluta sökord i domänen helt ur algoritmen, men vikten är idag inte detsamma.

Så ska man då använda sig av sökord i domänen? Det hela är lite av en smaksak och som med så mycket annat inom SEO måste man använda sunt förnuft. I vissa lägen passar det, i andra inte. Till exempel så bör du inte använda en sökordsdomän framför, dvs. istället för, ditt företagsnamn. Sökordsdomäner kan däremot vara användbara vid länkbygge och/eller som satelitsajter. Vad som spelar roll är förstås även om din domän kan anses till höra "premium-skiktet" av domäner - de som uppenbarligen kostat en del att köpa in. I det fallet är det såklart annorlunda om du länkar med din domäns exakta sökord - t.ex "sökoptimering.se" eller "sökmarknadsföring.se".

Välj en domän med stark länkprofil

Om du ska välja en domän åt till exempel ett nystartat företag så har du antagligen redan kollat upp om det finns företag eller hemsidor med samma namn. Du vill ju inte råka stå med ett företag där företagsnamn.se inte leder till er. Bortsett från detta så är det dags att kolla upp företagsnamnets länkprofil. Det kan du göra med verktyg som Majestic SEO, Ahrefs och liknande. Har någon använt domänen tidigare och till och med jobbat med den aktivt så kan du ha hittat en guldgruva.

Om du ännu inte har något företagsnamn eller namn på din tjänst/sajt är det helt klart värt att kika på domäner som snart blir tillgängliga. Jämför länkprofiler och så vidare. Väljer du en domän som redan har många länkar så har du ett enormt försprång.

Om du bara ska använda domänen till ett SEO-arbete så är det en självklarhet att välja domäner som redan har mycket länkar. Här spelar namnet mindre roll och länkprofilen desto större roll. Tänk bara på att inte välja domäner med för spammig länkprofil, då kan det straffa dig, snarare än gynna dig.

Johannes Berg har arbetat med sökoptimering och internetmarknadsföring sedan slutet av 00-talet. Han driver flertalet affiliatesajter och bloggar på sökoptimering.se

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2018-06-14 20:11
Vill dela med mig av vårt företag www.everyroom.se som säljer möbler & inredning på nätet. Välkomna!
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.