Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Vill du ha fler kunder? Sluta be mig gilla din sida, snälla

Dela artikeln
onsdag, 28 november 2018 0
Vill du ha fler kunder? Sluta be mig gilla din sida, snälla

Den här artikeln är skriven till dig som är i akut behov av fler kunder.

Sociala medier har på många sätt revolutionerat marknadsföring där avståndet mellan säljare och köpare har krympt. Men samtidigt är det svårare att nå ut i mediebruset och den typ av marknadsföring som fungerade för något år sedan är nu mindre effektiv. Men det finns lösningar. Följ med här.

Det spelar ingen roll om du driver ett konsultföretag, en webbshop, en frisörsalong, ett städbolag, säljer egenmålade tavlor, eller vill få din förening att växa. Denna strategi är universell och applicerbar på allt. Artikeln belyser ett vanligt scenario. Du har en nästintill färdig produkt eller tjänst och en handfull kunder. Du är i akut behov av fler kunder men vet inte hur du ska nå ut. Du har gjort några halvdana försök att leka runt med social media-marknadsföring utan större framgång. Du känner dig låst. I slutet av artikeln kommer du veta precis vad du ska fokusera på, vilka strategier du ska använda, och hur du ska tänka för att få nya betalande kunder på ett effektivt och träffsäkert sätt utan sociala medier.

Min bakgrund

För ett par år sedan började jag intressera mig för marknadsföring. Jag hade skapat min första e-bok och ville självklart att så många som möjligt skulle köpa. Ny på scenen och utan erfarenhet av marknadsföring var Google min bästa vän. Artikel efter artikel handlade om vikten av att marknadsföra sig på sociala medier. Att ha många följare på Facebook och Instagram. I teorin lät det bra. I stort sett alla använder sociala medier. Att synas där är nyckeln till framgång. Förblindad av mätetal som antal följare, antal gillningar och optimala antal inlägg blev jag mer fokuserad på att bygga sociala konton än att sälja böcker. Känslan var att det gick åt rätt håll men mina intäkter från boken bevisade motsatsen.

Hur ser verkligheten ut?

Låt oss börja med en liten lek...

Du är i full färd med att göra dina dagliga åtaganden. Halvdan marknadsföring i alla dess former skjuts mot dig från alla håll och kanter. Följande är tre vanliga scenarier.

Du hinner inte mer än att slå på Facebook-appen innan du ångrar dig. Flödet är fullt av hopplösa reklamförsök som du inte kunde bry dig mindre om. Någon kompis-kompis-kompis inlägg varvas med betalannonser från dina senast besökta webbsidor. Gaaah. Bara skit som vanligt, tänker du och stänger av.

Youtubereklamen är outhärdliga fem sekunder. Sitter du på datorn har du muspekaren redo i nedre högra hörnet så fort rutan med “hoppa över annons” dyker upp. Sitter du med mobilen trycker du bort reklamen så hårt att nästan glaset spricker.

Väl framme vid kassan i affären fastnar blicken på en blåvit tumme upp. Gilla oss gärna på Facebook står det, som vanligt. Oh-nej, tänker du, som vanligt. I det korta ögonblicket du står där med betalkortet i högsta hugg försöker de på ett subtilt sätt att få dig att gilla deras facebooksida i hopp om ökad business. Allvarligt?

Vi är i princip resistenta mot reklam. Hundratals annonser passerar obemärkt förbi varje dag. Ändå trampar vi ofta i samma fälla själva.

Klä på dig din egna marknadsföringskostym

Ditt projekt börjar ta form. Du har en riktigt bra affärsidé som du delvis förverkligat. Utan större kunskaper om marknadsföring har du jobbat på i det tysta. Marknadsföring är något som du tänkt fixa med senare och då primärt genom sociala kanaler. Hittills har du mest fokuserat på designen på din hemsida. Du har inte riktigt stenkoll på din målgrupp men har genom hårt arbete och lite flyt lyckats få en handfull kunder.

Tiden går och kunderna står inte direkt och köar utanför. Ett par befintliga kunder är inte lika återkommande och behovet av nya är mer påtagligt än innan. Nu börjar det osa hett på riktigt.

Du läser några artiklar på nätet och kör igång. Alla har samma budskap. Marknadsför dig på sociala medier. Sagt och gjort börjar du. Inlägg efter inlägg kablas ut i hopp om att någon ska nappa. Det går segt. Väldigt segt. Du får lite respons. Sen tar det stopp. Ny strategi. Du börjar fråga runt i grupper och erbjuder dina tjänster lite varstans. Du skriver inlägg i stil med “Hej, jag sysslar med X...ehh..Sugen på att köpa?” eller “Hej, jag söker kunder inom Y, känner du/ni någon som behöver det?”

Hopplösheten stiger dig över öronen. Du läser fler artiklar och testar den ena strategin efter den andra. Hela din business har förändrats till en stor gissningslek där du applicerar ett tiotal olika strategier samtidigt. Det här med marknadsföring var inte så lätt ändå.

Omprogrammera din syn på marknadsföring

Du har, med största sannolikhet, köpt in i filosofin “build it and they will come”. Din approach har varit enkelriktad där du varit hjärnan bakom allt. Du har haft mer fokus på teori än praktik. Du har försök att sätta dig in i dina tänkta kunders problem från båda håll, dels genom att identifiera problemet och sedan lösningen på desamma. Du har arbetat hårt, med en distans från marknaden, rädd för obekväm feedback. Din research har utgått från dina egna antaganden och dina egna gissningar. Du står nu med en delvis färdig produkt, utan kunder, och letar efter ett problem att lösa.

Det första vi måste göra är att radera ut din enkelriktade approach. Du kan inte arbeta med en sådan distans från marknaden och förvänta dig annat än misslyckande och bortslösad tid. Det är business du håller på med, inte en gissningslek. Fortsättningsvis ska du ha ett flytande sinne. Din approach ska vara hands-on och djupt förankrad i verkligheten. Det betyder att du måste göra dig av med din subjektiva lins genom vilken du filtrerar marknadens feedback för att den ska passa dig bättre.

Marknadsföring är en brygga mellan säljare och köpare

Föreställ dig marknadsföring som en osynlig länk mellan två kommunicerande objekt. På ena sidan står marknaden. På andra sidan står du. Marknaden börjar med att kommunicera med dig. Det kan vara i form av en efterfrågad produkt, tjänst eller något annat. Du svarar genom att föreslå en lösning på den efterfrågade produkten eller tjänsten. Nu är kommunikationen igång. Den går fram och tillbaka. Marknaden ger feedback och du svarar. Med din flytande approach är du extra lyhörd och formbar. Du låter din kreativitet och flexibilitet styra kommunikationen och jobbar tätt intill marknaden. Du ser till att ni pratar samma språk. Sättet du uttrycker dig på ligger precis i linje med hur marknaden uttrycker sig. Du är specifik och gräver djupt. Du letar efter överlappande intressen och formar successivt dig själv efter marknadens behov. Med din täta kommunikation kan du förutse trender och ligga steget före. Du kan föreslå nya lösningar och långsamt ta större och större marknadsandelar. Steg för steg pressar du dig in i marknadens undermedvetna tills ditt budskap sprids som en löpeld genom hela kommunikationskedjan.

För att lyckas med en sådan här approach måste du vara konsekvent, tålmodig, lyhörd och ha ett genuint intresse att ge marknaden vad den vill ha. Du måste låta ditt kreativa och lösningsorienterade jag blomma ut. Du inser att det tar tid att bygga en stark kommunikationskedja och jagar inte snabba resultat. Du testar dig strategiskt fram med tät kontakt med marknaden. Skulle en länk brista är du snabb att sätta dit en ny, eller laga den gamla. Du arbetar med uppkavlade ärmar utifrån marknadens behov och ger dig aldrig. Förr eller senare kommer kommunikationen börja studsa fram och tillbaka i snabbare takt. Det är då du pushar ännu hårdare.

Strategier för att få nya kunder - Maximera dina resurser

I ett samhälle som förespråkar mer och mer är det lätt att bli uppslukad av det du inte har. Budgeten du inte har, resurserna du saknar. Mediautrymmet som tycks vara exklusivt för storspelarna. Den stora följarkretsen. Det är lätt att jämföra sig med andra och drömma sig bort. Sluta upp med det. Du måste utgå från hur verkligheten ser ut. Du måste inse att du har alla förutsättningar för att lyckas.

Ditt första steg är att inse att du har mer resurser än du tror. En liten marknadsföringsbudget kan vara en fördel. Du måste vara kreativ med dina medel. Ett fåtal kunder kan vara en fördel. Du har direktkontakt och kan få snabb feedback från marknaden. Utnyttja det. Ett av de största misstagen som görs bland företagare är att de litar på att kunderna är lojala och ska komma tillbaka av sig själva. Vakna upp. Dina konkurrenter gör allt i sin makt för att ta dina kunder ifrån dig. Du får inte låta en befintlig eller potentiell kund gå ut genom din dörr utan att lämna en mailadress. Med en mailadress kan du hålla direktkontakt med kunden oavsett vad som händer. Du kan göra marknadsundersökningar, marknadsföra erbjudanden, eller följa upp ett köp. Det här kan låta snarlikt social media-marknadsföring men det är en enorm skillnad. Plattformarna som är populära idag kan försvinna imorgon. Du riskerar att tappa hela din följarkrets över en natt. Du kan heller inte påverka algoritmen och kontrollera dina kunders flöden. Dina inlägg kan lätt försvinna eller inte dyka upp alls. Bli bekväm med att fråga om mailadresser och inse värdet av att äga din följarkrets.

Ditt nästa steg är att använda dina befintliga kunder som en språngbräda till din nästa kund. Dina kunder känner med största sannolikhet andra personer med samma eller liknande intressen - potentiella kunder. Det är ett klassiskt marknadsföringsknep som fungerar. Vänners rekommendation är marknadsföring i sitt esse. Du måste starta den kedjan.

Starta word of mouth

För att starta den kedjan måste du se långsiktigt och ha en outstanding produkt. Ett första steg kan vara att göra ett avdrag på kundens nästa köp, ge bort en attraktiv bonus, gratis rådgivning, testprodukter eller något annat som din målgrupp dreglar över. Se långsiktigheten i det du gör. En glad återkommande kund med ett intresse att rekommendera dina tjänster är både gratis och kraftfull marknadsföring. Det är det du vill uppnå. Snåla inte.

Du ska inte ge bort sånt som du själv inte vill ha eller bara vill bli av med. Du ska sticka ut från mängden och vara den som dina kunder pratar högt om på fikarasten. Om du jobbar med konsultuppdrag sitter du inte lugnt i båten och hoppas att någon ska hitta dig. Du jobbar aktivt på fältet, likt Ramit Sethis. Se hans film här:

Artikeln fortsätter längre ner.

Jobba inifrån och ut

Din nya approach är träffsäker. Du känner din målgrupp på djupet. Du kan sätta ord på deras drömmar och rädslor. Du vet vad som håller dem vakna om natten. Ingen mer gissningslek eller envägskommunikation. Du följer upp dina befintliga kunder regelbundet. Du är skicklig på att hitta nya prospekt och transformera om dem till återkommande kunder. Du är konstant, aktiv och alert. Du gör allt det som dina konkurrenter inte gör. Du har steg för steg förändrat en hopplös situation utan kunder till en blomstrande business genom att jobba inifrån och ut, inte tvärtom.

Sammanfattning:

1) Jaga inte följare på sociala medier.
2) Ditt fokus ska vara på att bygga en lojal och genuin följarkrets utanför sociala medier. Äg deras kontaktuppgifter. Allra helst email adress. Håll ständig kontakt.
3) Lär dig allt om din målgrupps drömmar och rädslor. Smutsa ner händerna och gräv djupt efter sanningen om dina kunder. Vad får dem att ticka?
4) Utgå alltid efter marknadens behov - inte dina egna.
5) Var långsiktigt och processorienterad. Du ska styras av kreativa och flexibla lösningar.
6) Få igång word of mouth. (Mun-till-mun-marknadsföring)

Veckans hetaste

 

Välj kommun från listan