av Christoffer Andersson
Christoffer Andersson
Copywriter på Chrillez Copy
7 foruminlägg
28 artiklar

Stress är föremål för ett av samhällets hetaste diskussionsämnen, och den överlägset vanligaste folksjukdomen idag. Varje år får mer än 200 människor sätta livet till för stressrelaterade besvär, samtidigt som de totala årskostnaderna för sjukfrånvaro landar på svindlande 35 miljarder kronor. I en film som Arbetsmiljöverket publicerade i mitten av mars i år framgår det att 60 % av alla företag i Sverige inte ens arbetar med arbetsmiljöfrågor - med förklaringen att det är alldeles för kostsamt. Det är så mycket fokus på prestationen och resultatet att det som verkligen bygger upp grunden för ett effektivt arbetsklimat och långsiktiga resultat glöms bort. Därför bestämde jag mig för att ta reda på vad som egentligen krävs för ett litet företag i dagens Sverige att skapa en god arbetsmiljö utan att det för den delen behöver kosta någonting. Det ledde mig raka vägen till Hägersten och två entreprenörer som vet vad som krävs för att ha roligt på jobbet.

 

- Ta en paus, höj musiken och dansa lite, säger Christoffer Landberg, projektledare på Pixeltokig – Sveriges roligaste webbyrå.

När Patrick Thomenius, marknadsansvarig, och Christoffer Landberg startade Pixeltokig för ett och ett halvt år sedan var deras koncept solklart - det ska vara roligt att vara på jobbet. Redan i inledningen av den här intervjun fascineras jag av hur effektivt de jobbar med arbetsmiljöfrågor och hur självklart det är för dem att man ska må bra och få känna sig inspirerad på arbetsplatsen. Det är inte en del av en lam satsning för att kortsiktigt förebygga stress och sjukfrånvaro – för Pixeltokig är det en del av affärsidén.

Noggranna riktlinjer i arbetsmiljöfrågor

Pixeltokig AB

Verksamhet: Webbutveckling och grafiskt material

Antal anställda: 5 anställda inklusive Patrick och Christoffer

Värdeord: Glädje, Ansvar, Utmanare

Pixeltokig har noga utarbetade riktlinjer för hur arbetsmiljöfrågor ska hanteras, och när jag får chansen att läsa igenom deras policy kan jag inte annat än le. Det framgår tydligt att arbetsmiljön är en noggrant kalkylerad investering för att främja arbetsglädje, motivation och välmående. Sveriges roligaste webbyrå arbetar målinriktat och aktivt för att förebygga all stress och ohälsa och främja både personlig och yrkesrelaterad utveckling. Samtidigt står det de anställda helt fritt att kombinera arbete med fritid.

- Vi försöker hålla oss till kortare och fokuserade arbetspass och ta mycket pauser för att effektivisera arbetstiden så mycket som möjligt. Vi ser helst att alla är på kontoret, det blir ju lite tråkigt att jobba själv, men det finns inga bestämda arbetstider eller krav på att alla ska vara på plats. Vill någon ta sovmorgon så är det helt okej. Det viktiga är ju att leveranserna går ut säger Patrick.

Arbetsstrukturen har inspirerats starkt av den revolutionerande pomodotekniken som utvecklades av entreprenören och utvecklingskonsulten Francesco Cirillo i slutet på 80-talet. Tekniken innebär att man jobbar i 25-minutersintervaller med flera korta pauser under en arbetsdag. Genom att fokusera arbetstiden till kortare intervaller kommer du få mer gjort på kortare tid och därav skapar du ett effektivare arbetsklimat helt fritt från onödiga stressmoment.

”Vi ska bli Sveriges roligaste arbetsplats”

Pixeltokig tror på frihet och tillit, och deras metoder har visat sig vara mycket effektiva. Trots att det är så mycket fokus på att ha roligt så få de mer gjort på väldigt lite tid vilket har skapat en fantastisk stämning på det lilla kontoret i Hägersten. När de pratar om att undvika stress och få folk att må bra på kontoret framgår det tydligt att Patrick och Christoffer har parerat en av dagens största hälsofaror och skapat ett eget arbetsklimat.

- Man måste våga ha roligt. Vi måste våga ha roligt med våra anställda, och de måste våga ha roligt med oss, utan att för den delen tappa fokus, säger Patrick.

Föremål för den stora visionen är självaste Google - företaget som vid flera tillfällen utsetts till världens bästa arbetsplats – och jag kan inte säga att det förvånar mig. Googles utmanande och nytänkande konceptet för att lyfta fram det bästa hos sig själva och sina medarbetare finns där, tillsammans med drömmen om en inspirerande omgivning med sackosäckar, glada väggmotiv och färgstarka möbler på kontoret.

- Vi ska bli Sveriges roligaste arbetsplats, säger Christoffer.

Alltid öppna för nya idéer

Patrick och Christoffer har skapat någonting tillsammans som utmanar gamla uttorkade värderingar och principer kring arbetstid, struktur och försäljning. De gick in i företaget efter sex år som vänner, och trots att det finns mycket som skiljer dem åt är deras relation som vänner och kollegor fortfarande lika stabil efter 1,5 år i Pixeltokig.

Patrick är utbildad ekonom och aktiv i flera ideella föreningar på fritiden, bland andra Unga Aktiesparare, och spenderar större delen av sin lediga tid på konferenser både i Sverige och andra länder. Christoffer lockas mer av lugnare aktiviteter som odling och brädspel med familj och vänner.

- Vi är duktiga på att resonera och vi är alltid öppna för nya idéer kring förändringar och utveckling, säger Christoffer.

- Vi uppmanar varandra och våra anställda att aldrig vara rädda för att komma med nya idéer, fyller Patrick i.

Det behövs flera företag som Pixeltokig i Sverige

I en värld där arbetsrelaterad ohälsa tar en allt större plats behövs det fler aktörer som Pixeltokig som kan visa att arbetsmiljöarbetet inte måste bilda en krater i budgeten för att vara verksam. De har visat hur enkelt det kan vara att skapa ett fantastiskt företagsklimat, och de har helt klart inspirerat mig i min vardag som egenföretagare och gett mig nya insikter om vad en god arbetsmiljö faktiskt innebär. Pixeltokig vet vad som krävs för ett fantastiskt arbetsklimat, och jag ser verkligen fram emot att följa deras utveckling!

Patrick Thomenius (t.v.), jag (Christoffer Andersson) i mitten och Christoffer Landberg (t.h.), under intervjun på Pixeltokigs kontor

Patrick Thomenius
Yrkesroll: Marknadsansvarig
Intressen: Ekonomi, föreningsliv, träning, resor.
Viktigaste egenskapen för en entreprenör: Känna till sina svagheter
Om det skulle göras en film om dig, vem skulle spela dig: George Clooney
Förebild i näringslivet: Björn Bring, VD Vasastansmäklarna

Christoffer Landberg
Yrkesroll: Projektledare
Intressen: Brädspel, umgås med vänner, löpning, plantering, film, laga mat.
Viktigaste egenskapen för en entreprenör: Aldrig ge upp
Om det skulle göras en film om dig, vem skulle spela dig: Jason Segel
Förebild i näringslivet: Robert Hallgren, VD The Generation

Frågeställning:
Är arbetsmiljöarbetet en av anledningarna till att det inte finns några europeiska motsvarigheter till de världsledande bolagen på andra sidan Atlanten?

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.