Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur fikar en gangster?

Dela artikeln
måndag, 06 november 2017 0
Entreprenören Patrik Westbergen driver cafékedjan Redfellas Entreprenören Patrik Westbergen driver cafékedjan Redfellas Text av Carin Andrén, Foto Pawel Flato

Malmöentreprenören Patrik Westbergen, 35 bygger sedan två och ett halvt år tillbaka tillsammans med kollegan Anton Samuelsson en ny cafékedja, Redfellas. De satsar på snabbmat av det nyttigare slaget. Sallader, mackor, smoothies med mycket grönt och medvetna val som gynnar hälsan. Tårtor ska också levereras, åt rawfood-hållet.

– Vi vill att Redfellas ska vara mötesplatser dit man gärna går för en kopp kaffe eller lunch säger Patrik Westbergen. Servicen ska vara i toppklass. Och så har vi ju vårt coola gangstertema som genomsyrar både meny och inredning. Inte så att vi är några gangsters, nej absolut inte, men vi har inspirerats av gamla gangsterfilmer. Vem minns inte Marlon Brando i Gudfadern?

Redfellas restauranger drivs på franchisebasis och Patrik Westbergen har själv erfarenhet av att vara franchisetagare. Nu är det en ny roll han har som VD och får se verksamheten från andra sidan. Han kommer ihåg hur det kunde vara när han var ny:

– Det blir ett och annat misstag, det vet jag av erfarenhet. Nu tror jag att jag har förmåga att vägleda nya franchisetagare på ett bättre sätt när jag själv har varit där. Det är verkligen roligt att det tillkommer många nya medarbetare nu som vi får se växa i sina roller. Det råder en nästan euforisk stämning inför allt som ska hända framöver.

Redfellas kampanjar med crowdfunding för första gången i november 2017. Alla cafégäster är välkomna att delta. Minsta investering är 1000 kr och då får man dricka kaffe på Redfellas för samma summa.

– ”An offer you can’t refuse”, replik från en av gangsterfilmerna, haha. Genom att vi får in riktigt många investerare som gärna kommer och äter hos oss ofta och sedan sprider ryktet i sociala medier så kan vi växa enligt plan, dubblering på ett och ett halvt år, eller till och med lite snabbare.

Genomslaget i sociala medier är enormt, har Patrik Westbergen insett. Han blir till exempel kontaktad av svenskar bosatta i olika delar av världen som är intresserade av att driva Redfellas där. Det kan vara i Mellanöstern, Kina, Spanien, Norge eller i USA. Han torkar svetten ur pannan och säger:

– Vi får ta en sak i taget. Att expandera i Sverige med 40-50 enheter är ingen liten uppgift, men vi diskuterar möjligheter att expandera parallellt i andra länder också. Tydligt är att det här konceptet tilltalar många, vilket är jätteroligt.

Nu trycks t-shirts till personalen på caféerna, recept utarbetas och utbyts, inredningar levereras och cateringluncher beställs ut till arbetsplatser i Malmö. Det blir långa arbetsdagar för Patrik och hans kollegor men han tycker det är så roligt att vara med och bygga något från grunden. Han avslutar:

– Jag stiger upp tidigt och jobbar om morgnarna innan familjen vaknar. Sedan är det jobb till sena kvällen. Har jag tur kan jag gå ifrån ibland och ta en tur till padelbanan för att röra på mig lite.

Ämnen

Välj kommun från listan