Tre till fem frågor är egentligen allt som behövs för att få fram en kortare, men ändå intressant intervju.

Gör så här:

  1. Börja med att få svar på frågorna. Exempel på frågor finns nedan, men det är helt fritt att hitta på egna.
  2. Nästa steg är att hitta på en bra rubrik.
  3. Det är även smart att skriva en ingress. Det är en sammanfattning av höjdpunkterna i intervjun och gör att fler kommer att läsa och dela den.
  4. Till sist, glöm inte att ta en bild som du laddar upp i samband med publiceringen.

Tänk på att detta är en mall. Följdfrågor är exempelvis bra för att få en riktigt levande intervju.

Funderar du över något eller vill komma igång? Kontakta oss gärna här

Exempel på lättsamma frågor att inleda med som gör den mer personlig:

Namn?
Bor?
Företag?
Verksamhet?
Antal anställda?
Omsättning?
Dricker helst?
Äter helst?
Stolt över?
Förebild?
Kör?
Film eller böcker?
Favoritbok?
Favoritfilm?
Favoritresmål?
Nästa resmål?
Något du ångrar?
Som politiker skulle jag genast ändra?
Planer för framtiden?
Privat målsättning?

Exempel på frågor om företagandet:

Hur föddes idén till ditt företag?
Vad gör dig till en bra företagsledare och entreprenör?
Har du något gott råd till andra entreprenörer?
Vilka är de största utmaningarna ni står inför?
Vad är det bästa respektive sämsta med att vara entreprenör?
Har du någon förebild – vem och varför?
Berätta lite kort om ert/ditt företag?
Vilken är er affärsidé?
Hur skaffade ni era första kunder?
Hur marknadsför ni er – vad fungerar bäst för er?
Sköter ni det mesta i företaget eller lejer ni ut några sysslor?
Gjorde ni några misstag som ni skulle kunnat undvika med lite mer planering eller hjälp?
Var hämtar du inspiration om den tryter?
Viktigaste egenskapen för en chef och ledare?
Långsiktiga och kortsiktiga målsättningar i företaget?

Exempel på tidigare publicerade intervjuer:

Ola Ahlvarsson: mina bästa tips om entreprenörskap
Intervju med konstnären och entreprenören OKOK
Spoons trodde på sin affärsidé när andra tvivlade
Tydlig profilering har gjort Kakfateriet framgångsrikt
Frustrationen ledde till framgång
Fantasy Interactive växte 2 508 procent på 3 år

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.