Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Han underlättar småföretagares inköp

Dela artikeln
tisdag, 01 november 2016 0
Mats Famer, VD på Inköpscentralen Mats Famer, VD på Inköpscentralen

Det har nog varken du eller någon annan företagare sagt. För ett framgångsrikt och långsiktigt företagande brukar det nästan alltid kräva att man arbetar metodiskt för att få nödvändiga intäkter till så låg kostnad som möjligt. Det är inte en alltid enkel ekvation och fokus måste ändå ligga på att skapa intäkter.

Mats Famer är grundare av Inköpscentralen, en organisation som med hjälp av medlemmarna pressar priserna på inköp som de flesta småföretagare gör regelbundet. Kontorsmaterial, bilar, drivmedel, försäkringar, hotell, ja det mesta du kan tänka dig kan du spara pengar på. Det hjälper företagare att få lägre kostnader utan att ta tid och resurser från kärnverksamheten.

Många inköpsbehov ser likadana ut för företag. Inköpscentralen framförhandlar ramavtal inom dessa behovsområden och låter alla få använda dem. Målet är att kunna ge lägre priser, bättre villkor och enklare arbetsvardag, säger Mats.

Först några snabba frågor innan vi går vidare med intervjun.

Namn: Mats Famer

Företag: Inköpscentralen

Verksamhet: Vi hjälper små och medelstora företag att spara pengar på sina inköp.

Dricker helst: Jag har tagit mig i kragen och börjat träna mer, därför är det nog vatten och lättmjölk… och kaffe.

Äter helst: Normalt skulle jag ha sagt lasagne eller risotto, men som nybliven träningsjunkie får det bli en stor bit proteinstinn varmrökt lax med sallad.

Stolt över: Mina två barn.

Förebild: I alla år har det varit Richard Branson… fram till att jag läste boken ”Behind the Mask” av Tom Brower. Han gillar INTE Richard Branson. Nu har jag bytt förebild till Gammelsmurf.

Läser helst: Thrillers. Men har precis läst boken ”Sapiens” som är en populärvetenskaplig bok om människans historia. De första 150 sidorna är fantastiska och borde läsas av alla. De resterande 300 sidorna är enormt trista.

Dold talang: Kan vissla ganska bra.

Hur föddes idén till företaget?

Det började för jättelänge sedan, 1993. Jag var nybakad ekonom och jobbade som väskdängare för ett företag som arbetade med inköpsstöd för stora företag. Då upptäckte jag att företagen har likartade inköpsbehov som kan samordnas. Jag startade SmåSam 1995 som var det första webbaserade företaget för inköpsstöd. Många konkurrenter dök upp innan sekelskiftet och av dem är det bara Lessmore som finns kvar.

Vid sekelskiftet fick vi också vara med under bubbeltiden med riskkapitalbolag som delägare, grymt kul men det är en egen historia. SmåSam sålde jag däremot några år senare till Visma som höll på att bygga upp en inköpsverksamhet. Det blev grunden till Visma Advantage.

Några år senare startade jag Sådenäs som hjälper branschorganisationer att hantera sina medlemsförmåner inom inköp. I Sådenäs tar vi nu ett ytterligare steg och öppnar en verksamhetsgren som heter Inköpscentralen. Fördelen med att ha Sådenäs i ryggen är att vi har nästan 15.000 stora och små företags inköpspotential i ryggen när vi framförhandlar åt Inköpscentralen. Saker och ting utvecklas, det ena ger det andra. Det är det som är så spännande med att vara entreprenör.

Vad är det bästa respektive sämsta med att vara entreprenör?

Det bästa är utan tvekan att inte vara utsatt för någon överordnads ögon och bedömning av vad du gör. Att lägga energi på att vara andra personer till lags, bara för sakens skull, tycker jag är tid och livsglädje som går förlorad för alltid. Ens skaparglädje är i grund och botten en naturlig del av människans drivkraft och den får man utlopp för som entreprenör.

Det sämsta med entreprenörskapet är att den personliga ekonomin kan gå upp och ner. För ens familj kan det vara jobbigt att inte ha kontinuitet i hushållsekonomin. Med tiden lär man sig nog att hantera det och min devis, som jag snott från R. Branson, är att minska riskerna i de affärsprojekt man driver ”cut the downsides”.

Har du någon målsättning med ditt företag som du vill dela med dig av?

Inköpscentralen vill vara småföretagarens bästa vän. Nu är det ett slitet uttryck men det passar väldigt bra in på vad vi gör och vad vi vill uppnå.

Om du inte var företagare, vad skulle du göra då?

Arkitekt. Jag reflekterar sjukligt ofta på byggnaders utformning.

Hur tycker du att företagsklimatet är i Sverige?

Suveränt. Allt funkar mer eller mindre snabbt och smärfritt i Sverige. Internet, telefoner, myndigheter, skatteverk, bolagsverk… På Västra Samoa tar det en dag att posta ett brev.

Läs även: Hur du bokför inköp till företaget

Vad tror du är det vanligaste felet man gör som företagare?

Alla gör massor av fel och det hör till sakens natur. Man måste analysera, ifrågasätta och inte vara rädd att ändra radikalt. Det är långt ifrån alla som gör samma sak efter tre år som de tänkte när de startade. Det största enskilda misstaget man kan göra tycker jag är att inte fokusera på sälj. Om man får intäkter kan man lösa de flesta problem som uppkommer.

Till sist, vad skulle du ge för råd till någon som funderar på att starta eller precis har startat ett företag?

Man behöver nog inse att ens ide väldigt sällan är unik och så fantastisk att den säljer sig själv. Det finns nästan alltid någon som gör något liknande. Man ska för den skull inte låta bli att starta företag men man ska lägga ordentligt med tid på marknadsundersökning och prata med folk som gör något liknande. Sedan kanske man ska vänta lite tills den värsta entusiasmen gått över. Kanske kan man hitta en twist som gör ens idé ännu bättre? Kanske ska man inte starta just det här företaget? Då har man kvar sina pengar och gnista till en annan ide.

Välj kommun från listan