av Christoffer Andersson
Christoffer Andersson
5 följer
5 följare
7 foruminlägg
28 artiklar

Välkommen till Lifee

 

I september kommer succéstartupen Lifee sätta igång en crowdfundingkampanj för att finansiera de första 1.000 enheterna av armbandet som ska få barn att bli mer aktiva i vardagen. Men innan dess väntar sammandrabbningen med den svenska framtidens innovationselit i Almedalen och Serendipity Challenge.

"Det ska bli riktigt roligt. Folk är så öppna för nya idéer. Skulle jag prova samma sak här på Ericsson skulle jag få kallringa i två veckor," säger Patrik Jutterström och brister ut i ett av sina karaktäristiska och medryckande skratt.

VD och projektledare Hanna Johansson visar in mig till det lilla kontoret på Teknikringen 7 i Linköping. Det är en kraftfull kvartett som delar på det lilla kontorsutrymmet. Här har Tomas Ahlström, serieentreprenör och innovationsrådgivare vid Linköpings Universitet, och Anders Petersson, entreprenör och elektronikingenjör, enat unga supertalanger för att förändra världen. Det är oerhört mäktigt. Kapten Hanna Johansson, som balanserar hela projektet Lifee med en naturlig ledares lugn, sitter här tillsammans med hårdvarukungen Niklas Wigertz, mjukvarumästaren Henning Hall och Patrik Jutterström – en pitchninja som vet hur man bjuder på show.

LIFEE'S PROMOTIONVIDEO:

Lifee är en del av LEAD – en av Sveriges mest ansedda företagsinkubator i samarbete med Linköpings Universitets innovationsavdelning – där Lifee's egen Tomas Ahlström har en mycket betydande roll som innovationsrådgivare med inriktning på visualisering.

Hanna Johansson ordnar snabbt ett konferensrum åt oss, och när jag har hälsat på hela stjärntruppen följer jag med Patrik Jutterström med en slät kopp kaffe i handen.

Lika stimulerande för barnen som för föräldrarna

Lifee har utvecklat ett armband som ska göra det roligt för barn att röra på sig igen. Konceptet är mycket enkelt – en röd lampa indikerar att du behöver röra på dig mer, och när du rör på dig samlar du poäng som behövs för att uppnå dagliga målsättningar. Armbandet kommer att vara sammanlänkat med en app som en hållbarhetslösning för ett gamification-tema så att Lifee blir lika lockande och stimulerande för barnen som för föräldrarna.

"Vi vill att barnen ska vara ute leka istället för att sitta i ett hörn och spela Candy Crush."

Ett företag som alltid bjuder på show

Lifee's Community Manager har en naturlig fallenhet för att bjuda på show. Under intervjuns gång tänker jag att den här killen hade kunnat bli vad som helst inom showbusiness. Han har det där som gör att man trillar in i hans atmosfär och liksom rycks med i hans energi. Trots detta är han ödmjuk in i det sista, men han håller ändå med när jag frågar om det var just den här tilldragande egenskapen som gjorde att grundaren Tomas Ahlström valde att ta med honom i projektet

"Jag är den som river upp damm omkring mig, och Tomas är den som alltid hittar guldkornen i mina räder. På det sättet kompletterar vi varandra jättebra."

SÅ HÄR KUL ÄR DET ATT LYSSNA PÅ PATRIK JUTTERSTRÖM: Lifee's Community Manager vet hur man fångar sin publik

Patrik Jutterström med armbandet

Det är föga överraskande att Patrik Jutterström tar de flesta av företagspresentationerna, men de har en filosofi som förespråkar att alla ska kunna presentera företaget utifrån sitt eget expertområde. På en pitchafton på Münchenbryggeriet i Stockholm stod till exempel kapten Hanna Johansson för scenshowen. Patrik var iväg på en konferensresa i Riga med ett annat projekt vid tillfället.

"Hanna är grym! Utan henne hade det aldrig fungerat. Hon är den som håller i spakarna, och hon gör det otroligt bra!"

Lifee har ett publicitetsrecept som ligger till grund för företagets framgångar: anmäl er till allt – även till sådant ni inte passar in i! Om du tar en titt på nyhetssidan på deras officiella hemsida kommer du mötas av en sagolik repertoar från ett överraskande ungt startup-företag, och orsaken till detta är två – Patrik Jutterström är en magnetisk pitchmästare och Tomas Ahlström är en guldvaskande superentreprenör som alltid hittar de starkast skinande guldkornen.

När du träffar Patrik Jutterström(för det kommer du att göra på ett eller annat sätt) så kommer du förstå varför det har gått så snabbt för Lifee. Har du sett en pitch av honom så vet du vad det handlar om. Om du inte har gjort det rekommenderar jag det starkt. Det är som en hårdrockskonsert. Den här killen vet hur man bjuder publiken på show.

Till och med på de pitchtävlingarna som Lifee inte har gått segrande ur har det varit Patrik Jutterström som folk minns!

En perfekt blandning av spray 'n' pray och strategi

Men det kanske mest framträdande med succéstartupen Lifee är faktiskt inte det faktum att de har utvecklat en produkt som kommer att förändra livet för miljoner människor. Det är inte heller att de har en av Sveriges främsta pitchaktörer i spetsen eller att företaget grundades av superentreprenörer. Det som verkligen imponerar är att fyra unga supertalanger på ett litet kontor i Linköping skapar rubrik efter rubrik på de stora startup-scenerna samtidigt som de gör oförglömliga avtryck vart de än befinner sig.

Egna reflektioner

Patrik Jutterström gjorde verkligen stort intryck på mig under intervjun, och jag kan garantera att jag aldrig kommer glömma varken produkten och företaget. Och det är just vad Patrik Jutterström är där för att göra! Han ser till att ingen lämnas opåverkad och utan noga inpräntad kännedom om succéarmbandet som kommer att förändra världen.

I skrivande stund är Lifee på Almedalen för att sätta sin prägel på Sveriges största entreprenörstävling som ett av Sveriges 50 mest innovativa och talangfulla företag.

Lifee's officiella hemsida

Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.