Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Intervjuteknik en väg till att få bra personal

Dela artikeln
lördag, 24 april 2010 0

Personalen är en av de absolut viktigaste resurserna för ett företag. I tjänsteföretag är de till och med i princip de enda resurserna. Det är därför mycket viktigt att hitta rätt personal till rätt position i företaget. Ett av de viktigare instrumenten för att kartlägga sökanden till en plats är arbetsintervjun.

Rekryteringsprocessen är omständlig av en anledning. Det gäller inte bara att hitta den bästa kompetensen inom ramen för budget och kravspecifikation. Det gäller också att hitta en person som har egenskaper som stämmer överens med de som eftersöks i företaget.

Att veta vem man vill anställa

Det viktigaste vid en arbetsintervju är att du själv är ordentligt förberedd. Du måste ha tänkt igenom vilka egenskaper du letar efter hos den som ska intervjuas.

Tidigare tillsatt position

Om det är en plats som blivit ledigt i företaget har du ofta redan en bild baserat på hur den föregående personen var. Tänk då igenom vilka bra och vilka dåliga egenskaper som var viktiga / dåliga för just den positionen. För företagskulturen och de andra anställda är det ofta betryggade om den nya personen är lik den man efterträder i sätt och personlighet.

Ifall föregångaren gjorde ett bra jobb. Blev positionen ledig för att den tidigare blev sparkad eller omförflyttat så kan det snarare vara bra att hitta en annan personlighet, för att signalera att man strävar efter en mer hållbar person till uppgiften.Men ha i åtanke att en helt annan personlighet kanske löser arbetsuppgifterna på ett helt annat sätt. Detta kan vara både bra och dåligt.

Att anställa till en ny position

Är det en helt ny position som ska tillsättas är det alltid svårt att i förhand veta vad man letar efter. Är det ett litet företag eller en liten enhet på ett företag är den generella regeln att försöka anställa personer som komplementerar resten i gruppen.

Det betyder ofta inte personer med samma personlighet, utan ofta personer som skiljer sig från resten. Om de flesta i den nuvarande gruppen t.ex. är så kallade "go-getters" som hellre gör saker än att planera i för länge, är det ofta bra om nya är mer återhållsamma och lågtänkande. På samma sätt kan grupper där noggrannhet och vikten av detaljer styr bli mer effektiva ifall en handlingskraftig person tillsätts.

I denna process kan personlighetstest av typen Myers Briggs Type Indicator (MBTI) eller liknande vara bra att använda, just för att se om personligheten matchar, är likadan eller motsatt till övriga individer. Även om många managementproffs tycker dessa personlighets tester inte är perfekta och inte ger en komplett bild, så ger de en bra indikation.

Tänk på att grupper bestående av olika personligheter ofta behöver tid för att bli som effektivast. Individerna måste känna sig trygga med varandra. Men när de väl kommit igång är de ofta mycket effektivare än grupper av för lika personligheter.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan