av Johan Ocklind
Johan Ocklind
Growth Hacker på Frilans i Stockholm
0 foruminlägg
3 artiklar

Amazon har på kort tid växt till ett av de största företagen i världen. Svenska bolag besitter också en enorm potential, som ofta tyvärr inte nyttjas till fullo. Det går att ändra på, här får du veta hur.

Hemligheten bakom massiv tillväxt 

 

Av de fem största börsbolagen i USA idag är samtliga teknikbolag. För 15 år sedan var en av fem teknikbolag. Det bolagen i toppen har gemensamt är deras sätt att se på tillväxt. 

För det första har de insett att för maximal tillväxt behöver man jobba enhetligt med både marknadsföring, produkt/tjänst, support, osv. Avdelningarna behöver dela information så att kundsupporten använder samma språk som mejlutskicken, så att produkten/tjänsten är paketerad på samma sätt som hemsidan, så att marknadsföringen lirar med betallösningen osv. Alla komponenter i kundresan ska ständigt optimeras för att alltid maximera tillväxten.

Exempelvis kan inte “Världens Smidigaste Webbshop” ha en betallösning där du måste fylla dina kortuppgifter manuellt vid köp. Det måste finnas något smidigare såsom en “one-click-solution”, likt Klarna/Trustly.

Världens Smidigaste Webbshop kan inte heller ha en mejlsupport som svarar inom två dagar, det måste finnas en bemannad chatt som svarar inom två minuter.

 

Vidare ska det inte vara nödvändigt att registrera ett konto för att handla och marknadsföringen kan inte bestå av milslånga artiklar/videos då Världens Smidigaste Webbshop antagligen lockar till sig mer “bekväma” personer, som varken har tid eller lust att lusläsa långa artiklar eller kolla på långa presentationsfilmer.

För det andra har de snabbväxande företagen (Amazon, Spotify, Linkedin, Twitter, m.fl.) förstått att världen idag är så snabbrörlig att det som gällde igår, inte nödvändigtvis behöver gälla idag. Detta är speciellt sant inom marknadsföring. En strategi, kanal, en annons eller en artikel som fungerade för ett par veckor sedan kan idag plötsligt vara ineffektiv och olönsam. Framgångsrika företag kommer runt problemet genom att ständigt komma på nya idéer och testa dem i liten skala. Det som fungerar lägger man krutet på, till att det inte fungerar längre (samtidigt som man under tiden ständigt testar nya idéer).

 

Amazons VD och tillika världens rikaste man Jeff Bezos sa (översatt till svenska):

“Amazons framgång är en funktion av hur många experiment vi gör per år, per månad, per vecka och per dag.”

Exempelvis gick annonskostnaden på Facebook upp med 170% år 2017 varav de snabbrörliga företagen som inte längre fann lönsamhet i att marknadsföra sig på Facebook snabbt ställde om till nya kanaler medan mer traditionella företag plötsligt började förlora stora summor på sina Facebook-annonser.

“Growth Hacking”

Det vi har diskuterat lite kort i denna artikel kallas för Growth Hacking. Det bygger på att man ständigt testar nya idéer, på alla olika kanaler, i olika miljöer, gör små förändringar och med hjälp av data ser vad som fungerar bäst/vad som kan förbättras. Varpå man sedan kan ösa resurser på det som är bevisat bäst, till det inte är det längre…

Growth Hacking innebär även att man tittar på hur tjänsten/produkten är utformad och testar idéer där. En Growth Hacker försöker alltså förbättra hela kundresan, från första annons kunden ser till att en kund slutat vara företagets kund. Idéerna kan komma från personerna som jobbar med Growth Hacking, någon annan på företaget eller från kunders feedback.

Innan man experimenterar med nya idéer är det viktigt att sätta upp lämplig spårning av experimentet (s.k. Tracking) så att man kan se om experimentet var lyckat eller inte. Som exempel har man kanske som idé testat en förenklad registrering på sin hemsida genom Facebook-inloggning, som man hoppas kan öka ens konvertering av nya användare och tillslut öka omsättningen. För att vara helt säker behövs det Tracking för att se om experimentet var lyckat. Tänk om en bank hade implementerat inloggning med Facebook, hade det känts säkert och ökat konverteringarna eller känts osäkert och minskat dem? Med Tracking så vet vi säkert.

Nedanstående graf visar hur ett fiktivt bolag med 100 återkommande kunder från start växer över två år. I det förbättrade scenariot (gröna staplar) har bolaget en 25% lägre kundanskaffningskostnad en 5% högre kundlojalitet per månad. Detta ger en tio gånger högre återkommande omsättning, på två år. Detta är ett exempel på vad en Growth Hacker kan åstadkomma. 

jeff-bezos-bild2

Anpassa eller…

Många framgångsrika företag fortsätter dock med att isolera kundsupport, produkt och marknad från varandra och fortsätter precis som vanligt med att ta fram en grandios marknadsföringskampanj som de rullar ut över sex månader och lägger miljontals kronor på. Kampanjen kanske fungerar men skulle med stor sannolikhet kunna förbättras så att den blir mycket mer lönsam. Många företag missar alltså stora möjligheter till ytterligare tillväxt och i längden kommer de som inte anpassar sig antagligen att få det mycket tufft. Det händer redan idag (H&M är tyvärr ett praktexempel som på 4 år har minskat sin vinst från 21 miljarder till 12, till stor del beroende på en vikande butikshandel i kombination med en väldigt svag webbshop) och kommer bli tydligare allteftersom Growth Hacking blir praxis.

Sammanfattning 

Growth Hacking driver alltså enorm tillväxt i många företag, stora som små. Det handlar om att hjälpa företag som redan växer och på ett iterativt sätt ständigt testa nya idéer över hela kundresan och implementera det som fungerar bäst. Med data som grund för ens beslut. 

Jobbar ert företag med Growth Hacking? Kommentera gärna och berätta mer!

PS. Inför denna artikel skrev jag 25 rubriker, valde ut 25 bilder, och testade sedan de fem bästa rubrikerna med de fem bästa bilderna i en annons för att komma fram till den optimala sammansättningen. Growth Hacking.

Visa kommentarer 3
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.
| Anmäl | 2 månader sedan
En mycket viktig artikel. Tack för att du delar med dig. I en liten organisation är det på ett sätt lättare att ha denna överblick, men då blir tiden en bristvara. Och medan man expanderar är det lätt att tappa överblicken. Skriv gärna mer! Ett superintressant ämne!
| Anmäl | 2 månader sedan
Tack för det Anna-Sofia! Jag skriver redan nu på en uppföljande artikel med massa handfasta råd för stora som små företagare.
| Anmäl | 2 månader sedan
BÄST! Jag ser till att följa dig så jag inte missar något!