Vad gäller vid reklamation av defekt leverans från annat EU-land?

1
Snälla hjälp, vårt företag går mot ruin pga denna tvist! 🙁

Vi beställde produkter för ca 200.000 kr från Polen. Vi gjorde många ändringar i modellerna som mailades fram och tillbaka mellan oss och fabriken innan alla parter blev nöjda. Vi kom överens om att betala 50% före leverans och 50% efter.

Varorna kom i januari och vi upptäckte genast ett större antal småfel som vi genast reklamerade via mail. Efter mycket bråkande i telefon och via mail kom vi överens om att felen skulle åtgärdas. Ett par av dem löste fabriken, ett par löste vi själva utan prisavdrag.

Innan vi hann betala resterande 50% av köpesumman började de levererade varorna att gå sönder och vi fick tillbaka dem från våra kundermot ersättningskrav.
Fabriken vägrade åtgärda problemen, de krävde oss på återstående betalning! 

För att göra en lång historia kort skickade vi slutligen ett rekommenderat brev tillsammans med fimer på hur defekta produkterna var (de går inte att använda för sitt ändamål!) och krävde att fabriken skulle hämta varorna senast 9 augusti, annars skickar vi dem på tippen. De svarade med att hota med en svensk advokat och åtal om vi inte betalade varorna omgående.
Vi såg fram emot kontakten med deras svenska ombud, men inget mer har hänt trots flera påstötningar.

Tack vare den här tvisten måste vi nu lägga ner verksamheten. Den 30/9 lämnar vi lagerlokalerna men kvar står alla defekta produkter.

Kan vi kasta dessa varor utan att riskera skadestånd, eller måste vi skicka tillbaka varorna till fabriken? Vi betalade frakten från Polen till Sverige.

Tacksam för tips på var jag kan hitta en lagtext som berör detta.
758
1
Det är väl lite dumt att skicka tillbaka bevismaterialet![br]Eftersom ni inte har betalat för varan, så tillhör ju varan säljaren.[br]Mitt förslag är att ni tar ut en marknadsmässig hyra för dessa varor, så länge dom står i er lokal :mrgreen:
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Förutom hyra tycker jag ni ska ta upp alla kostnader som har med reklamationen att göra. Det är sorgligt när sådant händer men det gäller alltid att inte ta för mycket och att ha en buffert så att man slipper gå ifrån allt. Jag känner till ett annat fall där det ledde till katastof trots varningar. Det slutade med konkurs.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.