Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Rätt att ta ut dröjsmålsränta?

Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 20 jan 2009 20:32 #23674

Som jag har fattat det har man rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen om ärendet gäller mellan två företag, även om inte dröjsmålsränta finns reglerat i offert eller på faktura. Fakturan är märkt "Betalning till handa inom 30 dagar", dvs 30 dagar efter det datum fakturan är utfärdad.
1. Stämmer det?

T.ex. om beloppet är 20 000 kr och kunden är 20 dagar sen.

Då blir dröjsmålsräntan:
8%+2%=10%

2. Stämmer det att den räknas det då ut så här?
(20000*0,1*20)/365

I detta fallet blir det:
109,60 kr

Det är ju knappast straff nog till kunden som är sen med sin faktura...
Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
kraner.se

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 20 jan 2009 21:36 #23675

Hej!

Räntelagen är dispositiv. Om inte annat har överenskommits gäller den ränteformel som du beskrev.

Som sagt så om du i din offert till din kund har skrivit att du tar ut dröjsmålsränta på 50% vid sen betalning och kunden har accepterat offerten har ni ett avtal och då gäller 50%. Detta är ett grovt exempel.

Om kunden är företag eller privatperson har ingen betydelse. Var noga att ange vilka villkor som gäller vid sen betalning. Om du frångår vad som står i räntelagen anger du enbart med vilken räntesats som dröjsmålsräntan gäller annars skriver du att dröjsmålsränta tas ut enligt räntelagen.

Om du tycker att det är lite med 109 kr för 20 dagars försening betänk då att låna pengar på checkkrediten för ett företag kanske i dagsläget ligger på 9% ränta. Det är därmed 1 procentenhet dyrare att låna pengar av dig än av banken.

Med vänlig hälsning

Henrik Öhrn


Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
www.affarsbyra.se/
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 20 jan 2009 22:06 #23676

Ja, det verkar stämma.

PS.
Om du skriver 50% ränta kallas det ocker och är inte något du får igenom vid en konflikt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 05:19 #23677

Då Turbo fått svar på sin fråga, spinner jag vidare: Ska man i detta fallet kreditera originalfakturan, och sedan skriva en ny faktura där man lagt till dröjsmålsräntan? Eller hur gör man det praktiskt?

Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
www.l-c.se
www.hlr-instruktorsutbildning.se
www.defibrillator-hjartstartare.se
www.skanehlr.se

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 05:38 #23678

Om du har skrivit en faktura med ett visst betalningsvillkor kan du inte gärna ändra villkoren bara genom att kreditera och skriva en ny faktura. Du har ingått affären enligt ett visst avtal. Detta får du förhandla om med kunden.

Du behöver inte skriva en ny faktura.

Mvh

Henrik Öhrn
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
www.affarsbyra.se/
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 06:28 #23679

Lämpligen så skickar man en räntefaktura med den upplupna räntan efter att en sen betalning ankommit. Där kan man också lägga till påminnelseavgifter/inkassoavgifter etc som kunden inte betalat.

Det här är småföretagare ofta dåliga på, att ta betalt för påminnelser, att skicka inkassokrav och ta betalt för dem och att räntefakturera. Det klart, det är sällan stora pengar som det rör sig om, men det är en förvånansvärt stor del som går rakt in på nedersta raden i resultaträkningen.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 07:07 #23683

För mig känns det nästan inte lönt att skicka en räntefaktura på 110 kr.
Det händer mig kanske en gång per år att en kund är sen med betalning trots påminnelsen.

Exemplet i fråga rör en riktig kund och nästa steg blir nog att skicka en skriftlig påminnelse där jag ger 5 dagar att betala, annars går ärendet till inkasso.
Det är väl ett korrekt förfarande?

I sånna fall vilket inkassoföretag ska man välja.
Kollade på Gothia inkasso...
Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
kraner.se

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 07:34 #23684

Hej!

Du behöver inte anlita något inkassobolag över huvud taget. Du kan skriva inkassobrev själv om du vill. Du kan även gå direkt till kronofogden efter en påminnelse.

Det viktiga när du skriver en påminnelse är att ange att du kommer att gå vidare med rättsliga följder om fakturan inte betalas.

Vi brukar hjälpa våra klienter med sådana här frågor.

Mvh

Henrik Öhrn
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
www.affarsbyra.se/
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 08:16 #23685

Nä det är ju sant, fast om jag anlitar ett inkassobolag köper dom ju fodringen av mig.
Gothia Inkasso köper den för 92-97% av beloppet.

Då får ju jag mina pengar och slipper fundera på det mer...

Det tar mycket energi och kraft att jaga en kund istället för att göra det man är bra på.
Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
kraner.se

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 08:56 #23688


Ska man i detta fallet kreditera originalfakturan, och sedan skriva en ny faktura där man lagt till dröjsmålsräntan? Eller hur gör man det praktiskt?


Efter att du fått betalt (först då vet du ju hur mycket den totala räntan blir) skickar du en räntefaktura, eller lägger på räntan som en post i nästa faktura om det är en återkommande kund.


Nä det är ju sant, fast om jag anlitar ett inkassobolag köper dom ju fodringen av mig.
Gothia Inkasso köper den för 92-97% av beloppet.


Om kunden inte betalar får du vanligen stå för inkassobolagets kostnader (tills de fått in pengarna från kund).


Det här är småföretagare ofta dåliga på, att ta betalt för påminnelser, att skicka inkassokrav och ta betalt för dem och att räntefakturera. Det klart, det är sällan stora pengar som det rör sig om, men det är en förvånansvärt stor del som går rakt in på nedersta raden i resultaträkningen.


Påminnelseavgifter måste du avtala om i förväg. Sen är det ju en avvägning hur mycket kundrelationer och din arbetstid är värd. Att försöka kräva in ränta på <100 kr är sällan lönt besväret. Jag har någon kund som på grund av dåliga betalningsrutiner kategoriskt betalar ca en månad för sent, dessa får löpande (och automatiskt) ränta på nästa faktura och betalar också denna utan klagomål.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 21 jan 2009 09:28 #23689

Pratade just med Gothia Inkasso och dom köper ej enskilda fodringar, även om det kunde tolkas så på deras hemsida.

Då blir det till att lösa det på egen hand, med en sista påminnelse där jag informerar om att kronofogden kopplas in om betalningen ej är till handa senast om t.ex. 5 arbetsdagar.
Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
kraner.se

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 05 feb 2009 05:12 #23923

Hur funkar det då om man inte träffat avtal. Men att drjösmålsräntan har specificerats på fakturor. Kund har betalat fakturor för sent, men ej protesterat mot räntesats (han har inte betalt någon räntefaktura, utan bara de ordninära fakturorna).

Vidare har kund fått en räntefaktura tidigare med dröjsmålsräntesats som överstiger referensränta + 8 procent. Man har då enbart protesterat mot själva fakturan (inte räntesatsen) och hänvisat till att faktura ej har erhållits så man inte kunnat betala.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 05 feb 2009 05:45 #23926

Du hamnar i en viss gråzon. Ett antal prejudikat visar att man genom att betala en faktura utan att ha bestridit vad som står på den har accepterat det hela, och ett avtal har ingåtts som gäller även framledes. Men i det här fallet är ju räntefakturan bestriden eftersom man inte anser sig ha fått någon faktura. Också där finns prejudikat till din fördel eftersom man är skyldig att hålla reda på sina skulder.

Men, frågan är om man vill gå i klinch med en kund om räntesatsen på en räntefaktura? Att gå vidare till rätten med ett sådant ärende är inte särskilt skojigt och det kommer att kosta er bägge två en hel del pengar. Förmodligen också ett fortsatt samarbete. Det är kanske bättre att man investerar i lite gott fikabröd och åker över till kunden för att diskutera framtida projekt, och vikten av att de betalas i tid.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 05 feb 2009 06:59 #23927

Samarbetet har avslutats, dels med att bolaget vi jobbade åt, bytte kontaktperson och vår personal (inkl. jag själv) hade noll förtroende för denna kontakperson. Den räntefaktura vi har skickat gäller flera fakturor under en tid som vi inte har skickat räntefakturor på.

Frågan är bara. Om inte avtal har skett om räntesats, och vi har sänt låt säga nästan 100 fakturor till kunden. Han har inte protesterat någon gång på räntesats, men däremot vid fåtal tillfällen på annan text, då han bad oss skriva om fakturor.

Nu har vi skickat en påminnelse på fakturan, samt har skickat vidare ärendet till kronofogde. Under hela denna gång har inte kunden anmärkt på räntesatsen. Denna är högre än referensränta + 8 procent. Dock inte att anse som ockerränta.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 05 feb 2009 19:56 #23933

Jag hade fakturerat det till kund, men troligtvis inte dragit det till rätten om det inte är betydande belopp (typ över 10-15 tusen i ränta).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 05 feb 2009 20:43 #23934


Jag hade fakturerat det till kund, men troligtvis inte dragit det till rätten om det inte är betydande belopp (typ över 10-15 tusen i ränta).


Är över 25 kkr i ränta.

Frågan gäller om kund avstår att klaga på räntesats. Hade han gjort det i samband med betalning, så hade vi inte kunnat göra något mer än ta referensräntan + 8 procent.
Nu är det ju lite annorlunda.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 06 feb 2009 04:38 #23935

  • DFT
  • DFT's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 720
Den tysta accepten går faktiskt på två håll.

Kunden har inte protesterat mot räntesatsen men du har heller inte skickat räntefaktura vid sena betalningar.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 06 feb 2009 05:14 #23936


Den tysta accepten går faktiskt på två håll.

Kunden har inte protesterat mot räntesatsen men du har heller inte skickat räntefaktura vid sena betalningar.




Nja, faktura kan skickas upp emot 10 år senare. Så där är nog inte problemet för vår del.

SV: Rätt att ta ut dröjsmålsränta? 06 feb 2009 11:54 #23945

Nu vill jag sticka ut hakan en aning....
(Förutsättter att referensränta är 2 % i exemplet)

Jag påstår att en vanlig missuppfattning är att "referensränta + 8%" är en helt annan sak än "referensränta + 8%-enheter".

Vill du att jag ska betala en dröjsmålsränta på 10% gör jag det om du skrivit i dina villkor "Dröjsmålsränta tillkommer med 8 procentenhet över gällande referensränta".
I detta fall håller jag med om en dröjsmålsränta på 10% på fakturabeloppet.

Har du skrivit "Dröjsmålsränta tillkommer med 8% över gällande referensränta" hade jag inte betalt dej mer än 2,16 % på beloppet du kräver (2x1,08=2,16).

Fokuserar inte för mkt på formuleringen ovan, tänk på procenten istället...

//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com
- alltid med bild & resumé -

Pins o sånt: www.psbutiken.com

Välj kommun från listan