Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Extra avgift på uppdelad faktura?

Extra avgift på uppdelad faktura? 04 jun 2009 06:52 #26287

Hej!

Jag har försökt bestrida en faktura som jag inte kunde betala. (Se foruminlägg Avtal mellan näringsidkare). Efter många om och men, t o m med kränkningar mot mig som kund har företaget gått med på en uppdelning av fakturan. Men med ett villkor: att jag ska betala 1950 kr extra för uppdelningen.

Får man göra så? Vilka kostnader får man ta ut för merarbete t ex uppdelning av faktura? Vad ska denna extrakostnad baseras på? Finns det några regler för detta? Ska jag acceptera denna extrakostnad?

Behöver goda råd snabbt!

Mvh
Cina

SV: Extra avgift på uppdelad faktura? 04 jun 2009 06:57 #26289

Oj! Det var inget dåligt pålägg! Tyvärr har jag ingen aning om vad som gäller, men personligen tar jag aldrig ut extra betalt för att dela upp betalningen. Jag ser hellre att kunden betalar - om så i två omgångar. Nu vet jag ju inte alls hur stor din order var från början men jag skulle då inte acceptera en sådan enorm avgift!
Jessica Jäger
Sångerska och kulturproducent
www.jessicajager.se

SV: Extra avgift på uppdelad faktura? 04 jun 2009 07:12 #26291

Hej och tack för svaret ditt!

Uppdelningen gäller en faktura på 3600 kr och uppdelningen ska då gälla månadsvis. I mina öron låter det också alldeles för mycket. Brukligt är väl att man lägger på en liten, liten extrasumma på varje faktura istället?

Mvh
Cina

SV: Extra avgift på uppdelad faktura? 04 jun 2009 07:23 #26293

150kr extra i månaden är rätt så saftigt för något som var beräknat att kosta 300kr/månad. Finns det inga möjligheter att du pressar fram de där pengarna istället, säger upp avtalet efter konstens alla regler och sedan går vidare?

Det gör inget för min del om du berättar vilka de är också, som är så oresonliga.

SV: Extra avgift på uppdelad faktura? 04 jun 2009 07:31 #26296

Hej!

Fakturan är redan uppsagt men jag inkom med uppsägningen ett par veckor försent. Jag misstänker dock att de medvetet dröjt med svaret till följande fråga som jag ställde innan jag sa upp fakturan: Jag skulle vilja säga upp mitt avtal. Hur gör jag då? Men tyvärr kan jag ju inte bevisa det. De har 3 månaders uppsägning.

Och inte nog med detta. De har dessutom kränkt mig som kund. Se följande;
De tar alltså ut en extraavgift på 1950 kr för att de ska gå med på att dela upp en faktura, eftersom de (som de själv uttrycker det) "Vi tycker inte det är kul att skicka ut fakturor och det skapar mer arbete för oss när jobbet redan är gjort en gång. Därför tar vi ut en avgift för detta. Det är vanligt att man gör så. Ja tror inte du har nån faktureringsavgift på din faktura heller va?"

Därefter rekommenderar de mig som kund att ta ett banklån för att betala deras faktura.

Företaget är Svensk Affärsförmedling.

Mvh
Cina

Välj kommun från listan