Häva avtal då kund ej kan använda vår tjänst?

24
Hej!

Jag driver en webbutik och har Payer som betallösning för kort- och internetbandsbetalningar samt faktura. En av mina bästa kunder kan ej längre handla mot faktura hos oss, då kreditkontrollen på kunden plötsligt inte godkänns. Kunden har inga anmärkningar eller dylikt. Har nu fått detta svar från Payer:

Tyvärr är det så att har man handlat flera gånger mot faktura så sjunker kundens scoringpoäng, trots att kunden sköter sina betalningar. Vår leverantör av kreditupplysningar är medvetna om detta problemet och jobbar för att lösa detta. Vi hoppas att de kommer fram till en lösning så fort som möjligt.

Jag tycker detta är oacceptabelt, då det antagligen drabbat fler kunder som då ej hör av sig och på så vis inte handlar hos oss pga att de ej kunde välja faktura. Jag vill häva avtalet med dem då jag tröttnat på flertalet struligheter. Har jag rätt till det? Är rädd att det inte går då det kanske anses vara utanför Payers kontroll, och att det ligger hos kreditupplysningsföretaget. Vad göra?
2066
2
Utan att läsa avtalet är det omöjligt att säga. Spontant är min erfarenhet att det mesta brukar gå, ring och kolla vad de säger till att börja med?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
24
Jag ska absolut kontakta dem imorgon, men jag ville ha lite mer på fötterna då de enligt tidigare erfarenheter varit svåra att ha att göra med. Det enda som berör detta i avtalet vad jag kan hitta, är detta som står om kreditkontroll: [i]Payer förbehåller sig rätten att i varje enskilt fall kontakta fakturagäldenären och i övrigt avböja förvärv utan motivering. [/i] Jag vet inte om det säger något? I övrigt berör avtalet endast fakturor som godkännts vid kreditkontroll.
119
[quote="lovisa" post=42920]Hej! [i]Tyvärr är det så att har man handlat flera gånger mot faktura så sjunker kundens scoringpoäng, trots att kunden sköter sina betalningar. Vår leverantör av kreditupplysningar är medvetna om detta problemet och jobbar för att lösa detta. Vi hoppas att de kommer fram till en lösning så fort som möjligt.[/i][/quote] Det där låter ju jättekorkat! Kolla med andra e-handlare på ehandel.se, de har ett bra forum där sådant här brukar diskuteras. Meddela gärna här sen så vi får reda på hur det går.
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
24
[quote="pkaze" post=42962][quote="lovisa" post=42920]Hej! [i]Tyvärr är det så att har man handlat flera gånger mot faktura så sjunker kundens scoringpoäng, trots att kunden sköter sina betalningar. Vår leverantör av kreditupplysningar är medvetna om detta problemet och jobbar för att lösa detta. Vi hoppas att de kommer fram till en lösning så fort som möjligt.[/i][/quote] Det där låter ju jättekorkat! Kolla med andra e-handlare på ehandel.se, de har ett bra forum där sådant här brukar diskuteras. Meddela gärna här sen så vi får reda på hur det går.[/quote] Visst gör det! Förstår inte hur det kan ha tagits med i kreditkontrollberäkningen. Nu har jag iaf fått svar att nu på måndag ska det företag som gör deras kreditupplysningar ha fixat detta, så att scoringen inte påverkas av om man tidigare använt faktura. Om de håller det så nöjer jag mig med det. Men jag kommer nog byta när jag inte är bunden till avtalet längre, då det varit lite krångligt med tjänsten förut också. Ska kolla in på ehandel.se om detta också, absolut!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.