För många år sedan fanns betydelsefulla och viktiga kunder på en särskild lista hos leverantörerna och hade därför en speciell prislista där de fick vissa rabatter beroende av sin betydelse. De kallades därför ofta för ”rabattkunder”.

Sedan började dessa kunder allt oftare kallas ”storkunder”. Därefter kom begreppet ”nyckelkunder” och i dag har begreppet ”Key Account” blivit etablerat. Den som styr och leder samarbetet med dessa kunder har blivit en ”manager”. Där av har namnet Key Account Management vuxit fram.

Det handlar om att styra och leda samarbetet med nyckelkunder, stora kunder och kunder som verkligen är betydelsefulla kunder.

Key Account Management handlar egentligen om en ”Business Partnership Strategi”. Det är en strategi som syftar till att bygga och stärka affärssamarbetet mellan ditt företag och dina allra viktigaste kunder.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.