För att skapa den bästa upplevelsen hos dina kunder måste du och hela personalen inse och tänka att här kommer vår lön. Här kommer personen som betalar för mitt hus, min bil, min semester etc.

Det är ganska intressant när man tittar på hur vi agerar när vi bjuder hem gäster. Vi städar, tar fram det finaste porslinet och lägger stor energi på våra gäster ska ha en trevlig upplevelse. När de ringer på dörrklockan öppnar vi dörren med ett stort leende och säger välkommen. Ju trevligare våra gäster har desto bättre mår vi själva. När de går ler vi igen och ser till att de får ett trevligt avsked. Om du är riktigt ärlig så hoppas du att de ska berätta för andra hur trevligt de hade hos er.

Varför lägger vi inte ner samma energi på att får våra kunder att känna likadant? Ekonomiskt sätt är våra kunder mycket viktigare för oss än gästerna vi har hemma. För varje ny kund de rekommenderar till dig ökar din lön. Ju oftare de kommer tillbaka desto högre lön får du. För varje kund som går till en konkurrent desto lägre lön får du plus att du får inga rekommendationer från honom eller henne.

De flesta säger också att de får många rekommendationer från sina kunder. Men hur många nya kunder genom rekommendationer får de i verkligheten? Om du endast får en ny liknande kund från varje kund ökar din omsättning med 100 % varje år! Tänk vad som kan hända om du kan få två eller flera rekommendationer från dina kunder. Hur skulle din omsättning se ut då?

Hur mycket förlorar du om du mister en kund? Den kundens omsättning plus alla rekommendationer du inte lyckades få! Sen kan man ta det ett steg till. Den förlorade kundens referensers referenser osv. Det blir en hel del eller hur?

Här kommer några steg som du kan ta omedelbart och som kommer att förändra kundernas upplevelse omgående:

  • Första intrycket/upplevelsen är oerhört viktigt - Hur blir dina kunder bemötta vid första kontakten? Är det via telefon eller personkontakt? Skapa en upplevelse som får kunden att känna sig speciell och viktig.
  • Under själva köpet – Hur hjälper dina tjänster/produkter kunden? Måla upp bilden så att han/hon kan kristallklart se ”What´s in it for them”. Klargör kundens förväntningar.
  • Leverera mer – Se till att ni levererar mer värde än vad kunden förväntar sig.
  • Följ upp regelbundet – Hör av dig regelbundet till kunden och se till att ni har levererat över kundens förväntningar. Fråga vad som krävs för att kunden ska rekommendera er till andra.

Bevis att ni gör rätt kommer från kunderna. Hur många säger till er hur bra ni och era produkter/tjänster är? Hur många vill ni ska säga det? Vad krävs då? Resultaten är helt upp till er :-)

Du som inser vikten av detta tar naturligtvis omedelbara åtgärder för att minimera kundförluster och maximera kundrekommendationer. För dig som hoppas och tror att dina kunder rekommenderar er till alla, kan jag bara säga lycka till.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.