Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Filtret är aktivt. Det finns inga artiklar i denna kategori.

Effektiv konflikthantering för produktivt företagande

Dela artikeln
torsdag, 12 februari 2015 0
Effektiv konflikthantering för produktivt företagande

Jag var på ett större födelsedagskalas under helgen och min bordsdam började berätta hur viktigt det är med planering för att en sådan fest ska bli lyckad. Hon berättade vidare att hon jobbade som regionchef på ett av landets största klädföretag. Hon var väldigt stolt över sitt arbete och ville gärna berätta om sina spännande och händelserika dagar. ”Det enda som är jobbigt är dessa återkommande konflikter inom mitt affärsområde”, sa hon med en trött ton i rösten. Jag har ju skrivit en artikel om hur konflikter kan vara positiva för produktiviteten så jag blev genast nyfiken på hennes vardag och perspektiv.

Vi var båda överens om att en av ledarskapets största utmaningar är hanteringen av konflikter. De här konflikterna handlar oftast om två parter där en av dem har starka önskemål som han/hon/de upplever att den andra parten blockerar.

Konflikter på arbetsplatsen kan delas upp i fem typer:

1) Konflikt utifrån beteende. Ena parten beter sig på ett sätt som är oacceptabelt av den andra parten.

2) Konflikt utifrån intressen. Mål och intressen mellan parterna skiljer sig och skapar prestigekamp.

3) Konflikt utifrån arbetsroller. Oklart vilka roller de olika parterna har i det dagliga arbetet och detta leder till irritation.

4) Konflikt utifrån värderingar. Parternas människosyn och ideologi skiljer sig och skapar friktion inom organisationen.

5) Konflikt utifrån arbetet. Här handlar det om vilka arbetsuppgifter ska prioriteras och hur de ska utföras.

Eftersom vi alla är olika, kan ingen skriva en artikel som lämpar sig för alla. Ingen kan skriva en artikel som kan ge de magiska svaren på konflikthantering. Den största gåvan som en artikel kan ge dig är att bidra med verktygen så att du kan hitta dina passande svar. Syftet med just den här artikeln är att hjälpa dig att identifiera och lösa konflikten innan de blir infekterad.

Läs även: Effektiva sätt hur du arbetar med konflikthantering

Första steget för en effektiv konflikthantering är att besvara dessa fem frågor:

1. Börja med att definiera konfliktsituationen. Vilken typ av konflikt är denna?

2. Vilka tankar och känslor är grunden till den här konflikten tror du? Skriv ner dem.

3. Hur ser situationen ut i nuläget?

4. Hur vill du att situationen ska vara?

5. Hur är din inställning till konflikter? Är du en person som är rädd för konflikter? Eller får du energi av konflikter och älskar kampen mellan parterna? Det finns ju personer som vill mildra konflikten medan andra använder konflikter för att hitta kompromiss och samarbete.

Vilken typ är du? (Jag har ett frågeformulär som mina klienter använder för att bedöma sig själva utifrån konfliktshantering. Du som läser på Företagande.se kan få en kostnadsfri utvärdering genom att skicka ett mejl till mig.)

I nästa artikel ger jag dig några tips på hur du ska handskas med besvärliga medarbetare.

Kom ihåg att skriva din syn eller din erfarenhet av konflikthantering här under.

Välj kommun från listan