Marknadsföring av ditt företag

Marknadsföring i tidning för att nå nya kunder

Marknadsföring och att skaffa nya kunder är enligt en undersökning vi gjorde för några år sedan det som flest småföretagare ansåg som den största utmaningen. Här har vi samlat artiklar och tips av experter om hur du når nya marknader, skriver säljande texter, bygger varumärket starkare, skriver en marknadsplan, använder gerillamarknadsföring, m.m. Hittar du inte det du söker kan du ställa din fråga i forumet.

Missa inte att registrera dig som medlem och presentera ditt företag och länka till din hemsida. Det är helt gratis!

Fler guider specifikt om strategier på internet

Checklista för framgångsrik marknadsföring

1. Vad vill du uppnå?
Hitta det som skiljer dig från konkurrenterna. Vilken bild vill du att dina kunder ska ha av dig och ditt företag? Här gäller det att vara konkret: ”Jag ska ha damklädesbutiken med det största provrummet”. Det handlar också om hur du ska få igen pengarna som du satsar. När du sätter upp mål är det viktigt att de är specifika och mätbara: ”Jag ska sälja 200 gummistövlar på två veckor”. Vad vill du att kunderna ska få för information i din reklam. Vad vill du att de ska tycka och till sist, vad vill du att de ska göra?

2. Vilka ska du påverka?
När du funderar på din målgrupp är det bra om du ser en människa framför dig. Tänk dig Gerda i Hultsfred, det är mycket bättre än ”kvinnor över 40 år i små samhällen”. Du måste försöka förstå hur den här människan tänker för att kunna påverka henne i din reklam.

3. Vad är ditt ämne?
Vad är det du egentligen vill säga i din marknadsföring? Grundregeln är: en sak i taget! Varje tillkommande argument tar kraft från det föregående.

4. Vad händer runt om?
Vad händer i världen och i samhället där du finns? Vad pratar folk om? Bor du i Skellefteå under älgjakten vet du vad som rör sig i mångas huvuden under den tiden. Om du kan knyta an till det i ditt budskap så kan du utnyttja en port in till folks medvetande som redan är öppen. I Skellefteå kan du sälja allt från frysboxar och kameror till vispgrädde med anknytning till älgjakten om det sker under rätt period.

5. Var ska du informera?
När du ser din målgrupp framför dig, om du vet att det är Gerda i Hultsfred du vill nå, så vet du oftast också hur du ska nå henne. Det blir mycket enklare att välja rätt om du har gjort ett bra jobb med att bestämma vem du vill nå.

6. Hur ska du informera?
Här handlar det om vilken ton du använder. Hur vill du uppfattas? Det måste vara samma känsla i annonser, broschyrer och på Internet som i att träffa dig personligen.

7. Vem ska informera?
Kan någon annan, till exempel någon av dina kunder, säga vad du vill ha sagt? En kommentar från någon utomstående har större trovärdighet.

8. Vad uppnådde du?
Följ upp dina aktiviteter. Har du till exempel varit på en mässa och sålt dina produkter är det absolut minsta du bör göra att lista fem saker som var riktigt bra och fem saker som du kan förbättra. Det handlar om att lära sig och bli bättre hela tiden.

Källa: Gunilla Bergh, marknadsföringsexpert med lång erfarenhet från reklamvärlden. Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".

Hur du sätter rätt pris - 3 faktorer att ta hänsyn till

Vad skall jag ta betalt? Hur skall jag prissätta mina tjänster? När man är ny som företagare eller om man säljer... Läs mer
0

Nytt sätt att marknadsföra ditt företag, helt utan kostnad

Att hitta kunder är ett ständigt projekt för de flesta småföretagare. Här har du ett snabbt men vasst tips hur du kan... Läs mer
av Redaktionen i Marknadsföring | 2 minuter
0

Regler och tips för att skriva på Företagande.se

Sajten bygger från starten 2005 på crowdsourcing, dvs att ni läsare och medlemmar skapar innehållet. Vi betalar alltså inget för... Läs mer
av Redaktionen i Marknadsföring | 3 minuter
0

Anledningen till att ett lågt pris och ett nedsatt högt pris inte är samma sak

När vi överväger att köpa en produkt eller tjänst, skapar vårt undermedvetna en hel rad av associationer. Vi bestämmer oss för... Läs mer
av Per Sjöfors i Marknadsföring | 5 minuter
0

Vanliga prismisstag del 2: Kostnadsbaserad prissättning

Här är andra delen i Pers Prishörna. Första inlägget om misstaget att använda sig av konkurrentbaserad prissättning kan du läsa... Läs mer
av Per Sjöfors i Marknadsföring | 4 minuter
0

Retoriktips 5 – Manus till ett framträdande

Har du tänkt på att skriva ett manus innan ditt framförande? Ett säkert kort för att göra ett bra framträdande är att alltid... Läs mer
0

De tre vanligaste prismisstagen

Här i Pers Prishörna kommer jag att skriva korta, informativa artiklar om prissättning. En ny artikel varannan vecka. Jag kommer... Läs mer
av Per Sjöfors i Marknadsföring | 4 minuter
1

Skriv en artikel som proffsen – 10 tips och 3 fallgropar

Vill du skriva en artikel med en rubrik som blir klickad och ett innehåll som blir läst och hamnar högt i sökmotorer? Då gäller... Läs mer
av Jorun Modén i Marknadsföring | 5 minuter
0

I redaktionens papperskorg kan ingen höra dig skrika

“If you can’t explain it simple, you don’t understand it well enough”. Uttjatade ord, men ack så aktuella. Att nå ut genom... Läs mer
0

Låt kunderna sköta din digitala marknadsföring

De flesta företag är idag medvetna om hur viktigt det är att synas på sökmotorer och sociala medier. Många spenderar därför... Läs mer
av Albin Sandberg i Marknadsföring | 2 minuter
0

Så skriver du en debattartikel: 10 tips och 3 fallgropar

När du skriver en debattartikel är syftet att väcka diskussion eller argumentera för en åsikt. Välj ett ämne som du brinner... Läs mer
av Jorun Modén i Marknadsföring | 4 minuter
0

GDPR, del 2: frihet och kommunikation

Vad är GDPR? Under de senaste åren har rätten att glömmas diskuterats flitigt, alltså att du ska ha rätten att be till exempel... Läs mer
0

Annonsering på Facebook - steg 1 - Strategi för en stabil grund och raketstart

Tillsammans med Företagande.se har denna serie artiklar tagits fram för att hjälpa företagare runt om i Sverige att lyckas med... Läs mer
av Tobias Rangbo i Marknadsföring | 7 minuter
0

Nyheter som blir nyheter

I stort sett alla företag vill nå ut i media; både för att nå nya kunder och potentiella investerare. Det är dock inte alltid så... Läs mer
av Vilhelm Hanzén i Marknadsföring | 2 minuter
0

En vass konsultprofil eller CV ger fler kunder och uppdrag - 12 tips

Som företagare eller konsult gäller det att snabbt och tydligt visa potentiella kunder/uppdragsgivare hur man kan göra skillnad. Ett... Läs mer
0