Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Starta E-handel, skapa hemsida till företaget

Guider, tips och expertråd

Här hittar du allt du behöver för att lyckas med din internetsatsning. Om du så ska starta en e-butik, ett visitkort på nätet eller en blogg, så finns här tips och guider från ledande experter. Först några vanliga frågor och svar på dem. Nivån på frågorna och svaren är enkla men de har hjälpt många att ta steget vidare. Har du fler frågor, ställ dem gärna i forumet om e-handel och internethandel.

Vanliga frågor

Varför E-handel? Behöver jag en hemsida?

Sverige är bland de länder som är mest uppkopplade i Europa, ja hela världen, och möjligheterna som Internet erbjuder är nästintill oändliga. Har du ett företag bör du synas på nätet och har du planer på att starta företag så är en webbplats ett bra sätt att visa upp att du finns. Internet är också ett effektivt sätt att sälja en produkt eller tjänst direkt ut till kunden utan några mellanhänder.

Fler anledningar till att starta en hemsida eller webbutik

  • Förbättra ditt företags resultat genom ökad försäljning.
  • Förenklade processer som t.ex. kundservice, kundorder, produktsupport, produkt/demovisningar, osv.
  • Utvidga din marknad – Chans till fler kunder som annars inte hade hittat dig.
  • Förbättrad kundservice – Visa era öppettider, priser, information, vanliga frågor, osv.
  • Kostnadseffektiv marknadsföring – Minskade kostnader för trycksaker.
  • Visa vad ni verkligen kan genom säljande texter och bilder.
  • Enklare att konkurrera med större företag.
  • Stärka ert varumärke.

Fördelarna är många och den kanske mest spännande tanken är att din butik är öppen dygnet runt för hela världen, oavsett var du befinner dig.

TÄNK PÅ: Att starta en e-butik är som alla affärsverksamheter. Det krävs engagemang och inte bara vid start av sajten. Den behöver som vilken butik som helst, underhållas och utvecklas för att inte förfalla. E-handel är också bara EN säljkanal av många. Har du en bra produkt eller affärsidé så bör du även kolla möjligheterna att använda andra säljkanaler.

Hur ska jag planera och tänka innan jag tar beslut om en hemsida?

Syftet – Vad kan man sälja? Det första du ska fråga dig själv är, vad är syftet och vad ska du sälja? Att starta en sajt på nätet utan en målsättning bara för att du tror att det förväntas av dig, är ingen bra väg att gå.

Har du en produkt som du säljer idag så är det inte så svårt. Då handlar det säkert om att öka din försäljning och/eller ge dina kunder bättre service och information.

Vad kan man då sälja? Det mesta går att sälja på nätet och säljer du inte direkt till kund så kan du stärka ditt företagsnamn, berätta att du finns och få potentiella kunder att kontakta dig. Du kan sälja en tjänst, information, idéer eller en produkt. Du kanske har ett intresse och vill göra en Community (samlingsplats) för just den målgruppen. Det var så Företagande.se startade.

Affärsplan – Gör en plan

Ja, även här är det nödvändigt att ha en plan och göra en budget. Vad kostar en webbutik? Ska du köpa en färdig paketlösning, hyra in konsulter eller ska du göra vissa delar själv? Vad kostar det att marknadsföra sig? Vem betalar frakten, jag eller kunden och vad kostar det? Ta reda på alla utgifter du kan tänkas få och sammanställ det så får du en uppfattning på vad du kan behöva investera.

TIPS: Surfa runt och kolla på andra webbplatser. Finns din idé redan ute på nätet och vad kan du i så fall göra bättre. Vad är det du gillar med vissa sidor? Ta det med dig när du gör din egen hemsida. Lägg tid på detta för det ger så mycket tillbaka i längden.

Hur väljer jag rätt Domännamn & Webbhotell?

Domännamnet är vad din webbplats ska heta (Ex. www.foretagande.se). Det finns många olika toppdomäner att välja mellan (se, .com, .nu, .biz, .org, .net, .info, mfl.) och det är ingen större skillnad på dessa. Du kan enkelt söka efter lediga domäner på de flesta webbhotell.

Webbhotell och hosting

Hos ett webbhotell hyr du plats på en server där din sajt med information ligger. De ansvarar för drift och säkerhet av servern och för det får du betala en avgift. Att placera din sajt på ett webbhotell räcker i de flesta fall. Ska du göra en mer omfattande hemsida som kräver mer utrymme och datakraft så är det läge att kolla efter en egen server eller att hyra en dedikerad server. Det finns många aktörer med webbhotell att välja på. Vissa erbjuder i princip gratis plats men som med allt annat, smakar det så kostar det. Kontakta de olika webbhotellen och fråga vad de kan hjälpa dig med. Finns det inga lättillgängliga kontaktuppgifter eller det är svårt att få tag på dem bör du leta upp någon annan.

Programmering & Webbdesign, hur fungerar det och vem gör det?

Grunden i en bra webbplats är enkelhet, funktionalitet och innehåll. Utseendet kan lyfta fram din sida, men ingen stannar kvar om de inte hittar vad de söker efter. Frågan du kanske ställer dig är om du ska göra det själv? Med dagens program och hjälpmedel går det att göra mycket själv men det krävs tid, vilja och intresse. Skulle du känna att det är ett för stort projekt eller att din tid kan användas på bättre sätt så finns det många duktiga programmerare och webdesigners. Men som med allt annat så varierar självklart pris och kvalité. En bra designbyrå och programmerare kan hjälpa dig på ett professionellt sätt med att förstärka ditt budskap. De bör veta vad som är bra och mindre bra vid uppbyggnad av din hemsida. De bör också känna till hur man bygger en hemsida som är SEO-vänlig, dvs. som sökmotorerna har lätt för att indexera (läsa av) så trafiken hittar till just din sajt.

Färdig webbshop

Antal företag som erbjuder färdiga e-handelssystem är många. Dessa kan oftast hyras från några hundralappar i månaden och uppåt, eller köpas. Du bör tänka på att om du hyr eller köper ett färdigt system så har du inte samma möjligheter att påverka din egen sajt lika mycket. Grunden är redan förbestämd, men det kanske inte är fel…? Kolla runt och ring företagen och se vad de kan erbjuda. Finns det färdiga betallösningar? I början är det ju bra om du får mycket hjälp att komma igång. Be om kundreferenser!

TIPS: Enkelhet är ett ord du ska ha med dig. Försök inte att vara överambitiös genom att lägga till en massa ljud, rörliga bilder och annat som till en början kan verka häftigt. Det kan göra att din sida tar lång tid att ladda upp vilket ofta gör att besökaren lämnar din sida innan den ens kommit upp. Det kan också upplevas störande. Med enkelhet menas också att besökaren snabbt hittar det den söker. Ju färre klick för att hitta det man söker, desto bättre.

Hur löser jag prissättning & vilka betallösningar bör vi ha?

Priset på din produkt/tjänst är viktig men långt ifrån det viktigaste. Tänk efter själv… Handlar du alltid där det är billigast? Nej, självklart inte. Att ge bra service, hjälpa kunder som har problem och i allmänhet göra så att du får en bra relation till kunden kan vara mycket mer effektivt för ökad försäljning än att sänka priset. Strategi och goda råd om att sätta rätt pris.

Att erbjuda kunden flera olika betalningssätt kan vara ett sätt att erbjuda bra service.

Betalning med postförskott

Du skickar paketet och kunden får en avi i sin brevlåda. Kunden hämtar ut paketet mot betalning och posten för sedan över pengarna till dig.

Kortbetalning

Detta är kanske det smidigaste sättet för alla inblandade. Trots att vissa är osäkra och känner rädsla så är det ändå väldigt säkert.

Förskottsfaktura

När kunden har lagt in beställningen så skickar du via e-post en faktura. Så fort den är betald så skickar du paketet.

Betalning med faktura

Du skickar paketet tillsammans med en faktura. Här finns en risk att kunden inte betalar eller betalar när det passar denne. Detta är vanligare att använda när man säljer till andra företag.

Faktura med factoringtjänst

Här skickar du en faktura till kunden men företaget som erbjuder tjänsten står för risken mot att du betala några procent på summan av affären. Läs mer om factoring.

Betalsamtal/Telefonbetalning

Denna tjänst är bra om summan är bestämd och inte för stor. Kunden ringer ett betalsamtal som dras på telefonfakturan.

SMS-betalning

Vid lägre summor kan sms betalning vara smidigt. Kunden får en kod och ett nummer till företaget som har hand om tjänsten. Det kontrolleras och du kan skicka ut paketet.

Frakten

En vanlig diskussion är om man ska erbjuda kostnadsfri frakt eller inte. Med gratis frakt så kan du helt enkelt lägga till detta på grundpriset på din produkt. Det kostar ju trots allt en del att skicka ett paket. Ett annat alternativ är att erbjuda fraktfritt vid köp av en viss summa. Detta kan få kunden att köpa ytterligare lite till, för att nå upp till gränsen. Informera om leveransvillkoren där du skriver när kunden kan förvänta sig leveransen. Skicka ett mejl där du tackar för beställningen. Skulle det bli en försening så meddela kunden omedelbart.

TIPS: Ge något extra till kunden när du skickar iväg paketet. Något som kunden inte förväntar sig. Det kan vara en trisslott eller något annat som du tror kunden uppskattar. Du kan även använda tejp med din logga och www-adress, klistermärken på paketet eller något annat som skapar uppmärksamhet. Det är ju inte bara kunden som ser paketet.

Hur får jag trafik/besökare till min sajt?

Internetmarknadsföring är väldigt kostnadseffektivt jämfört med många andra marknadsföringskanaler. Med dagens teknik kan du rikta din annonsering direkt till dina potentiella kunder. Har du dessutom lite fantasi och ”galna” idéer brukar det ge ett bra resultat.

Trafik, ja mycket trafik måste vara ditt mål när du gör en hemsida. Samtidigt är det självklart viktigt att det är ”rätt” trafik, alltså din målgrupp och potentiella kunder. Om du har lagt ner tid och pengar på en hemsida så är det ju bra om någon hittar den. Det finns många sätt att få trafik till din webbsida. Här är några:

Sökmotoroptimering - SEO

Sökmotorn hjälper surfaren att hitta det den söker efter och de vanligaste är Google, Yahoo och MSN. Dessa har ett syfte: Att ge användaren den mest relevanta informationen som söks efter.

De flesta som söker efter information på Internet går via sökmotorerna och ju högre placering du får där desto större chans är att någon hittar just dig och ditt företag. En hög placering hos sökmotorerna kan jämföras med det största skyltfönstret i ett gigantiskt shoppingcenter. Dvs. fler besökare och fler försäljningar.

Att sökmotoroptimera din sida är däremot lättare sagt än gjort. Det krävs en del tid och även kunskap om vad sökmotorerna vill ha, även om sunt förnuft är den viktigaste biten. Sökmotorerna ändrar sina kriterier med jämna mellanrum för att undvika att fuskare och andra oseriösa företag att klättra upp och ta alla topplaceringar. Det är därför många väljer att ta till experthjälp som kan hjälpa till under en längre tid, som ha koll på läget.

MEN! I slutändan vill Google och de andra sökmotorerna leverera resultat som besökarna söker efter och därför handlar det om att göra en användarvänlig sajt, med bra innehåll samt texter som folk vill komma tillbaka till. Det märker sökmotorerna av och kommer därför att ranka dig högre. Så åter igen - sunt förnuft brukar i slutändan ge bättre resultat än att betala för seo-tjänster. ”Content is king”.

Affiliateprogram - partnerskapsprogram

Ett affiliateprogram är ett annat säljverktyg på internet. Detta var hetare förr än nu men det är inte helt borta. På detta sätt kan du få andra att sälja dina produkter åt dig. Ex. En partner lägger upp en banner på sin sida som marknadsför en av dina produkter. När någon trycker på bannern länkas denne till dig och förhoppningsvis blir det en kund som köper. I en sådan här situation tjänar båda parter. Affiliatepartnern får en viss summa av dig, vanligtvis en viss procent av produktens pris, för att ha hjälpt dig att sälja. Du får en produkt såld till någon som kanske annars aldrig hade hittat till din sida. Ett annat alternativ är att betala affiliatepartnern för varje person som klickar sig in på din sida via bannern. Det är dock inte lika säkert att det ger vinst till dig men det kan vara bra då du vill ha mer trafik till din sida utan att direkt sälja en produkt.

Nyhetsbrev/e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring kan vara en guldgruva om det sköts på rätt sätt. Samla e-postadresser redan från början.

Stor guide om hur du skaffar många e-postadresser till ditt nyhetsbrev

Dessa adresser kan du använda när du vill kontakta kunder med erbjudande eller skicka en god jul hälsning. Tänk bara på att de flesta Internetanvändare är med i flera nyhetsbrev. Får man e-post med information som man inte är intresserad av så blir det bara en negativ effekt. Nästa gång personen får information från samma avsändare riskerar det att hamna i skräpkorgen utan att bli öppnat. Ge därför läsaren bra information, erbjudande och annat användbart som gör att läsaren ser fram emot nästa utskick.

Sponsrade länkar

Att köpa sponsrade länkar är en annan väg att gå för att få rätt trafik in till din sida. Det kan också vara ett bra komplement till sökmotoroptimering innan det ger resultat. Sponsrade länkar/sökannonser är enkel och kostnadseffektiv internetmarknadsföring. Du väljer ut några sökord som handlar om ditt område och betalar sedan för varje person som klickar på din annons. Google Adwords är överlägset störst i Sverige på sponsrade länkar.

Fler smarta tips hur du marknadsför din webbplats

Allt om social medier som idag räknas som ett "måste"

TIPS: Att få andra sajter att länka till dig betyder mycket för att öka din trafik. Dels ger det självklart fler besökare från den sidan plus att det är lättare att komma högre upp i träfflistorna på sökmotorerna. Desto mer relevant informationen är från den länkande sajten desto bättre resultat. Att få andra att länka till din sajt sker enklast genom att göra din sajt till den bästa. Du kan också helt enkelt fråga andra sajtägare om de vill länka till dig eller om ni kan byta länkar.

Har du några tips hur jag säljer mer online?

Innehållet på din sida är det viktigaste för att din webbsida ska bli bra. Det spelar ingen roll om du spenderar pengar och tid på att synas och få in trafik på din sida, om det ändå inte finns något intressant att hitta där.

Det första en person tänker när hen kommer in på din sida är - Vad tjänar jag på att stanna kvar här? Det är viktigt att du har ett tydligt budskap och att du tidigt väcker intresse och får personen att klicka sig vidare in i din webbplats. Vad gäller texterna kan det vara aktuellt att ta in någon som kan skriva innehållet, en copywriter, om du inte själv tycker om att skriva så klart!

8 tips för att öka din försäljning online

1. Visa bilder på förstasidan på de produkter som du vill sälja mest av eller de du tror kommer att bli storsäljare.

2. Använd dig av erbjudande som lockar kunden till köp.

3. Ha en funktion där besökaren kan tipsa en vän.

4. Lätt att anmäla och avanmäla sig till nyhetsbrev.

5. Följ upp kunder efter köp – Fråga om de är nöjda med köpet och be om synpunkter som du kan använda till att förbättra din e-butik. Här kan du även skicka med ett erbjudande som får kunden att känna sig speciell. Det kostar ditt företag mindre att få en befintlig kund att köpa igen än att skaffa helt nya kunder till e-butiken.

6. När du skriver en text är det viktigt att försöka göra det så personligt som möjligt. Använd ”DU” så ofta du kan. Tänk dig att du sitter framför någon du känner och förklarar för honom. Att vara för formell är ett vanligt misstag.

7. Bygg relation med besökaren – Många besökare tänker på om det går att lita dig och ditt företag. Ett bra sätt att lösa detta är att lägga till tydliga kontaktuppgifter, telefonnummer, e-postadress, onlinesupport och uppmuntra dem till att kontakta dig. Du kan också förstärka det genom att lägga in en bild på dig. Det gör det mer personligt och inger trygghet.

8. Referenskunder – Lägg upp referenskunder och vad dina kunder tycker om ditt företag. Detta inger också ökad trygghet för besökaren.

Sida 6 av 7

Välj kommun från listan