Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Nyheter som blir nyheter

Dela artikeln
tisdag, 28 november 2017 0
Nyheter som blir nyheter Medförfattare: PR-konsulten Linnéa Mleczkovicz Katz

I stort sett alla företag vill nå ut i media; både för att nå nya kunder och potentiella investerare. Det är dock inte alltid så lätt att veta hur man ska lyckas med det och många företagare ställer sig frågan vad som egentligen har nyhetsvärde. Svaret är att praktiskt taget allt kan ha nyhetsvärde - beroende på omständigheterna. Ett tydligt exempel är när ett företag lanserar en ny tjänst eller funktion. Här kommer tre exempel på när olika småföretag gjort just det och lyckats få genomslag i stora medier.

Tiptapp

När bolaget Tiptapp lanserade sin nya tjänst “Hit och Dit” omskrevs de i flera större medier. Fokuset låg vid att det var en lösningsorienterad tjänst som helt enkelt löste ett vardagsproblem som många upplever - hur man får någonting från punkt A till punkt B. Man lyfte även att bolaget utmanade konkurrenter; något som ofta är spännande för media att rapportera. Välj några nyckelpunkter kring tjänsten och tryck stenhårt på dem - fyll inte ett pressmeddelande med 10 småsaker.

Nyckeln: Fokus på problemlösning och utmaning av konkurrenter. Få, men stora saker.

MyNewsFlash

När bolaget MyNewsFlash i samarbete med Makthavare under sommaren 2017 lanserade Almepressen blev det ett enormt genomslag i media. Nationella TV-nyheterna, SVT, TV4 m.fl. skrev om det och det blev överlag något av en snackis. Det Almepressen gjorde var att det var en mediebevakningstjänst som fokuserade helt på Almedagsveckan. De skickade rapporter till svenska medier med hård data om hur mycket det rapporterades om olika partier, sakfrågor och grupper i media och skapade alltså i praktiken artiklarna åt journalisterna. Nyckeln till deras framgång var tidpunkt, deras väldigt rena och avskalade tjänst och att de erbjöd vad som då ansågs som extremt relevant och viktig data.

Nyckeln: Tidpunkt, avskalad tjänst, relevant och viktig data.

Dataland

Filip Wästberg, som driver bloggen Dataland, bestämde sig för att ta reda på vilken som är bandet Kents mest deprimerande låt. Genom att skapa ett “depp-index” lanserade han något som är både humoristiskt och intressant. Det landar rätt hos media, då gemene man gärna läser om roliga och lite knasiga saker - därför vill alltså media rapportera i alla fall något litet om det. Nyckeln här var alltså humor och data.

Nyckeln: Humor och data.

Författare:
Vilhelm Hanzén
Linnéa Mleczkovicz Katz, PR-konsult

Välj kommun från listan