Sociala medier

Kvinna använder sociala medier

Sociala medier är ett samlingsnamn på kanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom text, bild, ljud och film. I motsats till traditionella medier så genereras innehållet av dig som användare eller besökare av webbplatsen. Exempel på sådana marknadskanaler är internetforum, bloggar, wiki, poddradio/podcasts, artikelkommentarer samt de som kanske flest tänker på; Community och nätverkstjänster som t ex Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Youtube, Google+, LinkedIn och Pinterest.

Dessa sociala medier kanaler anses idag vara självklara att använda vid marknadsföring av företag.

Längre ner finns en rad artiklar om ämnet men först några tips.

5 möjligheter med sociala medier som varje företag bör utnyttja

De flesta av oss har någorlunda bra koll på sociala medier. Det är helt enkelt ett samlingsbegrepp för webbplatser och mobila appar som människor kommunicerar genom. Som privatperson behöver du egentligen inte ha mycket djupare kunskaper om sociala medier än så, men för organisationer och företag som vill använda sig av sociala medier i exempelvis ett marknadsföringssyfte krävs mer kunskap. Vad kännetecknar sociala medier och vilka möjligheter bär dessa kännetecken med sig?

Nedan följer fem karaktäristiska drag för många sociala medier och vilka möjligheter för företagets externa kommunikation och marknadsföring dessa drag har. Låt dig inspireras!

Interaktion och deltagande

Till skillnad från många andra medier bygger de flesta sociala medierna på interaktion och deltagande. Visst kan du informera via dem, men den största möjligheten med till exempel Facebook är att företaget kan skapa dialog med sina kunder. Ni kan ställa frågor till dem och få in synpunkter och kommentarer från dem – detta hjälper er som företag att utvecklas utifrån era kunders önskemål.

Relationsbyggande

Inte nog med att sociala medier bjuder in till dialog, många av dem är också goda verktyg för att bygga relationer med era kunder. I sociala medier kan du använda dig av en personligare ton. Du kan dessutom publicera bilder och videos, vilket gör kanalen mer levande och personlig. Dessa element har förmågan att bidra till att företaget uppfattas som mer ”mänskligt”, något som i längden också kan ha goda effekter på relationen mellan företag och kund.

Snabbhet

Sociala medier kännetecknas av snabbhet. Förändringar sker ständigt runtomkring oss, och i dagens samhällsklimat sker och sprids förändringar allt snabbare och snabbare. Genom sociala medier kan människor i samma sekund som något publiceras också ta del av det. Utnyttja detta kännetecken genom att föra ut nödvändig information snabbt och till en stor skara människor, eller genom att snabbt bekräfta synpunkter och besvara frågor från såväl befintliga som potentiella framtida kunder.

Stor räckvidd genom nätverk

Tänk så här: om du postar ett inlägg på Facebook, eller en bild på Instagram, når det på ett ögonblick ut direkt till användarna i ditt nätverk (i.e. dina kontakter). Men inte nog med det, det finns en klar möjlighet att det även når ut till dina kontakters nätverk. Genom sociala mediers nätverksfunktion kan ett inlägg få en enorm spridning. Och let’s face it, det är på sociala medier människor befinner sig idag.

Ekonomiskt

Sociala medier är förhållandevis billigt. För det allra mesta är det helt gratis att skapa ett konto och därmed gratis för er att börja marknadsföra och kommunicera. Vissa sociala medier erbjuder företags- och marknadsföringsanpassade funktioner för en relativt billig peng.

Sociala medier ett föränderligt fenomen och framförallt ett paraplybegrepp för en rad olika medier, som har gemensamt att de är sociala. Så länge ni tar er tid att planera inför sociala medier och tar hänsyn till det faktum att det kan ta ett litet tag innan ni känner er etablerade i det sociala mediet är möjligheterna oändliga. Sätt igång redan idag att bekanta er med olika sociala medier så kommer ni att upptäcka effektiviteten!

Compact mode helps you find stories faster

Navigera i De Senaste Sociala Medietrenderna för Företag: Tips och Råd

Navigera i De Senaste Sociala Medietrenderna för Företag: Tips och Råd

Som redaktionchef och ansvarig utgivare för Av Egen Kraft Webbradio är jag väl medveten om den snabba förändringstakten inom... Läs mer
Luis Palma Aguirre | 2 minuter
WhatsApp är nästa steg för modern företagsledning

WhatsApp är nästa steg för modern företagsledning

Marknadsföring, försäljning och kundsupport sker allt oftare online. För många företagare är onlinelösningar det enda... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter
En hand som håller en mobiltelefon och ska posta ett inlägg åt företaget på sociala medier.

Företagare - Så använder du sociala medier rätt

Många influencers har byggt enorma konton genom åren, framför allt de som var snabba på bollen från början. Företagare, både... Läs mer
Jennie Persson | 3 minuter
Till vänster Pernilla Jungåker, marknadsansvarig för Hubspot och till höger kvinna diskuterar med andra online i en community.

Sociala medier och communities allt viktigare för marknadsförare

I dag är sociala medier den självklara platsen där många av oss söker information, lär sig nya saker, kommunicerar, handlar och... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter
Företagsvarning: Hur TikToks potentiella förbud kan påverka din verksamhet och hur du kan skydda dig

Företagsvarning: Hur TikToks potentiella förbud kan påverka din verksamhet och hur du kan skydda dig

TikTok, den populära sociala medieplattformen, står återigen inför ett nytt eventuellt förbud i USA som kan ha en betydande... Läs mer
Bild från mobiltelefon när Elon Musk Twittrar att fågeln (Twitter) är frisläppt efter hans köp av plattformen.

Detta har Elon Musk redan hunnit med som VD för Twitter

Det har blåst kring Twitter och Elon Musk sedan han köpte upp bolaget för drygt 483 miljarder kronor i slutet av oktober. Många... Läs mer
Redaktionen | 10 minuter
Kvinna sitter med laptop och planerar din marknadsföring.

Så kommer du i gång med marknadsföring som soloprenör

Börja off-line med att definiera några mål. Du ska kunna mäta målen, så att du vet när du uppnått dem. Några exempel är... Läs mer
Jenny Stålarm | 2 minuter
Avatar med Mark Zuckerberg, grundare Metaverse.

Är Mark Zuckerbergs Metaverse lika dött som hans avatars ögon?

Jesus Diaz på fastcompany:"Det värsta är inte hur illa den (hans avatar) ser ut, utan det faktum att det är en symbol för hur... Läs mer
Patrik Nilsson | 2 minuter
En Macbook på ett skrivbord och en inklistrad skärmkopia av Snapsave:s hemsida

Så laddar du enkelt ner Facebook-videor

Det finns flera olika knep och tricks för att ladda ner en video från Facebook. Om du föredrar att använda en app/webblösning... Läs mer
Kevin Kane | 1 minuter
Facebookannonsering som ger resultat.

Hur du skapar Facebookannonser som ger 30 x pengarna tillbaka och dessutom lokala kunder

“Hej Tomas! Jag måste bara berätta det här.”Vi fick en ny kund förra veckan. Hon sa: “Jag hade funderat på att anlita ett... Läs mer
Tomas Öberg | 5 minuter
Kvinna skapar marknadsföringskampanj till sociala medier.

Sociala medier för företagare - val av plattform och marknadsföringsstrategi

Vad är sociala medier?Utgångspunkten i sociala medier är att det är användarna som skapar innehållet, till skillnad från... Läs mer
Tomas Öberg | 9 minuter
Den digitala scenens genombrott

Den digitala scenens genombrott

VOYD är en verktygslåda där man kan publicera filmer, utbildningar, föredrag, konserter med mera för en publik som har ett stort... Läs mer
Redaktionen | 2 minuter
Alexander Johansson, VD och Strategisk rådgivare på Marketmatch

LinkedIn? Äh, det får väl dom på marknad lösa?!

Att komma igång på ett bra sätt på LinkedIn, behöver inte ta så mycket tid – men däremot eftertanke, aktivitet på lång sikt... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter
Så lyckas du sälja på LinkedIn - 3 tips

Så lyckas du sälja på LinkedIn - 3 tips

Linkedin växer oerhört snabbt, och har nu över 3 miljoner svenska användare. De flesta är tjänstemän och väldigt många är... Läs mer
Niklas Helgesson | 1 minuter
Alexander Johansson, Marketmatch

Att lyckas på LinkedIn – en ledningsfråga?

”Tid och pengar i sjön”Att jobba med LinkedIn på det sättet är tid och pengar i sjön, enligt Alexander Johansson på... Läs mer
Redaktionen | 3 minuter