Att samla på sig visitkort från intressanta affärskontakter har inget egenvärde, det är först när du vet hur du snabbt ska kunna kategorisera olika typer av kontakter och när du lär dig att ställa rätt följdfrågor som affärsnätverkandet har potential att lyfta på allvar när du träffar nya kontakter på event, konferenser, mingel eller seminarier.

Som i så många andra sammanhang så har den som lagt lite tid på förberedelser ett visst försprång. Förbered gärna fem-sex frågor som du kan ställa till människor du träffar i olika sociala affärssammanhang. Betrakta ditt frågebatteri som ett stöd snarare än en checklista som till varje pris måste användas.

Utgå från ditt eget aktuella mål med ditt nätverkande. Din arbetsgivare eller ditt eget företag kanske ska öppna upp en ny filial, flytta till ett större kontor eller etablera er i ett nytt segment.

- Utifrån era mål kan du definiera vilken typ av kontakter du är ute efter för tillfället, säger Mikael Arndt, som är nätverksproffs och driver affärsnätverket Arndts och har skrivit boken "Vi samlar på affärskontakter”.

Utforska dina kontakters kontakter

Framgångsrikt nätverkande bygger i mångt och mycket på att utforska dina kontakters kontakter. Det innebär att det inte är enbart de människor du möter ansikte mot ansikte som är intressanta, de sitter i sin tur på ett stort personligt nätverk som kan vara betydligt mer mångfacetterat och omfattande än du tror.

- Var därför inte alltför snabb med att kategorisera nya kontakter som ”ointressanta” enbart på grund av att de har ett yrke som inte berör din bransch, exempelvis lärare eller sjuksköterska.  Vem vet, du kanske hittar värdefulla affärskontakter genom deras nätverk? säger Mikael Arndt.

Undvik slentrianfrågor

Grunden i framgångsrikt nätverkande på mässor, mingel och event bygger, enligt Mikael Arndt, på att ställa följdfrågor som man faktiskt är intresserad av att få veta svaret på. Det kan låta som en självklarhet att enbart ställa frågor som man är intresserad av, men alltför många människor slänger ur sig slentrianmässiga frågor till nya affärskontakter på exempelvis mingeltillställningar.

Andra människor känner direkt om du inte är genuint intresserad av dem, det har en negativ effekt på ditt nätverkande och får dig att framstå som oäkta. Skippa ”standardfrågorna” till förmån för frågor som tangerar dina intressen och samtidigt visar att du är intresserad av personen du just mött.

Agera proaktivt på mässor

- Det finns tyvärr alltför många självupptagna minglare, människor som i princip uteslutande talar om sig själva. Undvik att bli en av dem, fokusera på vad du kan bidra med i nätverkandet och fokusera merparten av din energi på att ta reda på mer om personen du har framför dig, säger Mikael Arndt.

Företag som ställer ut på mässor bör vara beredda att axla en roll som är betydligt mer aktiv än genomsnittet. Som mässbesökare kan du ofta gå både ett och två varv runt mässhallen utan att få direktkontakt med några utställare. Ibland står utställarna och trycker i sin mässmonter eller pratar med varandra istället för att koncentrera sig på att knyta kontakter med och attrahera in besökare i företagets monter. Agera proaktivt, bege dig ut i mittgången mellan montrarna och ta kontakt med folk redan där. Hjälp besökaren att våga ta steget in i er monter genom att fånga upp dem redan på vägen dit.

Exempel på intressanta följdfrågor som för konversationen vidare med nyetablerade nätverkskontakter:

  • Hur kommer det sig att du valde din bransch, vad var det som lockade dig med den?
  • Hur länge har du arbetat i ditt yrke, din bransch och på din nuvarande position?
  • Vilka utmaningar står ditt företag inför det kommande halvåret?
  • Vad driver dig i ditt yrke, vilka drivkrafter har du?
  • Hur ser din idealkund ut?
  • Vilka trender är på gång i din bransch?

Läs vidare: Så blir du en bättre minglare


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.