Har du varit med om att din arbetsgrupp inte riktigt fungerar? Det blir missförstånd om saker som inte borde vara så svåra, medarbetarna irriterar sig på varandra och det uppstår konflikter om struntsaker.

Är du ledare för en sådan här grupp behöver du ta itu med problemet. I vissa konflikter behöver du medla, där medarbetarna är irriterade på varandra behöver du ta reda på vad det egentligen handlar om och ibland behöver du gå in som chef och peka med hela handen. En genväg kan vara att utbilda dina medarbetare.

I många fall handlar det om olika personligheter och kommunikationsmönster. Människor är olika, tänker olika och kommunicerar på olika sätt. Är inte gruppen medveten om det, blir det lätt en grogrund för irritation och konflikt.

Det finns flera varianter på personlighetsanalyser som visar på vilka grundmönster en människa använder för att kommunicera med andra. Resultatet kan vara en färg, en bokstavskombination eller liknande. Det har egentligen inte så stor betydelse vilket testsystem ni använder – det viktiga är att alla i företaget lär sig samma sak och använder samma språkbruk.

Är de olika deltagarna i gruppen snabba eller mer eftertänksamma personer, är de inriktade på fakta eller på socialt samspel, vad är viktigt för dem när de tar beslut? Allt detta påverkar hur de kommunicerar. En eftertänksam person som vill samla in alla fakta och analysera innan hon uttalar sig, kan upplevas som otroligt trög och obeslutsam av den som är snabb och tar beslut mera på magkänsla. Den som ser social kommunikation och att alla är på tåget som viktigast, kan bli oerhört provocerad av den som sätter fakta och resultat främst. Det är som gjort för missförstånd.

Genom att lära sig mer om personlighetstyper och kommunikationssätt kan arbetsgruppen förstå varandra bättre. Det är lättare att acceptera olikheter om man kan definiera att det behövs flera olika kompetenser för att utföra jobbet på bästa sätt.

Det kan hjälpa Anna, som är snabb, dominant och vill ta beslut omedelbart, att kommunicera med Hans som är eftertänksam, tycker kvalitet är det viktigaste och vill ha alla fakta innan han går till beslut. Hon kan se till att ha fakta, sakta ner sitt tempo och utrusta sig med tålamod inför samtalet med Hans. Om hon bara kör på kommer Hans att känna sig överkörd, irriterad på att hon inte tagit reda på fakta, tycka att hon är slarvig och troligen inte vilja gå på hennes linje.

Det kan också hjälpa Cecilia som är inriktad på att kommunicera och vara social, att förstå att Anna inte är så intresserad av att arrangera personalfesten – istället för att bli irriterad över att hon är otrevlig. Liksom att förstå att för Svante är det mycket viktigt att kaffemaskinen fungerar och att alla är överens så man kan jobba på utan konflikter.

Alla personligheterna behövs för att arbetsgruppen ska få ett bra resultat. Anna behöver troligen Hans som plockar fram alla fakta, annars kanske hon tar helt fel beslut. Hans behöver Anna för att inte stanna kvar i analys och aldrig komma till skott och ta beslut. Cecilia behöver Anna för att inte prata bort sina arbetsdagar och Svante behövs för att allt ska fungera i företaget.

Om din medarbetare får en ökad förståelse för hur arbetskamraterna fungerar, minskar risken för missförstånd och konflikter. Du får en effektivare arbetsgrupp där man ser olikheterna som tillgångar.

DiSC-analys

Artikeln är skriven med utgångspunkt från DiSC-analys:

DiSC-analys är en variant av personlighetstest som är ganska vanlig i arbetslivet. Det är ett personlighetsinventorium där man genom test tar fram en individuell profil som visar vad som är dominerande i en persons sätt att vara, hur hon kommunicerar och löser problem. D står för Dominance (dominans), i för Inducement (inriktad på social kommunikation), S för Steadiness (stadig) och C för Compliance (strukturerad/analytisk).

När man gör en DiSC-analys svarar man på ett antal påståenden och utifrån får de olika delarna i personlighetsdelarna ett värde. Ofta har man en eller två som är framträdande, men en som är dominerande: man kan vara en D-, i-, S- eller C-personlighet.

En D-personlighet kommunicerar snabbt, är fokuserad på fakta, tar snabba beslut (ofta på magkänsla) och vill vara med och bestämma.

En i-personlighet är också snabb, ser kommunikation med människor som det viktigaste, och tycker om att vara social.

S-personligheten gör inte så mycket väsen av sig. De är inriktade på människor och är ”doers”. Först när de inte längre är på plats saknar man dem.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.