Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Retoriktips 3 – Pitch

Dela artikeln
onsdag, 31 oktober 2018 0
Retoriktips 3 – Pitch

En pitchs funktion är att fånga ett intresse som kan leda till ett möte där du får berätta mer utförligt om din idé/produkt.

En utarbetad pitch är en viktigt komponent när du driver eget, eller vill nå ut med en ny idé. Därför är det viktigt att lägga lite extra jobb på att få till den riktigt bra.

Har du hört talas om en hisspitch?

Det innebär att du ska kunna väcka nyfikenhet och intresse för ditt företag eller din idé på väg i hissen upp till femte våningen. Alltså snabbt, enkelt och intresseväckande.

Se även: Retoriktips #2 om din röst

Sedan är det även bra att ha en pitch som är ca 1,5 minuter lång. Den kan du använda om du träffar en intressant person på ett mingel, eller om du ska pitcha din idé för en jury eller liknande.

3 frågor som är bra att besvara i din pitch:

  • Vad gör du? Var så konkret och precis som möjligt här. Det ska vara tydligt för mottagaren vad du gör.
  • Vem eller vilka gör du det för? Vilken är din målgrupp och din tilltänkta kund.
  • Till vilken nytta är din produkt/tjänst för dina kunder? Alltså vilka problem löser du för dem.

Jobba igenom din pitch så att du har den klar för dig själv, och känner att den verkligen får fram det du vill säga. Viktigt här är att den känns spontan och personlig. När du är nöjd med innehållet, se till att lära dig den utantill. Du vet aldrig när du träffar en intressant person, och då ska det bara vara för dig att dra den.

Mer av Jenny: Retoriktips #1 - Kroppsspråket

Med en riktigt bra pitch kan du skapa det där mötet som tar dig dit du vill!

Välj kommun från listan