Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor

Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 16 okt 2007 05:43 #13123

Skatteverkets beräkningar visar att uppskattningsvis 133 miljarder kronor i skatteintäkter varje år försvinner på grund av fusk, fel eller misstag. Den största andelen är svartarbete som står för 66 miljarder kronor. Det internationellt relaterade skattefelet beräknas uppgå till 46 miljarder kronor.

- Det här handlar inte bara om förlorade skatteintäkter. Svartjobb och skattefusk innebär en orättvis och snedvriden konkurrens för alla de medborgare och företag som vill göra rätt för sig, säger generaldirektör Mats Sjöstrand.

Uppdelat på skatteslag är moms och inkomstskatt på näringsverksamhet de största posterna. Fördelat på olika grupper av skattebetalare står de minsta företagen för det största skattefelet.

Skattefelet i Sverige motsvarar ungefär fem procent av bruttonationalprodukten (BNP) eller tio procent av den sammanlagda fastställda skatten. Det är en internationellt låg andel.

Mer finns att läsa på skatteverkets hemsida.

Det var inga småsummor det rörde sig om!  :blink

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 16 okt 2007 08:09 #13126

Inte ens Skattemyndigheten kan räkna rätt :blink
Dom glömmer bort att massor av jobb aldrig skulle bli utförda om dessa inkomster skulle beskattas. Då skulle den uppskattade beskattningsbara inkomsten bli betydligt lägre.
Ungefär så..
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 16 okt 2007 08:19 #13128

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Kanske är bättre om man anpassade sig till verkligheten då istället för att tvinga vissa yrkesgrupper att fuska för att överleva  :OMG

MVH

R

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 16 okt 2007 13:24 #13146

Nej just det Patrik, och ändå kan Skatteverket vara nog så tuffa mot enskilda företagare att de ska känna till varenda bestämmelse! Annars kan de "döma" till skattetillägg.

Grrrrr Skattebetalarna har drivit ett antal ärenden om skattetillägg till Europadomstolen. Hur Skatteverket både kan agera servicemyndighet, granskningsmyndighet och domstol på samma gång är horribelt!

Grrrrr Kolla se'n vad som händer med alla pengarna som staten mjölkar ur sina medborgare på 1200miljarder.se/ Ny URL: www.skattebetalarna.se/Templates/Article0.aspx?PageID=71b0b639-a0d2-4e17-b2f4-3cb2e334fca7 (titta på filmen).

Nu har jag argat av mig för denna gång! Är åter igen så snäll, så snäll...
:-[

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 16 okt 2007 14:53 #13152

Oj, ja man blir lätt  Grrrrr när man ser på den filmen!

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 16 okt 2007 17:23 #13171

  • N.N.
  • N.N.'s Avatar
  • OFFLINE
  • Flitig postare
  • Inlägg: 205
  • Tack mottaget: 1
Ska kolla in filmen senare ikväll, men skattebetalarna.se verkar inte vara ärliga.
På deras skattetest fyllde jag i 1kr inkomstskatt (0kr gick inte) för att testa, 16 kr blev lönen (antagligen deras lägsta beräkningsbara nivå) och på det påstod de att man betalade 5078kr i skatt...hm?

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 17 okt 2007 05:10 #13184

Läste för ett tag sedan i DN att flera ekonomer menade på att Skatteverket
mörkade dessa siffror - då det egentligen handlade om ännu mer pengar i verkligheten.
Lägger man sedan till alla som överutnyttja vårt system (95%) av befolkningen, så
klara inte min miniräknare av den kalkylen. :vissla
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 17 okt 2007 11:44 #13185

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hej!

95%? Är det uppgifter från Aftonbladet så tror jag mer på tomten  :P

MVH

R

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 17 okt 2007 11:58 #13187


Hej!

95%? Är det uppgifter från Aftonbladet så tror jag mer på tomten  :P

MVH

R


Stod det inte DN :blink :mrgreen:
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 17 okt 2007 13:34 #13189

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3


Hej!

95%? Är det uppgifter från Aftonbladet så tror jag mer på tomten  :P

MVH

R


Stod det inte DN :blink :mrgreen:


Hehe, kanske där också...Håller fortfarande på tomten  :giggle

Härligt när media försöker få 95% av alla Svenskar att framstå som fuskare. Säljer kanske några fler lösnummer, men det var många år sedan jag köpte en tidning av någon konstig anledning  :OMG

MVH

R

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 17 okt 2007 15:21 #13192

Hittade inte DN.s debattartikel just nu.
Håll till godo Mr R med den här länken:
blt.se/article/1000202_102-145-0-0#comments

Ganska tunga namn i artikeln :blink
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

SV: Skattefelet i Sverige uppgår till över 130 miljarder kronor 17 okt 2007 19:26 #13207

Är DN i farten ger jag inte ett ruttet lingon för. De ljuger så det sprutar ur öronen, och det säger jag av egen erfarenhet.  De fick be om ursäkt för lögner och fick en reprimansd av det etiska rådet, men det tog mer en ett  ½ år.  Det stod inte hur mycket skv  förstörde för företag med sin inkompetens, jag har ett 10-tal fall på olika  nivåer så det är tur att jag har lite tid och håller på med att  hjälpa folk få rätt när de har det. Med statestik kan man få fram vad man vill. Hur stor är den egentliga förlusten. 20% går tillbaka som moms hur många fler anställs för att kunna serva all svartköp. Ändra systemet totalt som man har i ex Lettland, Perfekt och ändå vill man där göra det ändå mer perfekt, man så går landet som tåget. Även stor svensk export och tom med drar nytta av det på flera sätt.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID
Moderatorer: Patrik Nilsson

Välj kommun från listan