Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 14:47 #5976

Stefan, din okunskap skiner än mer igenom när du tar upp Rumänien som ett land utanför EU.

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 15:05 #5977

  • DFT
  • DFT's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 720
Sinnenas Teater wrote:
Jag sympatiserar med alla som står för ett mänskligt och

humant samhälle, där alla individer har total frihet. :wink:



Alla utom de företagare/anställda som vill sköta sig själva utan facket inblanding, eller :lol:

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 16:55 #5981

Kristofer wrote:
Stefan, din okunskap skiner än mer igenom när du tar upp Rumänien som ett land utanför EU.



Jag har läst dina inlägg här inne på forumet, så den okunskapen

får vi nog dela på :mrgreen:

Läs igen vad jag har skrivit, jag har aldrig skrivit att Rumanien är ett land

utanför EU. :wink:
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 17:02 #5983

Sinnenas Teater wrote:
Jag har läst dina inlägg här inne på forumet, så den okunskapen

får vi nog dela på :mrgreen:




Jag har ju knappt skrivit nåt här?



Sinnenas Teater wrote:



Läs igen vad jag har skrivit, jag har aldrig skrivit att Rumanien är ett land

utanför EU. :wink:



"Sätter du kollektivatalet ur funktion, så är det fritt fram för

arbetskraftsinvandringen från stater även utanför Eu. Detta är inte bra för

någon på längre sikt. Kortsiktigt så kan du som företagare tjäna en slant

på billig arbetkraft, men vem ska du sälja till?

Okey vi släpper marknadskrafterna fria och gör det möjlig för företagen

att hämta hit Rumäner, Indier osv och betala dessa kanske 2000: - per

månad. Hur lätt har du sedan för att byta arbetsgivare?"



Detta kan inte jag tolka som något annat. Men OK, om det inte var det du menade så ger jag mig. :)

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 17:09 #5984

Kristofer! Som jag skrev i mitt första inlägg, så är mitt syfte att

höja aktivteten på detta forumet. Tycker det är lite för få inlägg

och för lite debatt, därav så har flera lämnat detta utmärkta forum,

vilket jag kan tycka är lite synd. :grin:
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 17:11 #5985

Kör på! ;)

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 17:15 #5986

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Jag är helt övertygad om att du menar väl Stefan, men vi är nog inte riktigt överens om vad som är ett mänskligt eller humant samhälle :wink:



De svaga i samhället som inte kan konkurrera på arbetsmarknaden på normala villkor (genom att göra ett bra jobb) är inte min uppgift att ta hand om som företagare, det sköter jag via skatten :o



OM jag behandlar mina anställda illa kommer jag snart att finna mig i en situation att ingen VILL jobba hos mig. Det är knappast ett önskvärt scenario. Med andra ord sitter facket som en onödig mellanhand och stjäl pengar av arbetare :evil:



Jag är fortfarande intresserad av vilka principer man jobbar efter i en fackförening?

Jag bryr mig mycket lite om politik, men den "röda sidan" verkar vilja ha monopol på att vara humana och tänka på andra människor, jag tycker att historien tydligt visar motsatsen därför faller jag inte för stora ord.



Så…Principerna tack? :roll:



MVH



R

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 17:34 #5987

Robaino wrote:
Jag är helt övertygad om att du menar väl Stefan, men vi är nog inte riktigt överens om vad som är ett mänskligt eller humant samhälle :wink:



De svaga i samhället som inte kan konkurrera på arbetsmarknaden på normala villkor (genom att göra ett bra jobb) är inte min uppgift att ta hand om som företagare, det sköter jag via skatten :o



OM jag behandlar mina anställda illa kommer jag snart att finna mig i en situation att ingen VILL jobba hos mig. Det är knappast ett önskvärt scenario. Med andra ord sitter facket som en onödig mellanhand och stjäl pengar av arbetare :evil:



Jag är fortfarande intresserad av vilka principer man jobbar efter i en fackförening?

Jag bryr mig mycket lite om politik, men den "röda sidan" verkar vilja ha monopol på att vara humana och tänka på andra människor, jag tycker att historien tydligt visar motsatsen därför faller jag inte för stora ord.



Så…Principerna tack? :roll:



MVH



R

Fråga mig om vilka principer facket arbetar efter :mrgreen:

Jag har aldrig varit med i något fackförbund, så hur ska jag veta??

Jag kan däremot tycka att organiserade arbetare och företagare

är bättre än att inte vara organiserad :wink:



Historiskt sätt, så har varken dom röda eller dom blå varit speciellt

humana och jag vill inte påstå att någon har varit bättre än den andra.

I alla system, så finns det sådana som sno åt sig vad dom kan, sedan

spelar det ingen roll om dom är röda, svarta eller blåa.

Just därför så förespråkar jag kontroll av marknadskrafterna :wink:

Då får man ut nästan allt av det goda och sliper den bittra eftersmaken.
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 17:42 #5989

  • DFT
  • DFT's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 720
Två exempel från dagsläget när facket går emot sina egna medlemmar:



Ett äldreboende i Skåne ska testa ett nytt arbetssätt. Hemmet med 20 anställda kommer att drivas som ett "företag" inom kommunen. Personalen har själva deltagit i utarbetandet av de vilkor som ska gälla för hur en vinst ska fasställas och hur den ska fördelas. Vinsten ska mätas både i pengar och i kvalitet och ska till störredelen tillfalla själva hemmet men en viss del ska också kunna betalas ut i bonus till personalen För att då få full bonus får man inte ha varit frånvarande pga sjukdom/VAB mer än 5+5 dagar på ett år. Notera nu att detta är personalens egna förslag, alla är överens men nu protetsterar deras fack för att småbarnsföräldrar skulle ha mindre chans på full bonus. Men hallå, det är ju personalen själva som kommit med förslaget ska då deras eget fack motarbeta dem



Ett företag i byggbranchen betalar sina anställda en lön som ligger ungefär 3-5 kr i timmen högre än snittlönen i den staden. Företaget vill skapa en större "vi"-känsla bland de anställda och kommer upp med ett förslag som går ut på att lämna en viss % av vinsten på projekten till de arbetat med detta. Det skulle då ge personalen en möjlighet till högre lön men samtidigt inte riskera bolagets existens då det är vinsten man delar. Vad säger facket då tror ni? Nä, det var faktist inte nej direkt men däremot ställer de krav på att man måste förhandla fram %-satsen med dem, de ska delta i anbudsberedningen för att se att man lämnar så höga anbud att det garanterat blir en vinst, de ska ha rätt att gå in och detaljgranska bokföringen och projektredovisningen för att se så att inget som inte tiihör själva projektet kostnadsförts på detta och på så vis minskat utrymmet för vinstdelningen.

Vi talar alltså här om folk som redan har en lön över avtalet men som skulle få en chans att någongång tjäna lite extrapengar. Behöver jag säga att bolaget direkt la ner sina planer på detta och att Byggnads fick rätt stora avhopp av fackanslutna i bolaget.

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 04 jan 2007 18:00 #5990

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Ja här kan man se verkligheten. Facket har ett intresse, och det är Facket.



Tråkigt att arbetsgivare och arbetstagare betalar kalaset!





MVH



R

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 09 jan 2007 09:12 #6115

Har själv endast dåliga erfarenheter av fack, känner många som drabbats negativt av fack, vissa till och med riktigt negativt. Däremot känner jag ingen som drabbats positivt av facket.



Facken borde läggas ner, själv skulle jag inte gå med i något fack om jag ens fick betalt för det.

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 09 jan 2007 09:37 #6119

Har också bara negativa upplevelser av facket :-x



Kostar skjortan för nada..



Försäkringarna finns i min hemförsäkring och de andra sakerna förstår jag inte vad de har att göra med...



"Sist-in-först-ut-regeln" drabbar de unga som vill in på arbetsmarknaden och hjälper de som varit med länge men som kanske skiter i att prestera och tillföra något. Konstigt att inte arbetsgivaren som har företaget får bestämma vilka som ska arbeta hos!?!
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?

Kontaktat Tco och Lo 10 jan 2007 06:40 #6155

Detta har varit ett hett ämne och jag har nu kontaktat TCO och LO för att se om de vill delta i tråden och berätta deras syn på det hela.



Vi får se om de nappar.

Nu får de f*n va nog! 13 feb 2007 17:31 #7177

- Byggnads begår brott som strider mot mänskliga rättigheter.

- I Kristianstad kände sig en butiksägare hotad av ett 40-tal fackmedlemmar från Handels som tvingade ägaren att skriva på kollektivavtalet.

- Salladsbaren i Göteborg känner väl de flesta till nu.



Vad är det som händer!?! Hur kan facket få verka överhuvudtaget? :evil:



Får vi höras deras syn på det hela!?!



Men de vågar klart inte vara med i en debatt för innerst inne så måste de veta att det de gör är fel. Det visste Al Capone och det vet ALLA gangsters och kriminella människor. :evil:
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 13 feb 2007 18:29 #7179

Kriminella?? Jaja..



Kolla TV:n SVT1 kl:22,15 ikväll.... Handlar precis om detta..
M-Daniel Johansson

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 13 feb 2007 18:39 #7180

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hej,



Ja fackföreningarna tappar medlemmar, så marknadskrafterna har väl talat :grin:



MVH



R



Edit:Intressant program!



Damen från facket säger att deras medlemmar är rädda att förlora sitt jobb på grund av brist på kollektivavtal.



Jag som trodde att man sa upp folk på grund av arbetsbrist eller att personen i fråga inte sköter sig :oops:



MVH



R

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 14 feb 2007 05:05 #7184

SJälv har jag bar a dåliga erfarenheter av facket. .Var på ett fack möte och efteråt var det en representant från Byggnads som frågade om ja inte ville vara fackombud.



Tyckte först att det lätt intressant,men när han fick reda på min partifärg tog det stop.Facket för alla jojo.



Samtidigt som jag skulle åka iväg och ligga ute på traktamente så påbörjades en strejk. fick stanna hemma istället.här skulle strejkas för några futtiga ören.

11dagars strejk kostade mig ca 20000kr.Ersättning från facket .strejklön ca 80kr timmen ca 30% under normallön.

Kan nämna att dom som jobbade o inte var med i facket fick dubbel lön av uppdragsgivaren.

Efter detta gick ja ur facket.hade då varit medlem i 2år.

Har nu ståt utanför i 16år jobbar på en arbetsplats utan kollektiv avtal med ca 10anställda.Aldrig haft det bättre.



Jojust det företaget ja jobbade på förut ville sparka en kille.dom ringde facket frågade va det kostade.sparkade o betala.

så kan det gå även med avtal.

mvh M.ax

Facket undergräver förtroendet för den svenska modellen 14 feb 2007 05:18 #7185