Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Små AB slipper anlita revisorer 2009

Små AB slipper anlita revisorer 2009 09 feb 2007 17:14 #7075

Revisionsplikten för de mindre aktiebolagen ska bort. Närmare 200 000 bolag berörs av regeländringen som planeras till 2009.



Alla aktiebolag måste i dag ha en revisor. Oavsett om man heter AB Volvo och omsätter 250 miljarder kr eller AB Hobbykonsult med bara ett par hundra tusen i intäkter, ska bokföringen och årsredovisningen granskas och godkännas av en revisor.



Men snart försvinner kravet på revisionsplikt för de minsta aktiebolagen.



En utredning under ledning av justitierådet Bo Svensson har nyligen tillsatts för att se över regelverket kring revisorer och revision med anledning av ett nytt EU-direktiv.



Översynen var på gång redan under den förra regeringen. Men regeringen Reinfeldt har i ett tilläggsdirektiv tydligt pekat ut målet: Utredaren ska även föreslå de ändringar som krävs för att ta bort revisionsplikten.



MER INFO:



www.privataaffarer.se/newsText.asp?src=pa&a=19288
M-Daniel Johansson

Små AB slipper anlita revisorer 2009 09 feb 2007 20:39 #7076

Bra! Synd att det ska ta flera år till bara..

Små AB slipper anlita revisorer 2009 13 feb 2007 06:56 #7166

Det där ser ju riktigt lovande ut. Hoppas att det blir av. :)

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 27 maj 2007 13:28 #9189

  • Jorgen
  • Jorgen's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 589
Jag är övertygad om att det blir av.

Jag är inte lika övertygad om att det blir av så tidigt som 2009. Framförallt med tanke på hur försenat Bokföringsnämndens projekt med K2- och K3-bolag är (alltså reglerna för små- respektive stora onoterade företag). Jag tror att det här slår igenom tidigast 2010, antagligen inte förrän 2011.

Såg förresten en undersökning om det här, från Danmark där de minsta aktiebolagen har fått slopad revisionsplikt (kommer inte ihåg vilka gränser för omsättning som gällde, men det kan ha varit 3 Mkr). En stor del av företagen det gällde hade fortfarande kvar sin revisor, vilket i många fall beror på att:
1. För de som hade banklån så krävde banken revisor.
2. Många tyckte att det var lättare att få krediter hos leverantörer. Det ansågs helt enkelt mer seriöst med revisor än utan. Men just det här kan också vara ett övergående fenomen, tror jag.

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 27 maj 2007 14:46 #9191

När jag satt i Tingsrätten och dömde ekomål talades det om mycket stängare straff än dagens.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 27 maj 2007 14:48 #9192

  • Jorgen
  • Jorgen's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 589
Du får ursäkta, Lars, men jag har svårt att se vad ditt inlägg gör i den här tråden? Råkade du möjligen post i fel tråd?

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 27 maj 2007 18:13 #9199

Revisor är till för att se till att allt går rätt till. Utan kan man kanske tro att så inte är fallet. Bara en infallsvinkel, som säkert en del förstår.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 27 maj 2007 18:21 #9201

  • Jorgen
  • Jorgen's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 589
Javisst, den synpunkten är jag med på, men du var inte så klar med den i första inlägget.

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 28 maj 2007 21:01 #9227

Det stämmer att jag inte alltid skiver så mycket utan låter var och en ha sin synpunkt.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 04 jun 2007 14:15 #9408

  • DEJI
  • DEJI's Avatar
  • OFFLINE
  • Mycket flitig postare
  • Inlägg: 457
  • Tack mottaget: 1

Det stämmer att jag inte alltid skiver så mycket utan låter var och en ha sin synpunkt.


Jo, du skriver mycket, eller i många trådar. Men innehållet är ofta väldigt..."kryptiskt" så att säga ;)

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 04 jun 2007 15:45 #9413

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Det går bra att skriva smått och kryptiskt. Ibland räcker det med få ord för att knyta an eller skapa kopplingar som kan vara värdefulla. :D

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB <--- Litet aktiebolag


Må väl!

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 04 jun 2007 17:33 #9414

Ekonomiska och juridiska frågor är en del av det jag skriver om eftersom det är ganska dyrt om man ska anlita någon för endast ett kort svar. Det visar också på nödvändigheten att ha rätt folk omkring sig om man vill få ut det mesta utav sitt företagande och är man då ny så kan jag förstå att det verkar kryptiskt och kort.  Normalt gillar jag annars korta rappa svar.  Det enkal är ofta det bästa. Orkar ni läsa mer, förstod  det.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID

SV: Små AB slipper anlita revisorer 2009 04 feb 2009 09:36 #23912

Du är för skön Mojo, jag gillar ditt sätt.
Lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning samt utgivare av boken KVINNA I STRID
Moderatorer: Patrik Nilsson

Välj kommun från listan