Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Överlev på marknaden – gör en marknadsundersökning

Dela artikeln
torsdag, 02 januari 2014 0

Johan RaneforsGlimworks Order AB hjälper restauranger med både bordsbokningar och beställningar. Johan Ranefors, civilingenjör och ägare till bolaget, skräddarsydde själv idén utefter vad ägare för olika matställen tyckte och efterfrågade.

För att lyckas forma ett bolag inom restaurangbranschen som uppfyller branschens alla behov har Johan valt att göra en marknadsundersökning – en grundlig sådan.

- Själva marknadsundersökningen tog oss cirka 8 månader och bestod av djupintervjuer på minst en timme med ägarna, berättar Johan.

Anledningen till denna grundliga undersökning uppger Johan bero på behovet av detaljer för att på ett långsiktigt plan kunna lyckas på marknaden – de behövde lära sig exakt vad det var som ägarna till matställena efterfrågade för att uppnå en hög konkurrenskraft.

- Kundernas behov måste uppfyllas till fullo idag för att överleva dagens konkurrens; det är otrolig mångfald på marknaden med många nyproducerade produkter, förklarar han.

Ett behov som uppfylls halvbra saknar på så vis konkurrenskraft, enligt Johan, och då gäller det att ha en sådan vattentät och funktionerlig produkt som möjligt för att vinna även i det långa loppet.

- Det är här marknadsundersökningen kommer in; alla småsaker måste kollas upp för att dina egna affärsidéer ska sälja, säger han.

För att marknadsundersökningen ska besvara de frågor som kräver svar för att företaget ska lyckas krävs det att du kan lyssna, men också att du är väl påläst om branschen.

- Även om intervjuerna gärna får vara lite öppna och fria är det viktigt att du vet något om branschen – annars förlorar du viktig kunskap och meningsfulla frågor att ställa, fortsätter Johan.

Efter intervjuerna är det dags att dokumentera vad som sagts och skissa på produkten eller bolagets affärsidéer.

- Visa gärna skisserna kontinuerligt för de intervjuade, annars kan det tillkomma mycket efterarbete, varnar Johan.

Även uppföljningen anses viktig för att få bra resultat och nöjda kunder.

- Alla behöver dock inte göra en marknadsundersökning, ibland vet inte kunderna själva vad de vill ha. En marknadsundersökning görs snarare de gånger du behöver få reda på vilka lösningar som behövs för att lösa kundernas problem och vid dessa tillfällen är den jätteviktig, sammanfattar Johan.

Senaste nytt

Välj kommun från listan