Vid det här laget har du förmodligen hört talas om Tik Tok, även om det kanske bara finns i periferin av ditt medvetande. Vi pratar om det överlägset största "sociala mediet" i världen just nu. Den videobaserade appen har laddats ner över 1,5 miljarder gånger och fortsätter ännu sitt segertåg över världen. En anledning bakom framgången är att ålderism är ovanligt – alla positiva människor är välkomna och blir välkomnade.

"Ännu en trend"...

Många undrar vad det hela – allt ståhej kring Tik Tok – handlar om. Många av de som undrar bryr sig heller egentligen inte om svaret. Det kommer så många nya trender kring teknologiska innovationer hela tiden, Det är omöjligt att hålla reda på alla. Har man dessutom högre studier att tänka på, eller hyra att betala, kanske barn att ta hand om och andra viktigare prioriteringar i livet så går det naturligtvis före än att hoppa på den senaste trenden eller att sitta och leka med sin mobiltelefon.

Inte reserverad för barn och ungdomar - men populärast i den demografin

När en 80-årig mormor dansar några steg i sitt kök kan hon få flera miljoner uppskattande responser ("hjärtan"). 

Ett ämne som teknologiska innovationer av dunkel anledning ständigt styrs in på är ålder. Det finns en kombination av åldersfixering och bekräftelseförvanskning ("confirmation bias") i det hela. Den allmänna diskussionen kring Tik Tok är inget undantag.

Många kallade Facebook ett medium "för barn och unga", i början, trots att det startade på ett universitet och hade enbart universitetsstudenter som målgrupp. Idag använder vuxna i alla åldrar Facebook i högre utsträckning än demografin som Facebook påstods vara för. Mer än 15 år senare väljer många likväl att också tolka Tik Tok som en "ungdomsapp" (och fortsätta använda ordet "ungdom" med betoning på barn och tonåringar). Medan tolkningen av Tik Tok som "en ungdomsapp" är en halvsanning så är det – för ovanlighetens skull– inte helt fel.

Den största kategori användare är obehöriga

Missuppfattningarna kring Tik Tok har paralleller med entreprenörskapsresan i stort. 

När man startar eget så är det vanligt att slutprodukten ser mycket annorlunda ut jämfört med den vision som man började med, och produkten används ofta av andra slags kunder och i en annan omfattning än vad man först hade tänkt sig. 

Något som jag personligen märkte exempelvis kring mitten av 90-talet i Stockholm var en diskrepans mellan reklamen som företaget Kinder Surprise gjorde, vilken riktade sig enbart till små barn, och verkligheten: att samtliga som handlade Kinderägg på olika Seven Eleven var mellan 20-30 år. 

I efterkonstruktioner glömmer grundarna ofta bort hur deras omvärld var när de började sin resa (selektivt minne) och utgår istället från motsvarande Wikipedias eller pressens historierevisionism (falska minnen).

  Jämför man till exempel vad Mark Zuckerberg säger idag, med den version av Mark Zuckerberg som uttalade sig år 2003 eller 2004, står det klart att han inte hade föreställt sig alls att Facebook skulle bli så här stort och utbrett. På liknande sätt visar Tik Toks resa att grundarna vid starten 2014 inte riktigt hade en klar vision av riktningen för appen och företaget.

Ganska snart i Tik Toks historia drogs allt fler barn till plattformen. Kanske 40% av användarna är tonåringar, men en större del, kanske bortåt 50 %, är barn som är under 13 år och faktiskt egentligen inte får använda appen enligt Tik Toks regler och lagstiftningen i många länder.

40% av användarna är tonåringar, 50 %, är barn under 13 år 

Det går ju dock i praktiken inte att kontrollera om någon som inte har åldern inne laddar ner appen (detta är minst lika mycket föräldrarnas ansvar att hålla reda på, som det är apptillverkarens).

Såsom läget har varit under de senaste 5 åren, alltsedan Tik Tok introducerades för världen 2014 (då under namnet Musical.ly), har hur som helst antalet förskolebarn och barn i lågstadiet, årskurs F-3, varit minst lika aktiva som andelen tonåringar. Grundskolebarnen dominerar framför allt responskanalerna ("kommentarer" och "hjärtan").

Vuxenvärlden välkommen

Tik Tok är som sagt inte en app som ursprungligen var reserverat för enbart "unga" (vad det begreppet nu än betyder).

Detta har inte hindrat majoriteten av de vuxna, av de som vågar doppa tårna i det digitala vattnet, att fokusera  sina inlägg i appen på sin egen ålder och i princip ursäktande uttrycka (på olika sätt) att de känner sig som att de inkräktar på en lekplats eller har sökt sig till en sandlåda.

Detta synsätt har mer med självvalt socialt utanförskap och en mildare eller mer utpräglad social fobi samt - paradoxalt nog - barnslig självmedvetenhet att göra, än att unga själva ska ha sagt: "Du hör inte hemma här".

I de relativt få fall då "unga" kläcker ur sig något sådant kan man ju även fråga sig vem det är som ska vara den mogne personen i rummet och inte ta åt sig av vad barn som inte vet vad de pratar om säger. (Uttalandet här om att vissa inte vet vad de pratar om är inte baserat på ålder utan bygger på observationen att många nya som har tillkommit tenderar att yttra anmärkningar och regler som verkligen är gripna ur tomma luften). 

Min bedömning av verkligheten(i egenskap av både omvärldsanalytiker och utifrån att dagligen ha använt Tik Tok och noterat användarstatistiken alltsedan 2014), är att många av de populäraste videoinläggen är gjorda av vuxna – och till och med av traditionella farmors- och morfarstyper. Det har konsekvent varit så att när exempelvis en 80-årig mormor dansar några steg i sitt kök kan hon få flera miljoner uppskattande responser ("hjärtan").

En av de absolut allra hetaste trenderna under de senaste sex månaderna av 2019  inkluderar faktiskt just föräldrar. Exempelvis att man hyllar och filmar sin vackra mamma i vardagen, filmar föräldrarnas reaktioner på olika trender eller får dem att medverka och mima sång i 15 sekunders "musikaler".

Attityden till att använda Tik Tok i vissa ålderskategorier är en kulturfråga

Det förhållningssätt som man som vuxen potentiell användare har till Tik Tok är som sagt en fråga om den grad av social fobi och paradoxalt barnslig självmedvetenhet som personer över 20, 30 eller 40 år lägger på sig själva i relation till att använda appen.

Det varierar naturligtvis och beror på om den vuxne är uppväxt i olika diskrimineringskulturer. I länder som Sverige är det t.ex. tabu att vistas socialt med någon som är 14 om man själv är "15 och ett halvt", för då förväntas man röra sig i finare och mognare sällskap/referensgrupper. I USA finns en närbesläktad utanförskapskultur. I Spanien däremot samtalade jag med en hel familj brittiska turister på ett diskotek/en nattklubb – från en pappa och mamma i 40 års-åldern till deras 25-årige son som var i militären, deras 16-åring som gick omkring i Adidas-byxor och deras 7-åriga dotter. Klubbägarna hade inga problem med detta utan det var lika naturligt för alla på stället som om familjen skulle ha varit på Gröna Lund/Liseberg. Samtalet började dessutom med att britterna tyckte att jag såg ensam ut och kom fram och bjöd in mig till deras gemenskap. Liknande familjesällskap har jag sett på iranska, jugoslaviska och många andra slags  musikfester – där även spädbarn kan vara med i ansvarsfullt följe. I dessa sammanhang gör man inte skillnad på folk och folk utan behandlar människor som individer och efter hur de beter sig – inte först och främst efter vilket årtal och vilken månad som de är födda.

Ålderismen genomsyrar men inte på Tik Tok

Ålderism genomsyrar mångas liv. Känsligheten och fördomarna kring vad som är "age-appropriate" följer med resten av livet hos dessa, vilket avspeglar sig inte minst i ålderismen på jobbmarknaden. 

Vissa tar som sagt med sig denna mentalitet in till Tik Tok – men det är en emotionellt driven tankefälla – för ens upplevelse behöver inte alls kretsa kring åldern. Om man inte är så rolig i vardagen så ska man nog inte skylla på Internet om folk inte skrattar ihjäl sig där. Om man är karismatisk däremot är sociala medier ofta en "förstärkare". 

Faktum är att en av personerna som jag år 2015 rekommenderade att skaffa ett användarkonto på Tik Tok, fyllde 50 nyligen. 

Med livsglädje och en utpräglad förmåga att bjuda på sig själv kommer man långt i livet oavsett bakgrund – detsamma gäller på Tik Tok. För de flesta användare handlar det om att vara allmänt positiv och våga ta sig själv mindre på blodigt allvar och mer med glimten i ögat. Det är det som lockar uppmuntran och gillande.  

Videoillustration: Nedan en satirisk video som miljontals Tik Tok-användare känner igen sig i.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.