Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Passion för mat resulterade i saluhall på nätet

Dela artikeln
lördag, 21 februari 2009 0

Tobias Vahlne, VD för Svenskt MatforumTobias Vahlne, VD för Svenskt Matforum, har alltid gillat mat. Redan på 90-talet funderade han på hur man kan använda IT för leverantörer och kunder. Idéerna har varit många och sedan augusti 2007 finns Svenskt Matforum, ett företag som vill att de som lagar maten skall få träffa de som producerar den.

– Vår idé bygger på att hjälpa små matproducenter att synas och sälja sina varor. I saluhallen svenskamatvaror.se presenterar sig producenter i sin butik, de administrerar och profilerar sina varor samt sätter själva priset på dem, säger Tobias Vahlne. Vi står för IT-stödet och de för varorna. Det ska vara lätt att både sälja och köpa.

Svenskt Matforum är ett helt koncept med webbshop, seminarier, matlagningsevenemang med provsmakning, catering. Det finns även ett samarbete med Svenska Kockars Förening i Stockholm. Detta stämmer väl in i dagens trend ”från jord till bord”. ”Salongerna” är en återkommande mötesplats för kökschefer och producenter, och flera restauranger har visat ett stort intresse.

– Små matproducenter är djupt engagerade i det de gör, vilket ger varor till hög kvalitet, säger Tobias. En före detta rymdforskare sadlade om och började tillverka en helt utsökt getost.

Marknadens spelregler formade konceptet

I Sverige är det liten marknad med ett fåtal stora livsmedelsproducenter. Ett vanligt problem för små matproducenter är att de tvingas ingå kontrakt med de stora producenterna för att få sina varor sålda. Det betyder också att de stora producenterna pressar priserna, vilket ger alltför små vinstmarginaler. ”Bakom varje korv och syltburk finns en berättelse”

– Vi ger möjlighet för de små matproducenterna att välja var de vill sälja sina produkter så att de slipper bli uppknutna till de stora producenterna. Samtidigt får kunderna fler producenter att välja mellan, säger Tobias Vahlne.

Hur det hela blev möjligt

Svenskt Matforum drivs idag av fyra personer på deltid med olika roller, Malin är PR-ansvarig, Per är affärsutvecklare, Thomas är kock och Tobias VD.
– Vi är vänner som byggt upp detta helt med egna medel, och vi har byggt upp detta stegvis eftersom vi allihop har andra heltidsjobb. Även om jag alltid haft ett stort matintresse skulle jag aldrig ha kunnat ro i land allt själv. Jag är bra på att ta vara på idéer och starta upp olika saker. Mina vänner kompletterar mig genom att lösa frågor som prissättning, marknadsföring, evenemang och teknikutveckling.
 

Tips från Tobias för dig som driver eget företag eller funderar på att starta:

  • Alla egna företagare kan inte vara entreprenörer. Se till att omge dig med människor som är olika dig själv. Blanda kompetenser så att entreprenören jobbar med förvaltare, informatörer, säljare...
  • Det är vanligt att kompisar startar företag ihop och det är lätt att tro att allt löser sig självt. Skriv samarbetsavtal och vänta inte för länge med att hantera olika frågor.
  • Se till att träffas regelbundet! Jobba inte bara på distans via telefon och e-post. Våga diskutera igenom hur löneuttag, vinstfördelning och företagets framtid ska se ut. Behövs lån för att expandera företaget?
  • Småföretag möter många motgångar och det är lätt att nedslås av dem. Lös en sak i taget, allt måste inte vara perfekt för att kunna köra igång! Gör klart en sak innan du tar nästa steg.

 

Webbadress till Svenskt Matforum: www.svensktmatforum.se/

 

Senaste nytt

Välj kommun från listan