Vi vill alla göra ett bra jobb, men det får inte vara till vilket pris som helst. För att göra ett bra jobb måste vi också må bra. Ibland mår vi tyvärr inte så bra, ofta på grund av stress.

När man är mitt uppe i det har många svårt att se att man är stressad. Har du insikten om att du stressar är det faktiskt bara att gratulera för då har du kommit en bra bit på väg. Oavsett om du känner dig stressad eller inte är följande lista bra att följa för att du inte ska hamna i en stressrelaterad sjukskrivning. De här enkla knepen kan vara nyckeln till en bättre arbetsmiljö för dig och dina kollegor.

1. Ta en paus från ditt arbete varje timme

Jag står vid en dator hela dagen, och jag har lärt mig att om jag bara tar några steg från datorn och stretchar, hämtar kaffe eller går ut för att ta luft en gång varje timme så behåller jag fokus bättre och mår lite bättre i kroppen.

2. Andas

När vi koncentrerar oss håller vi ofta andan eller andas ytligt. Detta skapar stressreaktioner i kroppen. Checka in med din andning ibland och ta några djupa andetag för att säkerställa att du får tillräckligt med syre det kan göra underverk för hela kroppen. Och kom ihåg; andas in genom näsan och ut genom näsan.

3. Gör en sak i taget

Gudarna ska veta att jag är multitaskingdrottning nummer ett. Eller jag var det förut. Nu har jag med övning lärt mig att försöka fokusera på en sak i taget. Att försöka göra flera saker samtidigt är slöseri med energi, eftersom hjärnan då får svårare att hålla fokus. En uppgift i taget, och du kommer märka att den inte bara blir bättre gjord, utan att du även blir klar snabbare.

4. Skratta

Har du en bra arbetsplats med härliga arbetskamrater? Grattis! Ha kul tillsammans med dem. Skratt är kroppens eget sätt att stressa av. Det är faktiskt fysiskt och psykiskt omöjligt för dig att stressa när du skrattar.

5. Ät!

Hoppa inte över mellanmål och lunch. Det behöver inte vara svårare än att äta nötter, torkad frukt eller en banan. Utan mat sjunker energinivåerna och du presterar sämre.

6. Ha ordning och reda

Att se till att var sak har sin plats på din arbetsplats gör dig både mer effektiv och mindre stressad då du vet precis var du har dina saker.

7. Skriv upp saker

Skriv in möten i kalendern, ha kom ihåg-lappar eller skapa din egen agenda och sätt upp på väggen. På det sättet behöver du inte ha allt i huvudet och du riskerar inte att glömma något vilket kan vara en stress i sig.

8. Ha en aktiv men samtidigt lugn fritid

Nej det är inte jobb, jag vet. Men! Fritiden är viktig för att du ska orka gå till jobbet i det långa loppet. Rör på dig efter jobbet några dagar i veckan. Gör också avslappnande saker som tilltalar dig, oavsett om det är att läsa, vara ute i naturen eller se favoritserien.

9. Du är bra och viktig

Du är anställd för att göra ett jobb, och du gör det bra. Var nöjd och klappa dig själv på axeln så ofta du får möjlighet. Se också till att uppmuntra andra och det arbete de utför. Det sprider bra energi.

10. Lär dig något nytt

Känner du att jobbet är tråkigt och att du liksom står och trampar på samma ställe? Ja det kan vara en enorm stress. Då kan det genast bli roligare om du upptäcker nya sätt att göra saker på, hittar nya arbetsuppgifter eller satsar på att vidareutbilda dig på arbetstid. Ibland är lösningen enklare än du tror.

Det var mina tio tips för mindre stress på jobbet. Vad väntar du på? Sätt igång!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.