Ditt företag är bara så bra som de personer du anställer.

Häromdagen startade Arbetsförmedlingen sin minimässa i Stockholms centralstation vilken riktar sig till småföretagare och pågår hela första veckan under oktober. Mässan gjorde mig nyfiken så jag är just nu på plats och möter olika företag som får hjälp med sina frågor som berör rekrytering och rådgivning.

Svårt att hitta rätt personal

Något jag har upptäckt i mina kontakter med småföretagare är att deras största utmaning oftast inte handlar om finansiering eller pengar, utan snarare möjligheten att hitta kompetent personal. Det här gäller vart jag än åker i vårt rike och det är samma oavsett bransch och yrkeskategori. Säljare, administratörer och affärsutvecklare. Svetsare, lokalvårdare och restaurangbiträde. Överallt saknas kunniga och arbetsvilliga människor.

Personalfrågan din topp-prioritering

Det finns inte något som är lika viktigt för ditt företags tillväxt än att hitta kompetent personal som vill stanna kvar hos dig. Det här betyder att du har en arbetsuppgift som är viktigare än allt annat. Det är att ta hand om din personal.

Det spelar ingen roll om du vill kalla dig för marknadsföringsdirektör, teknisk expert, affärsutvecklare eller VD. Du är personalansvarig. Du garanterar att ditt företag hittar personer som hjälper ditt företag att växa. Därför är det viktigt att du hittar kompetensen innan företaget växer markant istället för att rekrytera som en reaktion på framstegen. Med andra ord bör du anställa de bästa och växa tillsammans med dem.

Checklista: Så hittar du rätt medarbetare och samarbetspartner

Hur blir du en attraktiv arbetsgivare?

Företagare behöver hela tiden leta efter blivande medarbetare – vinnare.

Och då är den viktiga frågan: På vilken arbetsplats vill dessa vinnare arbeta?

En sak som jag lärt mig är att företagets kultur kan bli en magnet för att attrahera duktiga personer. Därför behöver du skapa en arbetsmiljö som intresserar dessa individer. Gör du inte det så kommer du aldrig att bli framgångsrik. Visst kan du lura några vinnare till ditt företag men du kommer att ha svårigheter med att behålla dem en längre period. Det här spelar egentligen ingen roll om arbetslöshet en ligger på 2% eller 25%. Duktiga personer lämnar ett företag som har en bristande arbetsmiljö.

Missa inte: 7 tips hur du inreder kontoret så dina medarbetare vill flytta in

Våga satsa på kompetensutveckling

De bästa medarbetarna behöver även känna att de utvecklas. Hur kan du hjälpa dem med det? Investerar du i kurser och utbildningar för deras utveckling? Brukar du erbjuda dem möjligheten att besöka olika relevanta mässor? Har du kanske ett bibliotek i ditt företag där dina medarbetare kan låna böcker?

Hjälp dina medarbetare att bli bättre så kommer ditt företag också bli bättre. Jag minns en företagare som sa följande till mig: ”Jag tänker inte investera i mina medarbetare för då kommer de att bli bättre och sen lämna mitt företag. Det har inte mitt företag råd med.”

Det kostar dock troligtvis ännu mer pengar i längden att inte satsa på sin personal.

En liten studie i ämnet

Jag gjorde en studie där jag frågade 57 personer inom olika branscher om vad som gjorde att de trivdes på sina arbetsplatser. Resultatet blev grunden till en lista på fem viktiga faktorer för en attraktiv arbetsplats:

  • Det finns ett mål eller en vision som medarbetaren förstår och kan relatera till.
  • På företaget råder god två-vägskommunikation.
  • Ledningen visar uppskattning, belöning och bekräftelse för ett gott arbete och uppnådda mål.
  • Det finns möjligheter att avancera.
  • Medarbetarna erbjuds flexibla arbetstider och semestermöjligheter.

En stor investering till låg kostnad

Den goda nyheten för dig som småföretagare, är att du kan implementera dessa fem faktorer utan att de kostar dig mycket pengar. Till skillnad från stora företag så kan du erbjuda alla dessa utan någon som helst byråkrati som saktar ner processen.

Den enda faktorn som skulle kunna kosta dig några pengar är belöning men det går att lösa. Låt oss anta att din säljgrupp får 20% bonus när de ökar försäljningen med 50%. Du kan då betala denna bonus med ett stort leende på läpparna eftersom både du och personalen tjänar på det.

Ett annat exempel kan vara en kund som skriver en god recension om din produkt. Ge då kunden en belöning, t ex en värdecheck eller något annat som kunden värdesätter. Belöna alla, vare sig det är medarbetare eller kunder, när de gör något extraordinärt och bidrar till ditt företags tillväxt. Se bara till att belöningssystemet är lätt att förstå för alla parter. Ett krångligt bonussystem kan få motsatt effekt som skapar misstro och missförstånd.

Rekryteringen utmanande men samtidigt avgörande

Många ser rekryteringsprocessen som en jobbig arbetsuppgift. De ser den som något som de klämmer in mellan andra viktigare arbetsuppgifter. Jag hörde en arbetsgivare säga: ”Jag orkar inte med någon rekrytering. Det känns som att jag måste kyssa många grodor innan jag hittar den rätte.” En annan uttryckte det så här: ”Jag orkar inte slösa min tid på meningslösa intervjuer, det finns ändå inga kompetenta personer i min stad”.

Många företagare investerar dessvärre fler timmar på att göra kostnadskalkyler för inköp av en kopieringsmaskin samtidigt som de nedprioriterar en personalrekrytering. Många väntar också för länge med nyrekrytering tills att behovet är så stort att desperation lätt uppstår. En annons tas fram, 50 svarar, tre intervjuas och en ny person anställs utan någon djupare analys av vilken person eller kompetens som verkligen skulle lyfta företaget.

Vi behöver komma ihåg att en anställning inte är en engångshändelse som ska stökas över så fort personalbrist uppstår. Rekrytering är något som vi behöver ha i åtanke varje dag. Att anställa rätt person är vårt primära jobb.

Relaterad läsning: Att rekrytera rätt personer är bland det svåraste som finns som företagare

Entreprenörer som inspirerar

Vissa företagare ser dock på saken med nyktra ögon. En person jag känner har tryckt upp visitkort med bilden av en örn och hennes kontaktuppgifter. Så fort hon träffar någon som hon bedömer vara en ”vinnare” så ger hon denne ett visitkort för att de ska hålla kontakten.

När vi besöker Arbetsförmedlingens mässa berättar hon:

”Jag bygger relationer med olika personer. I många fall leder dessa relationer till långsiktiga samarbeten och i några andra har jag anställt personen ifråga. Min hemlighet är att jag alltid är ute efter talanger som kan lyfta mitt företag till nästa nivå. Jag är nog långsam i mina rekryteringar men snabb med att avsluta personer som inte passar in. Jag har byggt många goda relationer med väldigt intressanta kandidater som arbetar i andra företag. Jag har redan utvärderat dem under den tiden som vi har känt varandra. När det finns en ledig tjänst hos mig så kontaktar jag dem för en anställning. Vi har då oftast bara en intervju för att prata om företagets mål och värderingar då dessa är kritiska för att anställningen ska fungera. Jag vet att vissa tycker att min rekryteringsprocess är väldigt kort men de ser nog inte allt förarbete jag gjort där jag lärt känna kandidaten.”

Avslutningsvis tio tips för tillväxt:

  • Var genuint intresserad av andra människor.
  • Bygg långsiktiga relationer med vinnarkandidater.
  • Se rekrytering som din främsta arbetsuppgift.
  • Ha en tydlig vision som medarbetaren förstår och kan relatera till.
  • Visa uppskattning för dina nuvarande och blivande medarbetare.
  • Skapa en arbetsmiljö som attraherar de kandidater du vill ha.
  • Belöna ett gott arbete och uppnådda mål.
  • Ha flexibla arbetstider.
  • Se till att dina vinnare kan avancera.
  • Kom ihåg att ditt företags viktigaste tillgång är din personal.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.