Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Varför julgåvan till organisationer ger missnöjd personal

Dela artikeln
torsdag, 02 november 2017 0
Varför julgåvan till organisationer ger missnöjd personal

Nu är det (snart) jul igen och även i år kommer många företag skänka en julgåva till ideella organisationer. Och känna sig nöjda. Men hur nöjd blir personalen?

Idag väljer allt fler företag att skänka julklappen som en gåva till olika hjälporganisationer. 68% av världens företag skänker pengar till välgörenhet och många gör det särskilt vid jul.

Om man ändå ska ge en julklapp till personal eller kunder kan man lika gärna passa på att ge någonting som gör att det känns bra under givandets högtid. Sen är ju fördelen givetvis att man slipper hantera 100 ljusstakar som ska slås in i presentpapper, koder som personal eller kunder ska använda för att själva välja sina julklappar online och mycket annat som behöver fixas med fysiska julklappar. En smart strategi. Eller?

Se även: Gärna julgåva till en organisation, men glöm inte personalen

Början till missnöjdhet

När det för några år sedan blev populärt här i Sverige att skänka julgåva till ideella organisationer räknade man som arbetsgivare stenhårt med att personalen skulle känna stolthet och engagemang och att man som arbetsgivare skulle framstå som ansvarstagande. Och visst var personalen nöjda! Första året. Och kanske andra.

Men sen började ett missnöje sprida sig när julen började närma sig: ”ska de återigen skänka en julgåva? Vi vet ju knappt vad det var julgåvan gick till förra året, än mindre om vad som har hänt. Ska vi verkligen få ingenting i år igen?!”

Personalen började känna sig berövade på sina julklappar. Och inte så konstigt. De fick ju faktiskt ingenting förutom ett gåvobevis uppsatt på kontorsväggen. Företagen missade att bygga en story och skapa en känsla av engagemang hos de anställda, man missade att följa upp vad pengarna faktiskt hade bidragit till för att skapa en känsla av stolthet och man missade att ge personalen en känsla av gemenskap. Företagsledningen var nöjd. Men inte personalen.

Julgåva – årets investering

Så vad är sensmoralen här? Ska man som företag inte skänka en julgåva i år? Fel! Ideella organisationer behöver varje krona de kan få in för att ha möjlighet att påverka livet för de människor som inte har det lika bra som vi. Ideella organisationer gör ett ofantligt stort arbete för att utveckla och driva våra samhällen framåt och de behöver stöd från företag. Men...med enkla medel kan ni se till att årets julgåva till ideell organisation blir årets investering i personalen och ditt varumräke. Hur då? Genom att följa tre enkla steg:

1. Bygg en story - välj rätt organisation

En trovärdig story om varför ni valt att stödja en viss hjälporganisation synliggör konkret er värdegrund, ert hållbarhetsfokus och att ni är ett ansvarstagande företag. Att välja rätt organisation är grunden till att bygga en engagerande story som förenar och berör.

2. Engagera personalen

Med en engagerande story bjuder ni in personalen till gemenskap och stolthet som i sin tur leder till lust att berätta och ökad lojalitet. Engagera personalen i valet av organisation genom en enkel omröstning. Låt en representant från organisationen komma och berätta om sitt arbete. Lyft den valda organisationens ändamål i ett större sammanhang och diskutera sammanhanget på ett kreativt och engagerande sätt.

3. Tänk långsiktigt

En julgåva behöver inte betyda att engagemanget tar slut efter jul. Engagemanget kan bli startskottet till ett ansvartänk som genomsyrar hela er verksamhet. Följ upp er julgåva regelbundet. Att “följa pengarna” bygger trovärdighet både internt och externt. Låt ert ansvarstagande bli en naturlig och viktig del av HR, marknad, CSR och resten av företaget. 

Genom att följa de här tre stegen kan ni som företag få både nöjdare och mer stolt personal och samtidigt bidra till att driva samhällsutvecklingen framåt. Och att som företag driva samhällsutvecklingen framåt utifrån sina värderingar är oerhört uppskattat bland dagens talanger.

Så tänk nytt i år, gör om och gör rätt denna gång. Låt årets julgåva bli årets investering i personalen, varumärket och samhällsutvecklingen. God jul!

Välj kommun från listan