Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

3 anledningar att röra på dig mer som du troligtvis inte kände till

Dela artikeln
4d 23h 18m 1
3 anledningar att röra på dig mer som du troligtvis inte kände till

Förebygg psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa beror på ett flertal olika faktor men något som för de allra flesta är okänt är en avgörande riskfaktor vårt omfattande stillandesittande. Faktum är att många forskare idag menar att stillasittande är farligare än rökning. Det hör till saken att vi svenskar är ett av världens mest stillasittande folk. Idag sitter genomsnittssvensken nio timmar per dygn.

Något som gör underverk för hälsa och välbefinnande och motverkar psykisk ohälsa är att röra sig. Det visste du säkert redan men jag ska ge dig tre anledningar till som du kanske inte visste om.

Test: Är du i riskzonen för psykisk ohälsa?

1. Renar blodet

Anledning nummer ett är att forskare på Karolinska Institutet har upptäckt att musklerna fungerar som ett reningsverk för vårt blod. När vi använder musklerna renas blodet från kynurenin. Detta ämne bildas vid stress och finns i högre halter än annars hos personer med psykisk ohälsa. Ämnet är giftigt för nervcellerna i hjärnan och det passerar blod-hjärnbarriären. Fysisk träning skapar ett ämne som bryter ned kynurenin till en substans så att det inte kan gå över från blodet till hjärnan. Dina muskler har alltså samma funktion som njurarna och levern, det vill säga en renande effekt. Träna dem så renar du din kropp från gifter. Extra viktigt om du är stressad under en längre tid.

"Om du är på dåligt humör. Gå på en promenad. Om du fortfarande är på dåligt humör gå på en till promenad." Hippokrates

2. Du kan gå på ett lägre varvtal

Anledning nummer två är att du kan gå ”på ett lägre varvtal” än en otränad person. I praktiken innebär detta att en tränad person kan prestera på 40-50 % av sin syreupptagningsförmåga utan ökad mjölksyreproduktion medan en otränad person redan vid 20-25 % av sin syretagningsförmåga börjar producera mjölksyra. Så nästa gång du undrar varför du är så trött medan din kollega verkar hur pigg som helst har du kanske svaret på denna tanke.

Relaterat: Gör avdrag för motion och friskvård

3. Minskar risken för ältande och grubblande

Anledning nummer tre är att när vi tränar så går mer blod i hjärnan till vårt motoriska centrum. Då kan det inte vara lika mycket blod kvar i frontalloberna, i det område där ältande och grubblande ligger. Det minskar således möjligheterna för ältande och grubblande. Dessutom ökar träningen serotoninhalten vilket är en signalsubstans som gör att vi upplever världen som mer harmonisk och mindre stressande.

"The more you sweat in training, the less you bleed in combat." Navy Seals

Rekommendationen för träning och rörelse är minst 30 minuter per dag. Jag rekommenderar därför 30 minuters promenad varje dag.

Har du ett stillasittande arbete?

Om du har ett stillasittande arbete så rekommenderar jag dessutom att du rör dig var 30:e minut. Rörelse var 30:e minut tar helt bort det farliga i stillasittandet. Det räcker med exempelvis 10 tåhävningar och 10 knäböj vilket tar mindre än en minut att göra.

Gäller även barnen

Tänk på att rörelse är minst lika viktigt för barnen om du har några. Jag tycker det är helt ok att spela datorspel bara de pausar fem minuter per timme och gör ett set med rörelser.

Be barnen själv utarbeta ett ”träningsprogram” som tar fem minuter som de kör varje timma de spelar. (Barnen blir apatisk och odrägliga av allt stillasittande som datorspelandet innebär. Inte själva datorspelande i sig. Det är en viktig skillnad att förstå).

Kommentarer

  • Kevin Kane
    Kevin Kane 1d 21h 22m

    Detta är viktigare än vad många inser, på riktigt, förrän det är för sent.

Välj kommun från listan