Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Checklista för avslappning - för dig som jobbar mycket

Dela artikeln
tisdag, 27 mars 2018 0
Checklista för avslappning - för dig som jobbar mycket

I en stressad vardag är det lätt att glömma bort sig själv. Ju mer stressad du är dessutom, desto svårare blir det att ta tid för avslappning. När du behöver det som mest, är det som svårast att koppla av.

Stress kan göra dig på dåligt humör, ofokuserad, glömsk, helt enkelt till en dålig företagare. På lång sikt kan stressen göra dig sjuk.

Några minuters avslappning per dag kan göra stor skillnad för din hälsa och ditt humör! Gör därför avslappning till en vana genom några enkla, avkopplande övningar. För att komma igång kan du lägga in aktiviteterna i kalendern och tänka att de är som vilken uppgift som helst, de måste helt enkelt göras. Så småningom kommer du märka att du gör övningarna utan att du behöver påminnas.

Här är några idéer:

  • Blunda och ta 10 djupa andetag.
  • Rulla axlarna bakåt 5 ggr, långsamt.
  • Ställ dig upp, böj knäna en aning och fall ner över benen. Häng, slappna av i 3 andetag.
  • Öppna munnen, gör grimaser så att käkarna slappnar av.
  • Blunda och fokusera på andningen. Räkna till 10.
  • Massera lätt käkarna och tinningarna samt mellan ögonbrynen.
  • Sträck upp en arm i luften åt gången och sträck ut mot motsatt sida.
  • Sitt rakt. Dra försiktigt in hakan så att du får dubbelhaka. Gör det motsatta, tryck fram huvudet försiktigt.
  • Massera höger axel med vänster hand och tvärtom.
  • Sträck upp armarna ovanför huvudet (plocka äpplen typ) - 10 plockningar per arm.
  • Ta ett djupt andetag och sträck samtidigt upp armarna ovanför huvudet. Andas ut och släpp ner armarna.
  • Andas och blunda tills du känner för att öppna ögonen. 
  • Dra upp axlarna så högt du kan, håll, släpp ner dom. Upprepa 3 gånger.
  • Andas djupt och tänk på ordet "Lugn" när du andas in och "Fokus" när du andas ut. Repetera 5 gånger. 
  • Rulla bort en bit från skrivbordet. Fall ner över knäna, låt huvudet och nacken slappna av. Andas.
  • Dra upp mungiporna, le för dig själv. Skratta om du vågar.

Missa inte: Därför kan meditation var det bästa du börjat med

Veckans hetaste

 

Välj kommun från listan