Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

​Lär dig prioritera som en mästare

Dela artikeln
måndag, 02 mars 2015 0
Dorotea Pettersson författare till boken 5 AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil Dorotea Pettersson författare till boken 5 AM är ingen tidpunkt. Det är en livsstil

Det var en tid när hela Sverige satt bänkad i soffan på helgerna under vinterhalvåret. Vi kunde inte släppa blicken från teveapparaterna. Vi satt inte helt bekvämt där vi satt utan snarare som på nålar och väntade. Vi väntade på att få se en av de främsta idrottarna i svensk historia ta sig ner för slalombacken med sådan säkerhet som få skådat tidigare. Vi vrålade av glädje när han, Ingemar Stenmark, gick i mål och ännu en gång fick ställa sig på prispallen. Det var tider det.

Stenmark hade svaret på hur vi når framgång. Han visste precis vad som gällde för att han skulle nå det mål han satt upp. Vid ett av tillfällena då han vunnit en tävling undrade en journalist hur det kunde komma sig att han hade sådan tur hela tiden. ”Tur vet jag inte så mycket om men jag märker att ju mer jag tränar ju mer tur verkar jag få” svarade Stenmark på sitt mycket lugna sätt. Och här har du en av de viktigaste delarna för att nå framgång. Du behöver träna. Du behöver träna på allt du vill bli bra på och ännu mer om du vill bli bäst.

När du ska ta tag i din vecka eller din dag gör du förmodligen en planering. Du kollar över vad som ska hända och kanske skriver du en lista över dagens uppgifter. Du börjar din dag på jobbet och känner att detta kommer gå alldeles utmärkt. Trots att listan är lång. Men så händer något. En kollega kommer in och börjar prata om ett projekt som behöver tas tag i direkt. Du får släppa det du håller på med och ge dig in i det nya genast. Du lyssnar på kollegan men hjärnan börjar gå på högvarv och du försöker förstå hur du ska hinna med allt. Hur ska du göra med det du planerat? När du kommer hem känner du dig besviken över din dag för du lyckades inte hålla din planering. Den som var så bra.

Vad hände där? Varför höll inte planeringen? Faktiskt är det så att antagligen höll planeringen. Det var du som inte höll. Du lyssnade till vad kollegan sa men du avgjorde inte om det du blev tillsagd att göra hade en högre prioritet. Om du hade samlat dig och tänkt ett extra varv så hade du kanske kommit fram till att det andra projektet inte alls var prioriterat utan det verkade bara så eftersom kollegan upplevde det så. Eller så hade kollegan rätt och då har du haft en väldigt bra dag.

När du gör en planering behöver du ha plats för oförutsedda händelser. Vi kan inte planera allt som händer men vi kan lära oss att avgöra vad som kommer först. Att prioritera rätt är en konst som kräver träning. Det krävs ett antal missbedömningar för att veta vad som ska göras först.

För att prioritera behöver du:

1. Lista det du har att göra.

2. Markera de viktigaste. Tre saker brukar vara bra.

3. Bedöma om allt du har på listan behöver göras av dig.

4. Avgöra om allt som står på listan överhuvudtaget är nödvändigt att göra.

5. Om möjligt så tidsbestäm det du ska göra. Vissa projekt löper över längre tid och då gäller det att bedöma hur mycket du kan göra idag/denna vecka.

I vilken ordning ska du göra sakerna då?

Här finns det två skolor kan man säga. Den ena är att göra det som är viktigast först oavsett storlek och tidsåtgång och den andra är att göra de mindre krävande sakerna först. Båda har sina fördelar. Du får känna efter vad som passar dig bäst.

Du får göra som Stenmark helt enkelt. Träna varje dag och snart är du bäst.

Senaste nytt

Flest reaktioner i veckan

Välj kommun från listan