av Redaktionen
Redaktionen
15 följer
19 följare
46 foruminlägg
1188 artiklar

Lucas Helmersson jobbar på klädbutiken Jack & Jones i Linköping. Han berättar hur han får kunder att köpa. - Det handlar om att kunden skall känna sig välkommen och inspirerad. Vi pratar om hur personalen kan stärka varandra och hur man fångar en kund utan att skrämma i väg den. Vi får en hel del tips på merförsäljning. Ett kanonavsnitt för dig som vill sälja mer till fler i din butik.

 

Bra atmosfär och en välkomnande butik är viktigt. Om musiken är för stark eller personalen kanske ser på kunden på ett konstigt sätt, blir kunden stressad och går ut.

Personalen i butiken måste ha kul och trivas med varandra. Musikvalet påverkar hur kunderna trivs i butiken. Man måste våga skoja lite. Lucas kör en rätt hård stil när kunder skall köpa kläder.

Det som händer i privatlivet påverkar hur man är på jobbet. Lucas är glad för att han har kollegor på jobbet som ger honom energi, dom höjer varandra. Om man kommer till jobbet med ett dåligt humör kan Lucas sätta sig 5-10 min innan och samla ihop sig för arbetsdagen. Men den bäst och mest varaktiga energin kommer från kollegor, säger Lucas.

Missa inte: Handelns Hemligheter - Om konsten att skapa framgångsrika butiker

Hur gör en ensamföretagare? Magnus menar att det är bra att få ut sina känslor innan man börjar jobba. En boxboll på lagret kanske?

Lucas tipsar om följande:

  • Var inte rädd att få ett nej.
  • Lyssna på vad kunden vill ha. 
  • Ge kunden många alternativ och styletips.
  • Inspirera kunderna till mera köp.

TomasTränkner menar att som kund är det otroligt viktigt att bli sedd, att personalen slänger en blick till varje ny person som kommer in i butiken. Magnus berättar om en undersökning hos en butikskedja där bara tre procent av kunderna upplevde att de blivit hälsade på. Den grupp som upplevde att de blivit hälsade på köpte för 70 kr mer än de som inte blivit hälsade på.

Läs även: 5 tips hur du ökar försäljningen i din butik

Butiksförsäljning handlar om att få in folk i butiken, få dem att stanna kvar, få dem att köpa och köpa mer vid varje tillfälle. Lucas varnar dock för att återsälja för då blir kunderna avskräckta och undviker butiken.

Det måste vara ordning i butiken och det skall finnas snyggt klädda dockor som kan inspirera kunderna till köp. Hur säljaren i butiken klär sig påverkar kundens köpbenägenhet mycket, menar Lucas. Att vara lite mer propert klädd påverkar försäljningen.

Det är vi (Magnus Johansson och Tomas Tränkner) som gör podcasten Entreprenörsdriv.

Här är samtliga poddar från Entreprenörsdriv:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.