Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: reseformedlingen.se

reseformedlingen.se 26 maj 2008 07:51 #18489

Hej

Vi, KAGI Reseförmedling HB har skapat en helt ny tjänst på internet ( www.reseformedlingen.se ) där du som privatperson kan annonsera helt kostnadsfritt för försäljning av resor samt samåkning. Till skillnad från andra sidor med webannonsering kan du effektivt använda funktioner såsom avreseort, destination, datum och tid i reseförmedlingens avancerade sök/annonssystem. På detta sätt får du lättare sålt din redan inhandlade resebiljett och därmed slipper du dyra avbokningsavgifter och krångliga avbokningsregler.

Du kan dessutom välja vilket färdmedel du önskar resa med såsom buss, bil, tåg, flyg, charter/paketresor samt försäljning av presentkort eller önskad typ av biljett såsom konserter eller sportevenemang.

Vi skulle gärna ha kommentarer om vår hemsida både positiva och negativa, samt tips om bästa kostnadsmässiga sätt att marknadsföra oss.

Denna tjänst innehar fler sökkriterier än andra annonssidor, dessutom är det gratis. På de flesta resebolag inkl SJ är det inte alltid så lätt att avboka och om man vill avboka så tillkommer olika avgifter. Vi tror att målgruppen finns bland studenter då de är en grupp som förhållandevis reser mycket, men generellt inte har det kapital som övriga befolkningen har.


Kontakta oss antingen genom vår hemsida eller på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Mvh

Gunnar Ivarsson

SV: reseformedlingen.se 26 maj 2008 12:45 #18496

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Här kommer lite snabb spontan reaktion.

Om ni har studenter som en stor målgrupp tycker jag ni ska forma den grafiska designen efter det. Sidan måste locka samt ge ett stabilt intryck. men det är även bra att å det uttryck som ska täcka övriga målgrupper så det bör göras avvägt.

Logotypen tycker jag ger ett rörigt intryck när "r" är uppbrutet från "eseförmedlingen".

Budskapen som ni vill puscha på måste fram tydligare och snabbare. Jag orkade inte på den korta tid jag hade att ta till mig av sidan att titta på vad det faktiskt stod utan tryckte på något som jag uppfattade som en resa. Fick då meddelandet att jag måste vara inloggad för att ha behörighet att visa denna. Kanske finns där en logik bakom detta men för en snabb spontansurfare blir det för stort motstånd för att gå vidare. Dessa är inte helt oviktiga då det gäller att fånga dem för framtida besök. De som är förtrogna med sidan gäller att de känner sig hemma.

Men jag tror säkert att ni kommer hitta dit.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!

SV: www.reseformedlingen.se 26 maj 2008 18:48 #18507

Hej!

Tack för tipsen. Det är alltid svårt i början att veta hur annat folk betraktar hemsidan trots att vi skickat ut den till folk och vänner. Att designa för studenter är också svårt då studenter kommer från alla möjliga håll och är i spridda åldrar. Angående loggan har vi tänkt mycket, vi ville ha en färg som är förknippat med oss, däremot kanske det så här i efterhand att ha en logga som är mer utanför själva hemsidenamnet.

Att ta bort funktionen "måste vara medlem" har vi konstruerat så att våra kunder skall återkomma och vi ha mer siffror på hur många som använder sidan på ett mer ingående sätt. Möjligtvis skulle vi kanske ta bort funktionen att man är tvungen att bli medlem för att se detaljerad uppgifter om själva resan. Söka resor under säljes/köpes är ju fortfarande möjligt men kommer bara till själva "listan"

mvh

Gunnar

SV: www.reseformedlingen.se 27 maj 2008 05:42 #18520

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3

Det är alltid svårt i början att veta hur annat folk betraktar hemsidan trots att vi skickat ut den till folk och vänner. Att designa för studenter är också svårt då studenter kommer från alla möjliga håll och är i spridda åldrar.

Studenter är ofta väldigt designkänsliga oavsett ålder. Olika former av design attraheras på olika sätt på varje individ beroende på vårt sociala och kultururella arv och rådande trender. Det är er designers roll att avväga detta, ligga i tiden och vara nyskapande, helst med stöd av det marknadsunderlag ni har. Jag uppskattar att ni rör er i åldersgrupp 15-35 vad gäller studenter vilket då är inom den gruppen ni huvudsakligen ska nå ut till.


Angående loggan har vi tänkt mycket, vi ville ha en färg som är förknippat med oss, däremot kanske det så här i efterhand att ha en logga som är mer utanför själva hemsidenamnet.

Försöker tyda vad du skriver i denna mening det känns som om det fattas ett ord där ;-)
Det finns olika typer av logotyper så som bokstavslogotyper och symboliska logotyper. Inom dessa finns olika typer av form och design som man kan välja att rikta sig in på. Att göra ett aktivt färgval är mycket bra vilket stärker verksamhetens profil. Denna han jag notera under mitt besök. Kanske att färgerna inte helt var matchande mellan logotyp och övriga färgplattor på sidan. En grafisk "r" figur kan vara väldigt bra men det i den nuvarande formen kan förknippas starkt med ® registreringssymbolen. Vad gäller att den är välv/skapad med "bevel" effekt. Kan vara roligt men man bör ha det i åtanke om logotypen ska användas för trycksaker eller dekortejp. vilket då självklart blir en reproduktionskostnadsfråga som i långa loppet kan vara värt att se över.


Att ta bort funktionen "måste vara medlem" har vi konstruerat så att våra kunder skall återkomma och vi ha mer siffror på hur många som använder sidan på ett mer ingående sätt. Möjligtvis skulle vi kanske ta bort funktionen att man är tvungen att bli medlem för att se detaljerad uppgifter om själva resan. Söka resor under säljes/köpes är ju fortfarande möjligt men kommer bara till själva "listan"

Statistik i all ära är jättebra för att grunda framtida beslut och satsningar. Men det är också viktigt att besökaren känner att den hittat "rätt". När den gjort det så blir registreringen ett naturligt val. Kan man locka med erbjudande till registreringen så är det också bra. Erbjudanden kan vara ett paket av nyhetsbrev med de senaste resorna, rabatt på den första beställningen, framtida erbjudanden, läs-pocket för resan om man knyter samarbete med ex månpocket eller annan pocket leverantör mm.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!
Moderatorer: Patrik Nilsson

Välj kommun från listan