Allt oftare kan vi enligt honom läsa om arbetsgivare som meddelar att de inte kan hitta rätt kompetens. Den ”lilla” skaran av talanger anses inte räcka till. Företagen anmäler sig till dyra seminarier om ”Employment Branding” i tron att det ska rädda dom och förse företaget med toppkandidater, eller hitta den som ingen annan har sett. Men blir det verkligen så, frågar Magnus retoriskt.

- Effekten blir att företagen och organisationerna lär sig vad som ”talangerna”, ungdomarna eller vad man nu söker efter tilltalas av och går ut i tillrättalagda annonser och erbjuder det som man vet går hem.

Organisationerna hänger tyvärr inte med

Men tyvärr så är hans erfarenhet att organisationerna är trögre än att de ändras tvärt efter en kurs och blir modern och anpassad efter de nya talangerna. 

- Nej det blir oftast mer ord är ”verkstad”, säger Magnus med lätt uppgiven röst.

Den andra faran är enligt honom att man försöker hitta en ersättare till någon som har slutat, jämför med dennes kompetens och förmåga., inklusive sociala  ”Vi måste hitta en ny Elin.

- Kraven och önskemålen sätts då ofta att perfekt matcha in en ny person som är så lik ”Elin” som möjligt och har ett bristfokus på fylla den lilla fyrkanten ”kostymen” i organisationen så att hjulen kan snurra på så som de alltid har gjort.

Till sin hjälp anlitar man för dyra pengar rekryteringskonsulter/byråer som ska leta efter den nya ”Elin”, fortsätter Magnus.

-  Men var ligger förändringen och utvecklingen där? Visst alla är inte lika men jag tror att vi ibland måste börja tänka lite annorlunda för att få lite mer fart och skapa nya möjligheter och ser över kanten.

Ett perspektivbyte är nödvändigt

Magnus tror bestämt på att det är nödvändigt att byta perspektiv. Enligt honom så börjar det  bli dags att titta på individen som söker ett arbete och fundera på ”vad kan han/hon göra för oss”, istället för att leta fel, vad som inte matchar helt en kompetensprofil eller magkänslan.

- För magkänslan vet vi ju alla att den ger positiva signaler till en som liknar en själv. Och vem vill ha en organisation där alla är och tycker lika, vilket i sin tur kan vara livsfarligt, avslutar Magnus Dalsvall.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.