Per Sjöfors

Founding Partner på Atenga Insights Group AB i Stockholm
INFO
Prissättning har alltid intresserat mig, och jag har haft förmånen att driva företag i Zürich, Londo Mer..
Aktivitet
  • Senast aktiv: för 3 år sedan
  • Antal foruminlägg: 13 st
  • Antal artiklar: 10 st
  • Antal forum-tack: 8 st
  • Antal gilla: 7 st
Dina Artiklar
Just testing.

Innovation bevarar glöden i ditt företag

Just testing.

Priset styr vilka kunder du får

Just testing.

Den rätta tiden att höja priset är nu

Just testing.

Prissättningskraft – ditt företags outnyttjade potential

Just testing.

Din prissättning avgör om ditt nystartade företag når framgång eller inte

Just testing.

Anledningen till att ett lågt pris och ett nedsatt högt pris inte är samma sak

Just testing.

Varför pris och försäljningsvolym inte alltid hänger samman

Just testing.

Vanliga prismisstag del 3: Sätta pris efter gissning eller magkänsla

Just testing.

Kostnadsbaserad prissättning är ett misstag

Just testing.

De tre vanligaste prismisstagen

Det finns för närvarande inget innehåll.
Det finns för närvarande inget innehåll.
Information
Prissättning har alltid intresserat mig, och jag har haft förmånen att driva företag i Zürich, London och i Los Angeles, där jag har varit bosatt sedan mitten av nittiotalet. Mitt intresse ledde till att vi började experimentera med prissättning i dessa företag. Några av experimenten fungerade mycket bra, men andra misslyckades katastrofalt. Vid analys av resultaten av dessa experiment kunde vi inte förstå varför de fungerade ibland, och andra gånger inte fungerade alls. Lärdomar från handelshögskolor och från böcker om prissättning var inte till mycket hjälp. De var alltför akademiska och teoretiskt inriktade för att kunna användas praktiskt inom företag. För ett antal år sedan bestämde jag mig därför för att utveckla en metod för prissättning som fungerar varje gång, och som gör varje försök framgångsrikt. Det är den metoden vi idag använder i Atenga Insights.

Wall Street Journal, New York Times, Financial Times, Fortune Magazine och Forbes är några av de tidningar som skrivit om oss och om vår metod. Jag blir ofta intervjuad i affärsinriktad radio, TV och podcasts, och medverkar ofta som talare på olika konferenser. Genom att dela med mig av mina erfarenheter kring prissättning hoppas jag att kunna bidra till förståelse om att pris gör skillnad och att om man prissätter rätt får man ökad vinst eller försäljning. Ibland båda delarna!
Aktivitet
  • Senast aktiv: för 3 år sedan
  • Antal foruminlägg: 13 st
  • Antal artiklar: 10 st
  • Antal forum-tack: 8 st
  • Antal gilla: 7 st

Affärer

  • Söker återförsäljare
  • Söker nya kunder och utför uppdrag
  • Säljer bara mot privatpersoner
  • Säljer bara mot företag
  • Söker samarbeten/affärspartners
  • Söker investeringsobjekt
  • Arbetar främst lokalt i/omkring hemorten
  • Arbetar endast inom Sverige
  • Arbetar endast inom EU
  • Arbetar i hela världen