Elisabeth Bövik
På grund av social mediers utbredning är fokus på person större idag än tidigare. Hur vi än klär oss kommunicerar vår utsida med omvärlden. Vårt utseende, kroppsspråk och klädsel tillhör vår icke verbala kommunikation.
Vår utsida har alltid var en markör. Historiskt sett var det ett sätt för övreståndsmänniskorna att särskilja sig ifrån lägre klasser. Idag kopplar vi ofta ihop klädsel med kompetens och trovärdighet. Det finns också ett klart samband mellan kläder och framgång. I det välklädda och strukturerade förändras även våra tankebanor enligt studier av forskare vid Columbia University och California State University. Forskarna säger att personer som sätter på sig en kostym tänker mer abstrakt och har lättare för att skapa en helhetsbild av problem.
Efter att ha under många år jobbat i ett företag med dagliga utländska affärskontakter började jag bli nyfiken på de kulturella skillnaderna som finns i kommunikation, ledarskarp och klädkoder. Denna nyfikenhet, samt ett stort modeintresse sedan tidig tonårstid medförde att jag för ca 18 år sedan skaffade mig en utbildning som färg- och stilrådgivare med fokus på klädkoder i businessvärlden.
Min nyfikenhet förde mig sedan vidare in på studier i dräkt- och interiörshistoria på distans vid Uppsala universitet. Det har blivit fem terminer totalt och dessa har varit oerhört inspirerande och givit mig kunskap om de olika ideal som präglat synen på människokroppen, klädedräkten och inredningskonsten under perioden 1500-1900. Det har också varit intressant att se hur val av perspektiv utifrån klass och genus påverkar vår förståelse av dessa historiska epoker.
Mycket av det som vi idag uppfattar som nyhetens behag kan vi hitta paralleller till längre tillbaka i tiden. Det förefaller troligt att 1960-talets tuperade och höga frisyrer mycket väl kan ha inspirerats av de hög och vida frisyrer s.k. fontanger som var så populära under 1700-talet rokoko i Frankrike. När jag gjort djupdykningar i historien har jag hitta fler intressanta beröringspunkter mellan dåtid och nutid.
Följer
Följs av
Forumaktivitet
Det finns ingen forumaktivitet att visa.
Företagsprofil
Taggar
Affärer
- Söker nya kunder och utför uppdrag
- Söker samarbeten/affärspartners
- Arbetar endast inom Sverige