0 st Följer 2 st Följs av

Elisabeth Bövik

Managing Partner på Colorme i Göteborg
INFO
Sedan många år tillbaka jobbar jag som färg- och stilrådgivare. Jag hjälper företagare att "vässa jo Mer..
Aktivitet
  • Antal foruminlägg: inga
  • Antal artiklar: 10 st
  • Antal forum-tack: 0 st
  • Antal gilla: 6 st
Dina Artiklar
Just testing.

Visa ditt bästa jag vid digital möten

Just testing.

Genomtänkt klädsel på kontoret under sommartid

Just testing.

Afternoon tea med tillbakablick

Just testing.

Tillknäppt: Power dressing och slips för att visa auktoritet

Just testing.

Dress for success – klä dig framgångsrikt

Just testing.

Fånga ögat med nyanser av rött

Just testing.

Mannens siluett - från prålig utsmyckning till sober kostym

Just testing.

JFK - Stilikon att inspireras av

Just testing.

Classic Blue årets stora trendfärg 2020

Just testing.

Hållbart mode - second hand och vintage igår, idag och imorgon

Det finns för närvarande inget innehåll.
Det finns för närvarande inget innehåll.
Det finns för närvarande inget innehåll.
Information
Sedan många år tillbaka jobbar jag som färg- och stilrådgivare. Jag hjälper företagare att "vässa jobbstilen" vilket innebär att hitta passande klädkoder, lämpliga färger och en stil som dels uppfyller kravet för kontexten ifråga men som också känns bekväm. Färgers psykologiska signaler är inte desamma i alla länder vilket är viktigt att tänka på när ni skall resa utomlands i business. Det handlar inte om att ha ett fördelaktigt yttre utan att få kunskap om att göra det bästa av era egna förutsättningar, vilket underlättar för er att göra ett gott första intryck. Min bas är Göteborg men jag arrangerar workshop, håller föreläsningar och rådgivningar på flera orter i landet. Jag har också haft flera uppdrag hos olika företag där vi bl.a tittat på hur man enklast kan förändra sin klädsel för att passa dagens olika möten.

På grund av social mediers utbredning är fokus på person större idag än tidigare. Hur vi än klär oss kommunicerar vår utsida med omvärlden. Vårt utseende, kroppsspråk och klädsel tillhör vår icke verbala kommunikation.

Vår utsida har alltid var en markör. Historiskt sett var det ett sätt för övreståndsmänniskorna att särskilja sig ifrån lägre klasser. Idag kopplar vi ofta ihop klädsel med kompetens och trovärdighet. Det finns också ett klart samband mellan kläder och framgång. I det välklädda och strukturerade förändras även våra tankebanor enligt studier av forskare vid Columbia University och California State University. Forskarna säger att personer som sätter på sig en kostym tänker mer abstrakt och har lättare för att skapa en helhetsbild av problem.

Efter att ha under många år jobbat i ett företag med dagliga utländska affärskontakter började jag bli nyfiken på de kulturella skillnaderna som finns i kommunikation, ledarskarp och klädkoder. Denna nyfikenhet, samt ett stort modeintresse sedan tidig tonårstid medförde att jag för ca 18 år sedan skaffade mig en utbildning som färg- och stilrådgivare med fokus på klädkoder i businessvärlden.

Min nyfikenhet förde mig sedan vidare in på studier i dräkt- och interiörshistoria på distans vid Uppsala universitet. Det har blivit fem terminer totalt och dessa har varit oerhört inspirerande och givit mig kunskap om de olika ideal som präglat synen på människokroppen, klädedräkten och inredningskonsten under perioden 1500-1900. Det har också varit intressant att se hur val av perspektiv utifrån klass och genus påverkar vår förståelse av dessa historiska epoker.

Mycket av det som vi idag uppfattar som nyhetens behag kan vi hitta paralleller till längre tillbaka i tiden. Det förefaller troligt att 1960-talets tuperade och höga frisyrer mycket väl kan ha inspirerats av de hög och vida frisyrer s.k. fontanger som var så populära under 1700-talet rokoko i Frankrike. När jag gjort djupdykningar i historien har jag hitta fler intressanta beröringspunkter mellan dåtid och nutid.
Aktivitet
  • Antal foruminlägg: inga
  • Antal artiklar: 10 st
  • Antal forum-tack: 0 st
  • Antal gilla: 6 st

Affärer

  • Söker återförsäljare
  • Söker nya kunder och utför uppdrag
  • Säljer bara mot privatpersoner
  • Säljer bara mot företag
  • Söker samarbeten/affärspartners
  • Söker investeringsobjekt
  • Arbetar främst lokalt i/omkring hemorten
  • Arbetar endast inom Sverige
  • Arbetar endast inom EU
  • Arbetar i hela världen