Jeff Haden som skrivit ett flertal affärsböcker säger i en artikel på Inc.com – De bästa anställda är pålitliga, proaktiva, flitiga, bra ledare liksom bra följare. De har ett brett utbud av lättdefinierade, men svårhittade kvaliteter.

Artikeln på Inc.com som handlade om att anställa rätt personer och vad som utmärker en anställd som presterar bättre än de övriga. Den var så bra att vi valde att lyfta fram den här.

Här är de kvaliteter som högpresterande anställda har

1. De struntar i jobbeskrivningen. Ju mindre företag, desto viktigare är det att de anställda kan tänka själva och ställa om snabbt om en uppgift behöver prioriteras först. De måste helt enkelt göra vad som krävs för att få saker och ting gjorda.

När en viktig kunds leverans står på spel så vet de anställda som presterar bäst vad som behöver göras, utan att bli tillfrågade först. Detta även om det normalt inte tillhör deras arbetsuppgift.

2. De är excentriska. Högpresterarna kan ofta ses som lite annorlunda eller egendomliga och de verkar till och med tycka om att vara det. De beter sig lite konstigt fast på ett bra sätt. Ovanliga personligheter rör om i grytan, lättar upp arbetet och gör det roligare.

Personer som inte är rädda för att gå sin egen väg tänjer på gränserna och dessa personer är oftast de som kommer på de bästa idéerna.

3. Men de vet vart gränsen går. En ovanlig personlighet är skoj… tills det är nog. När en utmaning dyker upp eller en situation blir stressig, så slutar de bästa anställda att uttrycka sin individualitet och kliver istället snabbt in i ledet.

De anställda som presterar bäst vet när man kan skoja och när man behöver visa sin seriösa sida; när man kan gå sin egen väg och när man ska anpassa sig; när man ska utmana och när man ska ta ett steg tillbaka.

4. De ger beröm så att alla hör. Att få beröm från chefen känns bra. Att få beröm från en medarbetare känns fantastiskt, särskilt om du ser upp till den personen.

De bästa anställda förstår innebörden av att lyfta fram varandra, särkilt inför hela gruppen då effekten av orden blir som starkast.
 
5. Och de klagar bakom stängda dörrar. Som arbetsgivare vill man alltid få veta om det finns problem på arbetsplatsen, men vissa problem hanteras bäst när de andra inte hör på. De anställda som högpresterar känner till detta och tar gärna ett personligt snack med chefen.

6. De pratar när ingen annan gör det. En del anställda vågar inte säga sin åsikt på möten. Vissa tvekar till och med att prata en och en. Högpresterarna känner och förstår situationen omkring sig och ställer frågor och tar upp viktiga ämnen när andra tvekar.

7. De gillar att visa att andra hade fel. Motivation kommer ofta från en önskan att visa att tvivlare hade fel. Barnet utan högskoleexamen eller kvinnan som fick höra att hon inte hade bra ledaregenskaper besitter många gånger en önskan att visa att de andra hade fel.

Utbildning, intelligens, talang och skicklighet är viktigt, men ett inneboende driv är nödvändigt. Högpresterare drivs av något djupare och mer personligt än bara önskan av att göra ett bra jobb.

8. De har alltid något i görningen. Vissa människor är aldrig nöjda (på ett bra sätt) och mixtrar alltid med något. De omarbetar, justerar och förbättrar.

Bra anställda följer processer medans de bästa anställda hittar sätt att förbättra processen ännu mer. Inte bara för att det förväntas av dem… de kan helt enkelt inte hjälpa det.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

1 kommentarer
2012-03-18 08:48
Jag känner onekligen igen mig i det mesta ovan. Men så har jag ju med alltid varit en bra anställd 🙂)

Men om man fokuserar på dessa personer, hur länge stannar de i snitt? Det skulle vara intressant att se statistik på. För dessa ofta väldigt drivna personer väljer förhoppningsvis att starta eget företag och gå sin egen väg.
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.