av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se
46 foruminlägg
1202 artiklar

Faktureringen ska gå snabbt. Det är ett måste för Patrick Larsson med företaget Ryggakuten.
Varje månad skickar de drygt 1 000 fakturor och valet av system var lätt.

 

För Patrick Larsson som drivit Ryggakuten sedan 1992 har det varit självklart att arbeta digitalt med fakturering och administration.

– Redan när jag startade företaget tyckte jag att det var konstigt med journalkort. Jag byggde mitt eget journalsystem i Mac och även ett eget fakturasystem. Men att sedan paketera fakturor och klistra frimärken på allihop var inte roligt. Och när vi blev fler och mängden fakturor ökade var det tvunget att använda ett faktureringssystem. Jag fick automatiserad bokföring, minimal bokföring – och älskade det. 

Hos Ryggakuten jobbar elva naprapater och kiropraktorer. De har väldigt många kunder och sedan kontanthanteringen minskat har antalet fakturor alltså ökat.

Sedan den 1 april använder de Intrums nya digitala tjänst Intrum Billify och har alltså skickat 2 100 fakturor under de första 45 dagarna.

 

– Vi startade med buller och bång. För oss fanns det inget alternativ som är så enkelt och där du kan skapa ett konto snabbt och får tillgänglighet till en minimal kostnad. Jag ser inte att Intrum Billify har några konkurrenter – vi är nöjda, säger Patrick Larsson.

För honom är enkelheten den klart största fördelen. Att du snabbt och smidigt kan skapa en faktura när du väl har gjort dina inställningar.

När fakturorna är skickade sköter Intrum Billify all kontroll av inbetalningar och automatiska påminnelser.

– Det görs jättebra. Jag gillar även möjligheten att kunna ha kontakt med kunderna och svara på frågor om fakturorna direkt på webben.

Ibland när företaget inte har fått betalt ringer Patrick Larsson upp kunden i fråga. Det kan handla om att kunden inte har pengar just då.

– Senare har jag fått meddelande från kunden i Billify där kunden tackat för att vi kunde vänta med betalning.

Patrick Larsson ser att betalningsmoralen hos kunderna, och ofta de yngre, är annorlunda i dag.

Till exempel inser inte många unga att det kan bli problem om de inte betalar i tid. Att det kan leda till en betalningsanmärkning. 

Den digitala faktureringen gör det enklare för Patrik att följa upp en kund som inte betalar i tid eftersom han ser när fakturan är öppnad och kan ringa kunden. 

– Även övriga i personalen kan se detta och ringer sina kunder. Det är ett bra sätt att hålla en personlig kontakt med kunderna, säger han.

Patricks tre skäl till att skaffa Intrum Billify

1. Det är en jättebra lösning. Det är väldigt enkelt att komma igång och enkelt att hantera. 

2. Det är billigt! 

3. Intrum är ett stort bolag som funnits i många år (100!) och det känns tryggt. Du kan också vara trygg med att få svar på dina frågor.

Passa på att testa fakturering via Billify - gratis fram till årsskiftet!!

Läs mer och signa upp dig för tjänsten här.

Ange kampanjkod: Foretagare

Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.