Tomas brinner för att inspirera och att hjälpa människor att inse att de kan uppnå sådant som de inte trodde var möjligt.

Enligt Tomas nöjer sig företag allt för ofta med att bara ha nöjda kunder och inget utöver det. Han menar att bra service handlar om att ge kunderna lite mer än vad de förväntar sig, men många företag tror att detta kräver extra arbete och tid och väljer därför att inte göra det.

- Men att göra så förlorar företagen oerhört mycket på. Vinsten med att leverera utöver kundernas förväntningar är att de blir lojala, de skryter om dig för sina vänner och bekanta, samt att medarbetarna får mycket roligare på jobbet. Även cheferna och aktieägarna blir glada för vinsterna ökar. Alla vinner på det och det kostar ingenting, säger han.

Tomas anser att man måste utgå från kundens förväntningar för att uppnå en bra service som levererar mer. Många företag är så fokuserade på sina visioner och mål att de glömmer det viktigaste, kunden.

- Det största misstaget som företag gör är att gissa sig fram vilka förväntningar en kund har, när det enda de behöver göra är att fråga. Då vet de precis vad som krävs för att leverera mer och ge kunden en wowupplevelse.

Om man enbart levererar det som förväntas av kunden, säger det inget. Att ha bra service betyder att man sticker ut och levererar något som inte andra levererar.

I slutändan så är det faktiskt du själv som får den största vinsten. Tomas menar att ju mer människor du kan få att må bra och känna sig speciella, ju bättre mår du. Bara genom att bemöta någon med ett genuint leende kan vara tillräckligt för att stå ut i mängden.

Att ge bra service är inget som är medfött. För vissa är det sunt förnuft, men för andra är det inte det.

- För att ge wowupplevelser så ska man se till att ha en ständig förbättringsprocess. Varje nyanställd borde få en välgenomgående serviceutbildning så det inte spelar någon roll vem det är som tar emot kunden. Kunden ska få samma uppfattning om företaget oberoende av vem den möter, vilket kräver att alla anställda är på samma nivå.

Tomas heta tips för att uppnå en wowservice

  1. Istället för att ha en policy som gynnar företaget, så skapa en policy där ni ska ge varje kund en wowupplevelse. Det kan vara så simpelt som att varje bemötande ska innehålla ett genuint leende.
  2. Varje kund ska få en wowupplevelse när de är hos oss, alltså, vi ska få varje kund att inse att får högsta prioritet är att hjälpa kunden och inte sälja något, och få kunden att inse det.
  3. Avsluta varje kontakt med kunden med ett genuint tack och ett leende oavsett om de köpte något eller inte.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
Sune
2013-01-08 08:28
Testa att gör som Quantas eller Pacific eller gör tvärtom - dålig reklam som många många av vår svenska mobilföretag - de är riktiga krängare.
Medan Quantas och många med dem är riktiga service företag. Vi kan lära oss av Japansk och asiatisk ödmjukhet. Inget ont om din kurs. Men alla har inte råd att gå en kurs. Så läs på min sida eller se hur företag ger dig service. Finns det någon som sticker ut? Är de bra eller dåligt? Lär av det dåliga lär av det som är bra! Enkelt nja? Det är det inte -du måste som människa vara aktiv och reflektera. Många gör inte ens en reflektion av vad de just gick igenom. Jag kallar min så kallade kunskap L.U.R. Vilken jag bjuder på. Vill någon anlita mig - sök på min hemsida. Så löser vi det
Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.