Tidigt under pandemin kunde vi se hur företag tänkte om kring marknadsaktiviteter, formulerade nya budskap, gav generösare försäljningsvillkor och etablerade sig i nya kanaler. Ett skifte sker där en större andel av sälj- och marknadsbudgeten läggs på digitala kampanjer, sökordsoptimering och sociala medier. Förändringen sker lika mycket inom business-to-business som för försäljning av traditionella konsumentprodukter.

Fler använder sociala medier

Enligt Internetstiftelsens rapport om svenskarnas internetvanor använder fler sociala medier sedan pandemins början, samtidigt som tiden vi tillbringar på sociala medier har ökat. Jämfört med tredje kvartalet 2019 gick användandet upp med hela 7%. De sociala nätverk som vuxit mest under pandemin är Instagram, LinkedIn och Tiktok, medan Facebook och Instagram fortfarande är de största nätverken. 

– Om du arbetar aktivt med din försäljning bör du starkt överväga att öka din närvaro digitalt eller ta steget in om du inte redan verkar här, säger Erika Gemstad som driver en virtuell marknadsavdelning. Vi kan nu särskilt se hur även traditionella företag och försäljningsorganisationer som säljer till andra företag gör en digital förflyttning. 

LinkedIn har fått en rejäl skjuts under pandemin där nu två av tre tjänstemän använder nätverket. Ökningen har framför allt skett bland arbetande och inte bland arbetslösa som man skulle kunna tro. Detta beror på att traditionell försäljning har blivit mer digital och fler testar Social selling och digital leadgenerering.

Nya budskap, öppenhet och generositet

En tydlig trend är också initiativ där företag såväl som privatpersoner hjälper varandra med kostnadsfri rådgivning och kunskap, gratis testperioder på digitala tjänster och lösningar på problem som uppkommit i samband med pandemin. 

– Var generös och dela med dig av det du kan, dra igång initiativ som gynnar kunden eller branschen och anpassa ditt budskap, tipsar Erika Gemstad. Överdriv inte ett pandemi-anpassat budskap utan visa istället på kreativitet, transparens och respekt. Gör det rätt så kommer det inte att glömmas av kunden och du går stark ur krisen. 

Även om du inte kan ställa om och producera handsprit eller tillverka kanyler till vaccin så kan vi alla bidra och stötta kunder, konkurrenter och andra företag utifrån våra egna förutsättningar. Ett fantastiskt exempel på detta är när en av de stora hamburgerkedjorna i en svensk reklamkampanj ber sina kunder fortsätta äta hamburgare även om det är hos konkurrenten.

Fler researchar och shoppar på nätet

Nya grupper har börjat handla på nätet. Under april 2020 ökade e-handeln med hundra procent enligt Svensk Dagligvaruhandeln. Julhandeln 2020 väntades dessutom för första gången vara större online än i butik. 

– Du som driver butik bör därför öppna upp för att kombinera butiken med en nätbutik, säger Erika Gemstad. Enkla tjänster till en låg kostnad gör det enkelt att komma igång. Sökordsoptimering blir dessutom ännu viktigare för att synas i mängden samtidigt som generösa försäljnings- och leveransvillkor ger fördel.

Fem tips på hur du anpassar din marknadsföring

  • Hitta ett sätt att möta dina kunder digitalt oberoende vilket område du verkar inom. Detta kan vara genom en app, sociala medier, en wiki för det ditt företag erbjuder, en tur i produktionen, en chat-tjänst, bjud på kaffe, arrangera en mässa eller något annat.
  • Presentera produkter och tjänster online som om du hade en nätbutik (även om du inte har det)
  • Arbeta med digital leadgenerering och social selling.
  • Satsa på digitala kampanjer – ta hjälp om du inte själv kan och du kommer garanterat få bättre avkastning på dina investerade pengar.
  • Arbeta med löpande sökordsoptimering och innehåll för att komma igenom ett ännu större brus. Kom ihåg att SEO inte är en engångsinsats utan ett kontinuerligt arbete.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.