Linus använder exempelvis ofta Linkedin när han vill söka kandidater sina uppdrag som rekryterare när han vill undersöka vilka människor han känner som jobbar på ett visst företag eller i en specifik bransch. Han använder det även också han rent allmänt bara vill affärsnätverka och bygga sitt personliga varumärke.

- Om man söker jobb eller uppdrag ska man se till att man har en profil på Linkedin som är skapligt uttömmande och där det står tydligt vem man är, vad man kan, vill och har gjort för då är du sökbar för rekryterare och eller andra som vill komma i kontakt med dig, säger Linus.

Sen finns det enligt honom också många grupper om precis allting som kan vara intressanta att vara aktiv i. Globalt finns det 1,6 miljoner grupper och i Sverige finns det ungefär sextusen grupper.

- I dessa grupper så förs det diskussioner på ganska hög nivå. Det kan vara diskussioner om exempelvis projektledning, om rekrytering och om det mesta som man har nytta att hålla sig uppdaterad om vare sig man söker jobb precis nu eller kommer att göra det inom en snar framtid.

Rekommendationsfunktionerna

Linus berättar att det finns två olika typer av rekommendationer man kan använda på Linkedin, den ena heter just ”rekommendationer” och det är något som du själv efterfrågar av dina egna förstahandskontakter alltså det vill säga dina direktkontakter.

- Då frågar du helt enkelt dem om de vill skriva en rekommendationstext om dig där de går in som din referens och skriver om hur det varit att jobba med dig. Sedan kan du välja om du vill publicera denna text eller inte.

Detta ser så klart bra ut om du har ett par, tre sådana rekommendationer där före detta chefer eller kollegor går i god för dig och det du kan, tillägger Linus.

Den andra rekommendationsfunktionen på Linkedin heter ”endorsement”. Där kan du själv skriva upp dina kompetenser, egenskaper och expertiser i ett antal nyckelord och så personer i ditt kontaktnät trycka ”endorse” vilket betyder att de ”godkänner” din kompetens inom detta området.

- Detta är en funktion som inte har funnit så länge och den betyder inte alls lika mycket och har inte alls samma typ av värde som den vanliga rekommendationsfunktionen för det har blivit lite inflation i det så att alla ”endorsar” alla om allt, säger Linus med ett leende.

Hur mycket tid behöver man lägga på Linkedin för att det ska ge något?

- Det är faktiskt inte så mycket tid egentligen. Facebook är mer ett ställe där man ”hänger” men på Linkedin behöver man inte ens gå in varje dag. Gå in någon dag i veckan och se om det har hänt något i de grupper du är med eller hos de företag du följer. Kolla om du fått något mail, om du har fått svar på något du har skrivit.

Ibland räcker det att du tittar in ett par minuter men ibland kräver det lite längre tid menar han men i stort så går det att nätverka väldigt tidseffektivt där avlutar Linus Zackrisson.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.