Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Så skriver du en bra jobbannons

Dela artikeln
måndag, 20 januari 2014 0

Jenny VigrenGenom att ha en genomarbetad kravprofil i grunden så vet man vilka ”hårda fakta” som ska vara med i själva jobbannonsen, det vill säga vad som är krav och vad som är meriterande i form av erfarenhet och kunskap, säger Jenny Vigren, marknadsansvarig på rekryteringsföretaget, Roi Recruit. 

Det många däremot glömmer enligt henne är att annonsen även är ett ypperligt sätt för företaget att visa vilka de är, vilka värderingar de har, vilken ”ton” på företaget det finns och mycket mer.

- Tänk dock på att inte skriva en allt för lång annons – använd gärna några av de gratismallar som finns tillgängliga, säger Jenny.

När man får en känsla för vad företaget efterfrågar och insikt i hur det är att arbeta på företaget – då har företaget lyckats med att skriva en bra annons, fortsätter hon.

Vad blir effekten av en bra annons?

- Man märker fort om man lyckats skriva en bra annons på de kandidater som söker. Man får oftast in kvalificerade kandidater som delar företagets värderingar och det underlättar hela rekryteringsflödet, både i inkallning av kandidater och hela vägen till anställning.

Får du inte sökande med rätt kompetens kan det också bero på att man har för höga och eller motsägelsefulla krav eller att personer med den kompetensen inte söker jobb aktivt just nu, tillägger hon.

Märker man att de kandidater som söker tjänsterna däremot inte motsvarar det man eftersöker och att de har fel ton i sin ansökan i förhållande till vad man letar efter, kan det vara en god ide att titta en extra gång på sin annons, tillägger Jenny. En dåligt formulerad annons kostar dig mycket tid.

- Man måste hantera kandidater som inte är relevanta för tjänsten, man kanske till och med kallar in till intervju trots att de inte uppfyller kraven. Hamnar företaget dessutom i tidsnöd, så kan det om det vill sig riktigt illa resultera i en felrekrytering, säger Jenny.

Vanliga misstag

Enligt henne kan man oftast se på annonserna idag om den som skrivit den har erfarenhet av att skriva jobbannonser eller ej. De som har mindre erfarenhet av det skriver i regel ganska mycket "hårda fakta” medan de som har erfarenhet av att skriva annonser oftast har en välstrukturerad annons, med ”lagom” mycket text, som innehåller både ”krav” och hårda fakta och lite mjukare information såsom företagets värderingar. Ett vanligt misstag är att man glömmer marknadsföra sig i annonsen. Men givetvis finns det undantag, det behöver inte ha med erfarenhet att göra. Man har kanske skrivit jättemånga annonser, men saknar insikt i hur man attraherar sökande när man skriver annonser, fortsätter jenny.

- Varför ska kandidaten välja att söka just till ert företag? Vad är det som gör att ni är speciella? Arbetsmarknaden idag är väldigt rörlig och det blir allt svårare att hitta just de rätta kompetenserna. Ställer man dessutom för mycket krav innan man kommit i kontakt med kandidaten så kan detta avskräcka kandidaten att söka. En annan sak är att man har stavfel med i annonsen - ett ”Big no no”, säger Jenny med eftertryck.

 Vad ska man göra istället för att det ska bli bättre?

Istället bör man locka kandidaten med ett tydligare budskap, menar hon.  Berätta varför just ert företag är det bästa företaget och varför kandidaten ska söka sig just till er. Ta upp förmåner, utvecklingsmöjligheter, värderingar med mera.

I framtiden tror hon att annonserna kommer att bli mer inriktade på employer branding. Det blir mer och mer fokus på att locka kandidaterna just för att det blir svårare att hitta de rätta kompetenserna. Företag kommer troligen att generellt sätt fokusera på detta.

- En del av annonsen kommer att handla om vad som efterfrågas och den andra delen om vad som erbjuds, avslutar Jenny Vigren.

Senaste nytt

Välj kommun från listan