E-handeln boomar, PostNord pratar om enorm tillväxt och att sex procent av detaljhandelns totala försäljning går via digitala kanaler. PostNord tittar förstås bara på fysiska varor, icke-fysiska produkter som biljetter, resor, hotellnätter, e-böcker... ja, allt annat är inte inkluderat i de siffrorna. Liksom de svenska kronor som spenderas på e-handlare som inte finns i Sverige. E-handeln är stor och faktiskt, om man jämför med det stora landet i väster, ganska underutvecklad här så potentialen är ännu större de kommande åren.

Så vad ska man tänka på om man vill dra igång? Några pekpinnar från den traditionella världen för företagande är:

  • Vem riktar du dig till?
  • Hur ska du nå dem?
  • Hur ska du konkurrera?

Vi fokuserar på den sista, då den är något som många väljer att springa förbi när det gäller e-handel. Att bara HA en e-handel är inte längre en konkurrensfördel. Det kommer inom kort att vara ett måste för i stort sett alla. Så hur konkurrerar man då? 

Om vi lägger åt sidan de faktorer som brukar lyftas fram av gränssnittsmakare som exempelvis användarupplevelse, gränssnitt och funktioner som gör en e-handel mer eller mindre attraktiv brukar det koka ner till tre saker:

modell ehandel

  1. Utbud: Utan utbud blir det inte mycket till handel, vare sig den är digital eller inte.  
  2. Pris: Nätet är fyndjägarens Nirvana. Så att vara billigast kommer alltid att vara ett sätt att konkurrera, även i den digitala världen. Prisjägaren är illojal och börjar sin köpresa på helt andra ställen än andra kunder, prisjämförelsesajter. Priset är viktigt för många. Men långt ifrån alla.
  3. Villkor: Villkor är lite diffust uttryckt och innefattar flera saker (så blir det när man vill göra en konsultmodell som bara får ha tre alternativ...). Villkor kan vara saker som hur lång tid det tar att få varorna, vilka betalsätt som finns, hur lätt/svårt det är att returnera och hur bra kundtjänst funkar i övrigt. Ett annat bra samlingsord för detta är kundservice, egentligen allt som rör köpupplevelsen som inte har med produkten eller priset att göra.

Riktigt framgångsrika och lyckade e-handlare är lustigt nog duktiga på alla tre. Amazon är ett klassiskt exempel som kombinerar ett enormt utbud med oftast de bästa priserna och bra villkor. Men även nya svenska e-handlare som Footway och ZooZoo driver den linjen fullt ut.

En annan sak som florerar är att det är mer eller mindre gratis att dra igång sin e-handel. Det är det inte. Du behöver fortfarande lager, plock-och-pack, logistiklösningar, plattform, marknadsföring, kundtjänst, returhantering och allt annat som kommer med en professionell verksamhet. 

Det går däremot att göra med mindre risk än tidigare. Du kan använda dropshipping från dina leverantörer, du kan hitta marknadsföringsalternativ där du först betalar när du gjort en affär, du kan outsourca lager och logistik och plock och pack samt hitta en e-handelsplattform som tar betalt efter hur mycket du använder den. Men det krävs fortfarande visst kapital för att komma igång.
 
Men men låt nu inte ovanstående skrämma dig. Mindre företag och företeelser med starka anhängarskaror/fans/ambassadörer/etc kan förstås välja att helt strunta i ovanstående och köra på sitt eget race. De är undantagen, vi vanliga dödliga behöver följa några grundregler för att inte drunkna i e-handelsträsket eller i alla fall hålla oss flytande länge nog så vår affärsidé hinner ta fart.

Fotokälla: Flickr

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.