En tidigare publicerad studie slår fast att en genomsnittlig medarbetare spenderar två timmar om dagen online. Det är därför många dataföretag försöker blockera, kontrollera eller övervaka sina anställdas internetanvändning. Men nu har det visat sig att denna åtgärd snarare kan skada än förbättra de anställdas produktivitet. Studie efter studie visar nu att ifall man tillåter medarbetarna att spendera åtminstone en viss tid på nätet, även på arbetstid, så gör detta de anställda mer produktiva istället för mindre.

Internetpauser skapar mer energi

Det låter säkert motsägande, men faktum är att så inte är fallet. Om medarbetarna kan använda arbetsplatsens internetanslutning (och telefonen) för att ta hand om små saker som alltid dyker upp i ens privatliv under dagen, så kommer de att ha större frihet att koncentrera sig på sina arbetsuppgifter istället för de personliga problemen som ligger olösta och kräver uppmärksamhet. Forskare föreslår också små korta avbrott i arbetsuppgifterna där man går ut på nätet istället, så kallade ”internetpauser”, eftersom det kan hjälpa medarbetarna att få ny energi för att på så sätt kunna gripa sig an arbetsuppgifterna med mer entusiasm.

Det finns också en annan fördel med att faktiskt låta medarbetarna använda internet i rimlig mängd. Det kostar nämligen en hel del pengar att installera program som blockerar eller begränsar internetåtkomsten och oftast kostar det mer än det är värt.

Övervakning skapar minskad arbetsglädje

En annan betydande faktor är att många anställda tycker illa om att chefen övervakar dem eller stänger dem ute från nätet. Ingen tycker om känslan att chefen inte litar på en. Anställda som tycker att deras chef har ett storebrorsaktigt sätt att hålla koll på de anställdas internetanvändning kommer troligen att drabbas av såväl sänkt arbetsmoral som av minskad arbetsglädje. Det kan till och med finnas rättsliga problem för den som vill kontrollera sina anställdas internetvanor utan deras medgivande. Kanske får du dessutom reda på saker om dina anställda som kanske inte är olagligt, omoraliskt eller skadande för företaget, men som du ändå gärna hade sluppit veta om.

Slutligen ska man komma ihåg att numera har de flesta anställda många giltiga, arbetsrelaterade, anledningar till att surfa på nätet och som arbetsgivare vill man knappast komma i vägen för dessa, eller hur?

Hantera eventuella problem omedelbart

Självklart betyder inte det här att man ska låta sina anställda surfa på nätet hela arbetsdagen. Smarta företagare ser till att ta en reaktiv strategi. Först av allt bör man ha en klart formulerad policy för internetanvändning. Den vanligaste policyn tillåter viss slösurfning, personliga mejl, socialt nätverkande och shopping, men utesluter porr, spelsajter och annat olämpligt innehåll. Dessa sajter kan aktivt blockeras.

Policyn bör också innehålla att medarbetarnas internetanvändning kan bli övervakad. Det är ofta tillräckligt i sig för att undvika missbruk. Om det inte finns någon misstanke om felaktiv internetanvändning på företaget så behöver de flesta mindre företag inte bry sig om att aktivt övervaka sina medarbetares surfning på nätet. Skulle ett problem uppstå räcker det oftast att ta en närmare titt på det då och då är det viktigt att ta hand om eventuella problem på en gång.

Möjligheten att kunna ha denna typ av personligt förhållningssätt är en av fördelarna med att driva ett litet, mer flexibelt företag. Det vore synd att slösa bort den flexibiliteten till förmån för stela regler och förbud mot webbsurfande som kan skada mer än att göra nytta.

Källa: Allbusiness.com

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.