Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

5 snabba tips för en hälsosam påsk

Dela artikeln
söndag, 25 mars 2018 0
5 snabba tips för en hälsosam påsk

Ta styrning och se till att din påsk blir hälsosam så att du kommer tillbaka till jobbet med laddade batterier. Här kommer 5 snabba tips som hjälper dig i rätt riktning:

1. Gör det viktigaste, sätt autosvar och gå på ledighet

Se till att göra de viktigaste på jobbet och planera in allt som inte är lika brådskande eller viktigt till efter påsk. Sätt autosvar på mejlen samt telefonen och bestäm dig för att ta paus från allt (eller så mycket som möjligt) som har med jobb att göra.

2. Prioritera motion

Vi mår bra av rörelse, det vet dom flesta. Ändå är det lätt att hamna i soffläge under ledigheten. Testa att ändra dina förväntningar och se om du får mer gjort. Det behöver nämligen inte vara jobbigt eller ett träningspass, så länge du rör dig gör det nytta. Försök att göra minst en aktivitet per dag och kom ihåg att det bara är fantasin som sätter gränser; spela paintball, leta påskägg, kör 3-kamp eller gå på skogsvandring. All motion är bra motion.

3. Varannat vatten

Fastän det är livsviktigt är det lätt att glömma bort att dricka vatten. Vi behöver cirka 2-3 liter per dag exklusive det vi får i oss via maten. Vare sig det gäller barn eller dig själv, mottot ”varannat vatten” kan hålla både läkare och tandläkare borta. Färdigköpta drycker innehåller ofta socker eller sötningsmedel. Tips! Smaksätt vattnet med bär eller frukt och ha alltid en kanna redo i kylen. Kom ihåg att smaklökarna kan ändras så härda ut tills du tycker det börjar smaka gott.

4. Frukt och grönt

Om du ska bjuda på påskmat, försök att få med åtminstone 5 frukter eller grönsaker. Det kan vara så enkelt som grönsaksstavar med dip som snacks, en god grönsallad som tillbehör till maten och en fruktsallad till dessert.
Om du ska bjudas på mat istället kan det vara svårt att se till att du får i dig tillräckligt med frukt och grönt. Försök därför att ösa på med frukt och grönt till frukost, mellanmål eller andra mål du äter hemma.

5. Att göra absolut ingenting

Genom att göra ingenting får både kroppen och hjärnan välbehövd avkoppling. Prova att några gånger under påskhelgen göra absolut ingenting. Det räcker med några minuter för att det ska ge effekt. Många med mig upplever att de känner sig utvilade snabbare om de gör ingenting, jämfört med om de tex kollar på teve. Det sägs också att du blir mer kreativ tack vare att då och då stanna upp och göra ingenting. Så sätt dig bekvämt, pilla dig i naveln och se vad som händer (eller inte händer).

Ämnen

Välj kommun från listan