Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Marknadsföra skönhetsbehandlingar online

Dela artikeln
onsdag, 21 mars 2018 0

De flesta använder sig av någon form av skönhetsbehandlingar. Både kvinnor och män ser fördelen med att få frisyren ordnad av en frisör och att ta hand om fötter och händer på en salong där rätt kunskap finns. Behovet av skönhetsvård är stort och marknadsföring online är ett måste för att få nya kunder. Även om ditt fokus ligger på ansiktsbehandlingar och hårborttagning så gäller det alltså att du sätter dig in i hur du ska märkas på nätet.

En snygg hemsida kan vara en god start, men det finns så mycket mer att satsa på då du vill sprida budskapet om skönhetsbehandlingar som fungerar och som skulle kunna passa en större målgrupp.

Bilder och filmer

När vi ser oss om efter en salong för skönhetsvård så kommer bilder och filmer att få stor betydelse. En hemsida som visar hur behandlingen går till och som ger en fräsch känsla lockar till kontakt. Det är viktigt att få beskrivningar av behandlingar som fillers och fettfrysning. Det här kan ju vara metoder som först känns lite skrämmande även om det finns ett genuint intresse av att testa.

Svenskar är vana vid att hämta information online men det är inte så att allt som skrivs på nätet accepteras. Särskilt unga blir alltmer källkritiska. De vill få veta varför en viss skönhetsbehandling är ett bra val. Fina bilder och snygga filmer är bra men de måste ha ett seriöst innehåll. Om salongens hemsida känns för platt och inte inger ett förtroende så är det inte särskilt troligt att den kommer att locka många nya kunder.

Kunskap är mycket viktigt

Det är med andra ord mycket viktigt med kunskap för att marknadsföra skönhetsbehandlingar online på rätt sätt. De som söker information om laserbehandlingar såväl som enklare ansiktsbehandlingar vill veta precis vilka metoder som kommer att användas och varför. Balansen mellan läckra bilder och text som går djupare in på vad fettfrysning egentligen är kan ibland ses som hårfin. Samtidigt som de unga är källkritiska så vill de få informationen snabbt.

Det är också därför som videos som talar om vad som står i texten blir alltmer vanliga. Det är ju bara att ta en titt på en nyhetssajt som Aftonbladet för att se detta. Där är det snarare så att de jobbar med filmer och lägger till lite text som beskriver det som sägs i filmen. Kunskapen är fortfarande viktig men den ska serveras på rätt sätt.

Sociala medier får betydelse

Om du får höra att ingen bryr sig om likes på Facebook så kan det ligga något i detta. Men för skönhetssalongen som vill få nya kundkontakter på nätet så stämmer detta inte. Med många likes så vet potentiella kunder att behandlingarna uppskattas av andra. Sociala medier är verkligen viktiga då det handlar om att marknadsföra personliga upplevelser. Om en bekant till din vän säger att ansiktsbehandlingen var fantastisk och dessutom visar en bild så är det klart att du tar detta på allvar.

Dessutom så är det inte så dumt att kunna kommunicera med existerande och potentiella kunder via Twitter, Snapchat, Facebook och mer. Det går ju till och med att skapa Whatsapp-grupper där du då och då kan dela information om nya studier omkring saker som laserbehandlingar och hårborttagningar. Det stärker kundkontakter och leder också till att den som först kanske kommer för hårborttagning får upp ögonen för andra möjliga behandlingar.

I sociala medier så går det också att skapa evenemang. Det går att ordna med tävlingar där vinnaren får en full kroppsbehandling eller kanske manikyr. Med den här typen av evenemang så går det också att få igång samtal som är viktiga på flera sätt.

Marknadsföringen får givetvis större kraft då du engagerar potentiella kunder. Dessutom så stärker det varumärket då det går hand i hand med information som är seriös och efterfrågad.

Med en tävling så går det ju att sprida viktig kunskap om saker som att fettsugning absolut kan fungera men att många får fettet tillbaka då behandlingen inte går hand i hand med en förändrad livsstil.

En stark hemsida för salongen

En stark hemsida är verkligen en fördel och så även för skönhetssalongen som kan använda platsen på nätet till mer än information om öppettider och behandlingar. Det går ju att erbjuda system för bokningar där lojala kunder lätt kan boka in nästa behandling utan att ens behöva ringa. Dessutom så är det viktigt att tänka på hur vi använder oss av nätet idag. När någon är ute efter en bra ansiktsbehandling så sker sökandet efter denna oftast på mobiltelefonen. Då gäller det verkligen att skönhetssalongens hemsida är gjord för mindre skärmar så att informationen den ger blir tydlig.

Doft och en känsla av hälsa online

Men hur beskriver man på nätet hur det doftar och känns då man får en kroppsbehandling med oljor eller kanske laser? Det här är verkligen viktigt att betänka då marknadsföring för skönhetsbehandlingar ska ske online. När vi väljer kroppsbehandlingar så är det ju ofta doftintrycket som styr. Det kan stå på ett schampo att det är fantastiskt och ger silkeslent hår. Men om det luktar konstigt så väljer vi ändå något annat.

Det här är en utmaning som måste beaktas då ansiktsbehandlingar och andra skönhetsbehandlingar ska marknadsföras online. Med ord, bild och film så går det att förmedla en känsla av att behandlingen är välgörande, effektiv och skonsam. Om detta förstärks av folk som berättar mer om egna upplevelser så kan kunden få en komplett bild. Om det första besöket sedan lever upp till denna känsla så är chansen god att kunden återkommer för nya behandlingar med regelbundna mellanrum.

Tillsammans med Laser Center för skönhetsbehandlingar i Stockholm.

 

Välj kommun från listan